MFT of toch niet?

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Nu mijn werkplaats een beetje vorm begint te krijgen wordt het tijd voor een betere werkbank. Ik vind het werken met massief hout leuk en dat maakt me aan het twijfelen. Een mft type is erg handig denk ik maar bv een Sjoberg Elite is ook prachtig en vooral mooi zwaar. Daarnaast kost mooi multiplex ook veel tegenwoordig.

Heb jij ook voor die keuze gestaan? En wat was jou keuze?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb altijd weer plezier van mijn MFT. Hoeft niet van Festool te zijn maar de klem mogelijkheden zou ik niet meer willen missen.

De elite kost (snel gezocht) 1500,-. Vind ik best wat geld.
Associatie met de elite is meer het betere handwerk dan combinatie met elektrisch gereedschap.

de Festool MFT is zeker niet geschikt om ambachtelijk te gebruiken, teveel beweging/weinig gewicht.

Maar op Youtube maakt Paoson een mooi modulair ding meen ik van berken multiplex.

Ik denk dat je het met name moet laten afhangen van hoe je het wilt gebruiken.
Datgezegd is een multiplex MFT patroon voor niet al teveel prima te maken (desnoods als “top” voor je sjobergs.

Ik denk dat, gezien de beschikbare ruimte, ik daar voor zou kiezen: Zware werkbank met mogelijkheid om er een MFT top op te gooien
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik heb altijd weer plezier van mijn MFT. Hoeft niet van Festool te zijn maar de klem mogelijkheden zou ik niet meer willen missen.

De elite kost (snel gezocht) 1500,-. Vind ik best wat geld.
Associatie met de elite is meer het betere handwerk dan combinatie met elektrisch gereedschap.

de Festool MFT is zeker niet geschikt om ambachtelijk te gebruiken, teveel beweging/weinig gewicht.

Maar op Youtube maakt Paoson een mooi modulair ding meen ik van berken multiplex.

Ik denk dat je het met name moet laten afhangen van hoe je het wilt gebruiken.
Datgezegd is een multiplex MFT patroon voor niet al teveel prima te maken (desnoods als “top” voor je sjobergs.

Ik denk dat, gezien de beschikbare ruimte, ik daar voor zou kiezen: Zware werkbank met mogelijkheid om er een MFT top op te gooien
Een mft top is inderdaad niet eens zo’n gek idee. Hoe dik moet een mft top zijn?

Het gemakkelijk kunnen klemmen is inderdaad iets wat ik mis. Daarnaast ben ik nu van gekregen 120x120cm platen kasten voor op zolder aan het maken en die moet ik op de grond zagen. Niet ideaal.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Een mft is meer voor het elektrische werk(invalzaag boven frees)
een mooie grote zware werkbank vindt ik persoonlijk meer voor het handwerk.
Ik heb pas een grote werkbank gemaakt.Heel blij mee.
Maar ik heb ook altijd met handgereedschap gewerkt.
Heb je een foto an je grote werkbank? Ben er wel benieuwd naar.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Wat voor type werkbank het beste bij je past, ligt er (zoals hierboven al gezegd) aan wat je doet. Voor handgereedschap (zagen, maar zeker werken met de beitel en schaaf) wil je een werkbank met massa, die stevig is. Een type qua frame als de mft is daar niet star genoeg voor.
Maar de mft heeft dan wel weer wel heel goede klemmogelijkheden, die soms ontbreken bij de zware werkbanken.

Ik zou persoonlijk graag een combi hebben, dus een massieve werkbank van het kaliber Sjobergs, maar met ook de klemmogelijkheden van een mft.
Wat houdt je tegen om zelf een werkbank te maken?

Voor inspiratie voor een MFT-style werkbank, kijk dan ook eens naar de Youtubefilmpjes van Hooked on Wood. Dennis heeft meerdere werkbanken gemaakt met een mft-gatenpatroon en daarvan ook uitgelegd waarom bepaalde dingen handig zijn (incl bouwverslag/bouwtekeningen). En als ik jouw reactie zo lees, zou zijn ontwerp wel eens kunnen aansluiten bij wat je zoekt (en dan heeft een Sjobergs dus niet de gewenste klem/opspanmogelijkheden).

Kijk in ieder geval goed welk gatensysteem je wilt hebben. Sjobergs werkt, afhankelijk van de uitvoering/type werkbank, met gaten 19 of 25,4mm, Festool en vele andere mft-gelijke gatenmallen werken met 20mm gaten. En een aantal in de markt verkrijgbare werkbanken heeft vierkante gaten in diverse uitvoeringen, die ieder hun eigen toebehoren gebruiken. Dus de keuze voor een bepaald merk/systeem bepaalt ook wat je er later kunt bijkopen. Voor het 20mm-systeem is er de meeste keuze, omdat dat het meest gebruikte (gekopieerde) systeem is (iig hier in Europa). Ook zijn daar verschillende mallen voor te krijgen om zelf dat gatensysteem in een plaat of werkbank te maken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Heb je een foto an je grote werkbank? Ben er wel benieuwd naar.
@Handtools only Dat is denk ik de werkbank uit dit topic?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
@Handtools only Dat is denk ik de werkbank uit dit topic?
Dat is een prachtige werkbank.........
Die durf je bijna niet te gebruiken denk ik :)
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Wat voor type werkbank het beste bij je past, ligt er (zoals hierboven al gezegd) aan wat je doet. Voor handgereedschap (zagen, maar zeker werken met de beitel en schaaf) wil je een werkbank met massa, die stevig is. Een type qua frame als de mft is daar niet star genoeg voor.
Maar de mft heeft dan wel weer wel heel goede klemmogelijkheden, die soms ontbreken bij de zware werkbanken.

