meubelpootjes maken

Donniedarko88

Nieuw lid
27 okt 2020
3
0
Ik ben van plan een meubel te gaan maken met eikenhout. Een obstakel waar ik nu tegenaan loop betreft de pootjes van het meubel. Ik kan natuurlijk losse pootjes in eikenhout kopen en die eronder plaatsen. Wat ik echter mooier zou vinden, zijn pootjes zoals in dit model: TONN Record speler stand vinyl record opslag gemaakt van | Etsy). Ik schat echter in dat dit echt handwerk is geweest. Mijn vraag nu is: hoe lastig is het om dit zelf te maken (is het te doen of moet ik dit overlaten aan een pro?) en waar te beginnen? Ik heb geen ervaring met dergelijk handwerk. Ik houd mij trouwens ook aanbevolen voor een goed lesboek voor het maken van meubelpoten (en ander houtwerk).

Dank alvast voor jullie reacties.
 

Donniedarko88

Nieuw lid
27 okt 2020
3
0
Vooralsnog heb ik vooral elektrisch gereedschap (denk aan afkortzaag, bovenfrees, decoupeerzaag, etc.). Qua handigheid: ik leer snel :).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als ik zo zie is het wel met een bovenfrees te doen. Mal maken en een kopieerfrees met bovenlager kopen. En dan eerst eens oefenen op een stukje vurenhout.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Mijn werkvolgorde zou zijn: stel het vormen van de poten even uit, begin met de pen-in-gat verbindingen tussen de regels (horizontale lijsten) en de poten. Als alles netjes aansluit kan je de uiteinden van de regels aftekenen op de poten en die dan los vormgeven. Als je er dan een verprutst is hij gemakkelijk te vervangen.

Als je voldoende zelfvertrouwen hebt (...) kan je ook eerst verlijmen en dan pas vormen, dan krijg je namelijk mooiere overgangen. Zo worden de vloeiende overgangen in klassiek Scandinavisch meubilair ook gemaakt.
Het vormgeven kan met de decoupeerzaag en vervolgens, zoals @Superkees hierboven aangeeft, de bovenfrees. Puur met de hand is ook goed mogelijk, daarvoor gebruik je (in volgorde van afnemende vaardigheid) een haalmes, spookschaaf of rasp.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
In dit filmpje zie je hoe toch wel moeilijke (qua hoek etc.) verbindingen met veel rondingen gemaakt worden. De goede man doet heel veel afronden voor het verlijmen, maar laat de delen waar de verbindingen komen ongemoeid. Dat is een goede manier van werken.
Verder zou je eens kunnen zoeken naar (Sam) Maloof — een meubelmaker die hele slimme oplossingen heeft bedacht voor het maken van doorlopende rondingen.

 
  • Leuk
Waarderingen: Donniedarko88

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.