Meubelpaneel 2mm te breed, oplossing?

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
85
4
Eindhoven
Goedenavond!

Bij een bouwmarkt een aantal Meubelpanelen(spaanplaat met melamine) op maat laten zagen voor extra planken in keukenkast, maar wat blijkt? Ze zijn 2mm te breed gezaagd. Hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen? Ik heb enkel een Decoupeerzaag en een excentrische schuurmachine tot mijn beschikking. Planken zijn 18mm dik en 30cm diep.

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
594
296
62
Wetteren, Belgie
Goedenavond!

Bij een bouwmarkt een aantal Meubelpanelen(spaanplaat met melamine) op maat laten zagen voor extra planken in keukenkast, maar wat blijkt? Ze zijn 2mm te breed gezaagd. Hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen? Ik heb enkel een Decoupeerzaag en een excentrische schuurmachine tot mijn beschikking. Planken zijn 18mm dik en 30cm diep.
Dat krijg je niet goed met jouw materiaal. In jouw situatie zoek je best iemand met zaagtafel in je buurt.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.298
529
hilversum
Kijken of er een lid is in je omgeving met een zaagtafel die je even wil helpen.
Decopeerzaag en schuurmachine is niet ideaal

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
85
4
Eindhoven
Bouwmarkt doet er niks aan want "speling is normaal" en het klusje moet morgen geregeld worden. Dat het niet 100% perfect begrijp ik natuurlijk, maar is het mogelijk met het aanwezige gereedschap en welke manier zou het beste werken?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.298
529
hilversum
Snelste is een invalzaag met rail bij de lidl kopen ;) (of beter natuurlijk)
Maar schuren duurt een eeuwigheid en de decoupeerzaag gaat er een zooitje van maken op 2 mm.

• Leuk
Waarderingen: Vurenhout

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.262
1.052
Nootdorp
2 mm is te weinig voor een decoupeerzaag. Dat wordt een rafelrand. Heb je een freesmachine? Deze zou je goed kunnen gebruiken.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.929
1.307
Riemst
Bouwmarkt doet er niks aan want "speling is normaal" en het klusje moet morgen geregeld worden. Dat het niet 100% perfect begrijp ik natuurlijk, maar is het mogelijk met het aanwezige gereedschap en welke manier zou het beste werken?
Heel vervelend gaan doen in die bouwmarkt. Als je laat zagen hoort de maat juist te zijn. 2 mm tolerantie op een meubelpaneel is niet aanvaardbaar. Met zulk een afwijking kan je niets.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.790
1.299
Omgeving Leiden
Ok. Je ka het volgende proberen:

Schilderstape plakken rondom de kant die je gaat zagen.
De juiste maat aftekenen.
Met een stanleymes rondom goed op de lijn insnijden.
Een nieuw fijn zaagblad monteren.
Een lat met lijmklemmen zo op de plank vastzetten zodat je geleiding hebt voor de decoupeerzaag.
Tegenover de plank die je gaat zagen een andere plank leggen zodat je decoupeerzaag aan twee kanten steunt heeft.
Heeeel langzaam zagen met de decoupeerzaag.

• Leuk
Waarderingen: Charel09 en Henk H

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.790
1.299
Omgeving Leiden
Oh en nog wat. Je schrijft 'extra planken' dus er zitten al planken in. Gebruik de maat van die plank.
Ik krijg namelijk het gevoel dat je de plank strak in de corpus wil. Dat is altijd lastig, wat speling van 1 a 2 mm kan geen kwaad en dan krijg je hem er ook wat makkelijker in.

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
85
4
Eindhoven
Oh en nog wat. Je schrijft 'extra planken' dus er zitten al planken in. Gebruik de maat van die plank.
Ik krijg namelijk het gevoel dat je de plank strak in de corpus wil. Dat is altijd lastig, wat speling van 1 a 2 mm kan geen kwaad en dan krijg je hem er ook wat makkelijker in.
Hij past er nu op 2mm niet in, dus jij zegt met Decoupeerzaag 4 mm afzagen en eerst afplakken met tape? De planken zijn maar 30cm diep, dus over het recht zagen maak ik mij niet heel druk, maar wel over het van de planken "afschieten" of dat het blad zou buigen.
Is het beter langzaam of juist snel te zagen? Ik heb altijd het idee dat wanneer je langzaam zaagt de zaag eerder hapt op het melamine.
Overigens ik heb gloednieuwe zaagjes met fijne tandjes.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.790
1.299
Omgeving Leiden
Hij past er nu op 2mm niet in, dus jij zegt met Decoupeerzaag 4 mm afzagen en eerst afplakken met tape? De planken zijn maar 30cm diep, dus over het recht zagen maak ik mij niet heel druk, maar wel over het van de planken "afschieten" of dat het blad zou buigen.
Is het beter langzaam of juist snel te zagen? Ik heb altijd het idee dat wanneer je langzaam zaagt de zaag eerder hapt op het melamine.
Overigens ik heb gloednieuwe zaagjes met fijne tandjes.
4mm doen. Afplakken,goed aandrukken én flink insnijden, dan breek het melamine op de snijlijn.
Om het 'ervan afschieten' tegen te gaan heb ik de geleidelat opgevoerd.
'Langzaam zagen' bedoel ik mee dat je de zaag langzaam vooruit moet duwen, het zaagje moet op volle toeren op en neer inderdaad.
Met één hand de zaag tegen de lat houden, met de andere gecontroleerd naar voren duwen.

Laatst bewerkt:

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
180
123
Zuid Holland
Die 2 mm die er af moet is waarschijnlijk net zoveel of minder dan de een zaagblad van je decoupeerzaag, dat gaat lastig worden. Met een beetje geduld en je schuur machine kom je er ook wel. Nog steeds niet makkelijk om het mooi recht te krijgen. Aan weerszijde een lat er op klemmen zal veel helpen.

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
85
4
Eindhoven
Die 2 mm die er af moet is waarschijnlijk net zoveel of minder dan de een zaagblad van je decoupeerzaag, dat gaat lastig worden. Met een beetje geduld en je schuur machine kom je er ook wel. Nog steeds niet makkelijk om het mooi recht te krijgen. Aan weerszijde een lat er op klemmen zal veel helpen.
Wat is volgens jou beter in dit geval? Met geduld 4mm met de Decoupeerzaag langs een geleider af of 2mm schuren?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.960
1.122
Omgeving Eindhoven
Schuren. Al ben je daar waarschijnlijk de hele dag mee bezig…
Met de decoupeerzaag zo’n smal randje lukt niet. Je zaagje blijft gewoon niet haaks gaan. Dat wordt een rand alsof je dat met je ogen dicht na een avondje flink stappen hebt gedaan 🫣

Ik zou persoonlijk dan m’n verlies nemen en ze er op een later moment inleggen als je ze wel fatsoenlijk kan inkorten. Want als het voor jezelf is blijf je je eraan ergeren, is het voor een ander dan wil je ook geen prutswerk afleveren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.