Microfoonhouder

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
82
Mijn man heeft een dure microfoon waarvoor hij alleen nog duurdere houders vindt. Hij vroeg of ik niks kon maken, tafelmodel.
Zie hieronder mijn idee. Ik denk zelf dat dit stabiel genoeg is en moet werken maar misschien zie ik iets over het hoofd.
De driehoek maak ik in hout (eiken plankjes). Het stuk waar de microfoon in zit, zou ik 3d printen bij een vriendin. Plankjes zijn 2cm dik. Het plaatje van het 3D stuk zou ik 5mm dik printen en in een gleuf op de kopse kant van het plankje steken. Lijkt jullie dat stevig genoeg?
 

Bijlagen

  • 20211210_120940.jpg
    20211210_120940.jpg
    30,7 KB · Weergaven: 29
  • 20211210_120946.jpg
    20211210_120946.jpg
    25,5 KB · Weergaven: 29

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Vanwege die driehoek lijkt dit me echt sterk genoeg.

Je kan in de onderste plank ook sleuven frezen om het verstelbaar te maken. Uiteraard moet je de bovenste plank dan scharnierend vastzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Dat lijkt me zeker stevig genoeg.
Vaak worden micofoons 'opgehangen' in een constructie met rubbertjes of veren. Dat wordt gedaan om contactgeluiden niet door te gevn aan de microfoon. Ik weetniet of daar ook rekening mee gehouden moet worden. Als dat zo is dan wordt het een stukje lastiger denk ik.

 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Naast wat @thomasz aangeeft, kijk ook naar de hoek van het opstaande plankje. Wat je niet wilt is dat er geluid via dat plankje in de microfoon komt en daar ongewenste interferenties veroorzaakt. Dit is een kwestie van e.a. uittekenen. Positie mond tov de microfoon en het plankje.

De breedte van het plankje is ook van invloed. Hoe smaller hoe beter. Je zou bijvoorbeeld in plaats van plankjes een aantal rondhoutjes kunnen gebruiken. Daarmee zou je zelfs een "shockmount" kunnen maken.

Leuk project.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Om even buiten de gebaande paden te gaan: ik kan me voorstellen dat je man die microfoon nog wel eens wil verplaatsen. Als die dan van hout is, dan krijgt je daarmee makkelijk geruis. Toen ik ooit radio maakte in mijn studententijd, hadden we de microfoons op dit soort standaarden (lamp eraf, microfoon erop). Vond ik toentertijd erg prettig!

Aan de andere kant, hout is wel mooier..

IMG_2119.jpg
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Als je gaat 3D printen, dan kun je om de microfoon te ontkoppelen een soort van bladveren in de houder verwerken. Kan een leuke uitdaging zijn en laat zien dat er over nagedacht is (niet dat je dat nu niet hebt, maar altijd leuk om wat extra's te laten zien toch?). Als het niet lukt heb je altijd nog je huidige schets.

Ik neem aan dat je vriendin een fdm printer heeft? (Een waar meestal een rol pla of abs naast hangt en n draadje doet smelten)
Houd dan rekening met de printrichting en (het gebrek aan) hechting tussen lagen. Meestal geen probleem, maar is potentieel een duur geintje als t net mis gaat met die dure microfoon.

Ik heb beroepsmatig veel met 3D-printers gewerkt (vooral met fdm, sla en dlp, weinig met sls). Heb zowel voor zicht/demo modellen als functionele onderdelen geproduceerd. Wat sterkte betreft lijken fdm prints erg veel op hout.
Met de nerf mee is het best sterk, maar met een wig zijn de lagen zo van elkaar te splijten. Je zal niet de eerste zijn die zich daarop verkijkt. (Die microfoon is potentieel een hele mooie wig voor een 3D-print)

SLA-, DLP- en SLS-printers zijn minder gevoelig voor het splijten van lagen
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf en Belgje

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
2cm dik eiken is meer dan voldoende sterk.
er vanuitgaande dat die houder hooguit een halve meter lang is kan daar zeker 100 kg op als de verbindingen goed in elkaar steken
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
82
@risico
Ik heb geen idee welk type printer ze heeft, ik ken er zelf helemaal niks van.

Ik heb nog eens met mijn man naar het ontwerp gekeken. Het is een surround microfoon dus wil hij hem liefst zo recht mogelijk. Dat verandert het plan natuurlijk. De microfoon is 18cm en weegt 600gr. Dat is best zwaar.
Zo kwam ik op deze tekening maar twijfel serieus of het stukje van 5mm sterk genoeg is voor dat gewicht
20211211_124013.jpg
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
@risico
Ik heb geen idee welk type printer ze heeft, ik ken er zelf helemaal niks van.

Ik heb nog eens met mijn man naar het ontwerp gekeken. Het is een surround microfoon dus wil hij hem liefst zo recht mogelijk. Dat verandert het plan natuurlijk. De microfoon is 18cm en weegt 600gr. Dat is best zwaar.
Zo kwam ik op deze tekening maar twijfel serieus of het stukje van 5mm sterk genoeg is voor dat gewicht
Bekijk bijlage 111511

Met de laagopbouw mee wel.
Zelf zou ik de bevestiging naar het hout toe vertikaal maken, zoveel mogelijk hoogte, de breedte doet vrij weinig in de ondersteuning.
Scheelt daarnaast ook supports printen.
Wat dat doet in het wel/niet dempen van ongewenste trillingen weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.