Ik zou persoonlijk graag een combi hebben, dus een massieve werkbank van het kaliber Sjobergs, maar met ook de klemmogelijkheden van een mft.
Wat houdt je tegen om zelf een werkbank te maken?

Voor inspiratie voor een MFT-style werkbank, kijk dan ook eens naar de Youtubefilmpjes van Hooked on Wood. Dennis heeft meerdere werkbanken gemaakt met een mft-gatenpatroon en daarvan ook uitgelegd waarom bepaalde dingen handig zijn (incl bouwverslag/bouwtekeningen). En als ik jouw reactie zo lees, zou zijn ontwerp wel eens kunnen aansluiten bij wat je zoekt (en dan heeft een Sjobergs dus niet de gewenste klem/opspanmogelijkheden).

Kijk in ieder geval goed welk gatensysteem je wilt hebben. Sjobergs werkt, afhankelijk van de uitvoering/type werkbank, met gaten 19 of 25,4mm, Festool en vele andere mft-gelijke gatenmallen werken met 20mm gaten. En een aantal in de markt verkrijgbare werkbanken heeft vierkante gaten in diverse uitvoeringen, die ieder hun eigen toebehoren gebruiken. Dus de keuze voor een bepaald merk/systeem bepaalt ook wat je er later kunt bijkopen. Voor het 20mm-systeem is er de meeste keuze, omdat dat het meest gebruikte (gekopieerde) systeem is (iig hier in Europa). Ook zijn daar verschillende mallen voor te krijgen om zelf dat gatensysteem in een plaat of werkbank te maken.

HookedOnWood maakt inderdaad ook mooie werkbanken. Het idee van de multiplex stroken is mooi, maar krijg die maar eens allemaal gelijk gezaagd op een kleine dewalt tafelzaag. Voordeel is wel dat er nog een freeslift in zou kunnen. Alleen blijven ze misschien licht tov een sjoberg. Voor beide heb ik eigenlijk geen plaats :)
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Die stroken zaag je pas op finale maat na het verlijmen. Dus dat is geen probleem. Heb ik ook gedaan op een DWE7492
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Die stroken heb ik buiten gezaagd. Inderdaad veel stof e.d.
Echt afval valt wel mee.
Eerst heb ik alle onderdelen met de invalzaag gezaagd. Toen alles verlijmt, met alle inkepingen erin. Daarna de stroken op uiteindelijke maat gezaagd. En als laatste het onderstel in elkaar gelijmd.

Eigenlijk gewoon Dennis zijn filmpjes gevolgd en de tekeningen gedownload.
Mocht je ze willen hebben, ik heb ze toen opgeslagen.
Nu heeft hij betaalde varianten die waarschijnlijk uitgebreider zijn.

Mocht je de tekeningen willen, stuur maar een pm.
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
-- insert shameless plug--
maar eeeeuhm..
Er staat een mooie MFT/3 te koop... ;)
Je kan het blad nog 2 keer omdraaien! (y)
Voor de rest zitten alle toebehoren erbij!
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik heb altijd weer plezier van mijn MFT. Hoeft niet van Festool te zijn maar de klem mogelijkheden zou ik niet meer willen missen.

De elite kost (snel gezocht) 1500,-. Vind ik best wat geld.
Associatie met de elite is meer het betere handwerk dan combinatie met elektrisch gereedschap.

de Festool MFT is zeker niet geschikt om ambachtelijk te gebruiken, teveel beweging/weinig gewicht.

Maar op Youtube maakt Paoson een mooi modulair ding meen ik van berken multiplex.

Ik denk dat je het met name moet laten afhangen van hoe je het wilt gebruiken.
Datgezegd is een multiplex MFT patroon voor niet al teveel prima te maken (desnoods als “top” voor je sjobergs.

Ik denk dat, gezien de beschikbare ruimte, ik daar voor zou kiezen: Zware werkbank met mogelijkheid om er een MFT top op te gooien
:)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Even een paar plaatjes van mijn MFT, welke opklapbaar is en toch stabiel genoeg voor handwerk als beitelen:
IMG_5451.jpgIMG_5452.jpgIMG_5454.jpg

De laatste foto is de werkbank volledig opgeklapt. Achteraf had ik in één keer alle gaten moeten maken. Door temperatuur/vochtigheidsverschillen krijg ik het niet meer uitgelijnd.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je bent welkom een een keer langs te komen (Maastricht) en dan kun je zelf de verschillen zelf ervaren.

Ik heb een zelfbouw MFT:
1694783759327.jpeg

En een beuken werkbank. Deze heb ik overgenomen van een timmerman die met pensioen ging en is te koop.

1694783815740.jpeg

Maar deze werkbank gebruik ik het liefst. Dat is een beetje het beste van 2 werelden, namelijk de mogelijkheden van een MFT en toch de stevigheid van een massieve werkbank:

1694783593002.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.