Midden van schaafbeitel wordt niet scherp met slijphulpstuk

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Sinds dat ik in de weer ben met handgereedschap maak ik gebruik van een slijphulpstuk zoals op deze foto:
51p5+jDJCEL._AC_SX466_.jpg
In combinatie met een "protrusion jig" kan ik daarmee heel snel m'n schaafbeitel op de goede hoek afstellen en beginnen met slijpen.

Ik gebruik ongeveer hetzelfde proces als Matt Estlea in deze video:
Het enige verschil is dat ik gebruik maak van de "ruler trick" van David Charlesworth, om ervoor te zorgen dat ik de gehele achterkant van de beitel niet hoef te vlakken. Ik gebruik een DMT extra fine, en daarna een Shapton Glass 6000 steen, met als laatste een leren strop met wat Veritas groene pasta. Die Shapton Glass vlak ik met een Atoma 400 diamantsteen.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat de middelste centimeter van m'n beitel niet scherp wordt. De buitenste centimeters worden vlijmscherp (alsin; ik hoef m'n armhaar maar aan te raken en hij snijdt het al door - scheermes scherp dus), maar het midden dus niet. Ik heb al geprobeerd de hele beitel recht te slijpen (zonder de bolling die Matt Estlea beschrijft) maar ook dit helpt niet. Ik voel ook geen braam in het midden, ik kan wel een braam aan de buitenkant voelen.

Gisteren heb ik - om te testen - even uit de hand geslepen, en daarmee krijg ik de beitel wel helemaal vlijmscherp. Dat vereist echter een stuk meer concentratie en ik kan de hoek ook niet helemaal goed houden, dus het liefst blijf ik zo'n hulpstuk gebruiken. Dit bevestigd wel mijn vermoeden dat de beitel zelf vlak genoeg is en er geen gigantische holling in de schaafbeitel zit. De truc van David Charlesworth helpt hierbij ook natuurlijk.

Ik snap zelf niet helemaal waarom ik het midden niet scherp krijg. Zou het kunnen dat de beitel iets buigt door het hulpstukje? Ik draai hem niet echt heel hard aan, dus het lijkt mij sterk... Misschien dat het wieltje iets doet met de steen? Zou een betere kwaliteit hulpstuk helpen (zoals die van Veritas https://baptist.nl/slijpen-en-wette...elslijphulpstuk-voor-steek-en-schaafbeitels)?

Ik ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie, ik kan altijd nog het hulpstuk helemaal in de ban doen - maar dan ben ik alsnog benieuwd wat dit fenomeen veroorzaakt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat het komt omdat jouw slijphulp maar 1, smal wieltje heeft waarmee het over de steen rolt. Je kunt de beitel dus, zeker als je wat harder drukt, zijdelings omdat contactpunt heen en weer laten kantelen. Persoonlijk had ik daar ook last van met vergelijkbare slijphulpstukken.

Met de slijphulpstukken van Veritas, die brede rollen hebben, en met die hele dure van Woodpeckers (twee rollen met voldoende ruimte ertussen) heb ik dat niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH en city17

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Draai de schroef inderdaad niet te hard aan, net genoeg tot de beitel klemt. En probeer met twee vingers eens wat extra druk in het midden te zetten. Kleur het snijvlak van tevoren met een donkere stift in, dan kan je goed zien waar het materiaal wordt weggenomen.

Wat Henk zegt, deze hulpstukken kunnen kantelen om het smalle wiel. Als je alleen druk aan de buitenkanten zet, en mogelijk ook de schroef te hard aandraait, gaat het geheel wiebelen om het midden en zal het midden nauwelijks geslepen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.244
536
Eanske
ingoogni.nl
Hb je de slijphulp aangepast? Heb de youtube-links niet bij de hand. Het ding trekt krom bij aandraaien waardoor de beitel niet goed ligt. Twee randjes er af vijlen en het werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Deze bedoel je?
Het kromtrekken is duidelijk zichtbaar en inderdaad makkelijk verholpen.
Met dat én op de juiste manier druk zetten moet het lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Als je zo'n ding uit elkaar haalt, dan kan je dat stuk waar hij aan staat te vijlen, gewoon tegen de schuurband houden. Als je aan de buitenkant een mm of 3 laat staan, waar je schaafbeitel op rust is dat genoeg. Als je hem wat strakker aandraait in zijn uitvoering, ligt de beitel weer bol. Die slijphulpen hebben niet zo veel stijfheid.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.244
536
Eanske
ingoogni.nl
Deze bedoel je?
Ja. Er zijn er meer.

Het trieste, grappige is niet dat het een chinees prul is. Het trieste, grappige is dat onze Europese handelaren nu juist dat model inkopen. Bij Ali kun je ook een andere versie kopen waar in ieder geval het probleem voor 'dikke' steekbeitels is opgelost.

Het origineel, waar ze allemaal van zijn nagemaakt is op het Engelse Ebay voor redelijk geld te koop. Die heeft een veel stevigere constructie, dat buigt minder door.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Ik heb dat ding uiteraard niet gekocht, maar gekregen. Met een paar berg beitels en een nooitgedagt guts. Dus maar even gemodificeerd naar een werkend model. De groef voor de houtbeitels kan je prima met een driehoekige vijl op maat maken. Snijolie voor non ferro er op, dan heb je haast geen last van spaantjes die vastplakken in je vijl .
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Deze bedoel je?
Het kromtrekken is duidelijk zichtbaar en inderdaad makkelijk verholpen.
Met dat én op de juiste manier druk zetten moet het lukken.
Was ie al, met wat secure aanpassingen is hier prima mee te werken. Ik heb destijds de binnenkant ook verder uit geveild om dikkere beitels te kunnen pakken. Succes ermee
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Voor alle zekerheid wil ik het toch even vragen: Is je steen wel vlak?
Ik kan vrij zeker zeggen van wel. Ik heb ze gechecked met een Veritas straight edge, maar ik gebruik zowel een Atoma 400 en een DMT Extra Fine, plus het lukt wel als ik free hand slijp. Lijkt mij dus sterk dat het aan de steen ligt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.