Meubelmaker gezocht

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Allereerst, ik weet niet of het in deze rubriek past, anders verplaats je het maar of hoor ik het wel.

Mijn schoonmoeder is op zoek naar een meubelmaker die voor haar een ovale tafel in mahonie hout kan maken. Ik heb haar al enkele laten contacteren die ik kende via dit forum, maar tot nu toe niemand die haar kan helpen.

Ze heeft deze tafel gezien, en zou graag dezelfde hebben in mahonie hout. Hij hoeft niet verouderd. Constructie van de poten mag iets afwijken ifv stevigheid, maar wel graag ronde poten. Gewenste afmeting: 264 x 153 ( mag enkele cm afwijken).

Zitten er hier meubelmakers die een gelijkaardige tafel voor haar kunnen maken, tegen correcte vergoeding uiteraard?
 

Bijlagen

  • IMG_5589.jpeg
    IMG_5589.jpeg
    81,6 KB · Weergaven: 211
  • IMG_5592.jpeg
    IMG_5592.jpeg
    80,8 KB · Weergaven: 205
  • f034ce5d-b0ea-455f-9578-02e258c095b9.jpeg
    f034ce5d-b0ea-455f-9578-02e258c095b9.jpeg
    101,7 KB · Weergaven: 206

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Mahonie is duur. Voor een dergelijke tafel heb je zeker een derde of misschien wel 0,4 kuub nodig van redelijk dikke delen. Dan heb je het bij een kuubprijs van rond de 2000 euro (Fijnhout Drente, prijslijst 2022 Mahonie-SIPO) al over 800 euro aan materiaal. Exclusief BTW… Voor een particulier wordt dat iets meer dan 1000. En dan moet je de tafel nog maken.

EDIT: Naam houthandel gecorrigeerd.
 
Laatst bewerkt:

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
We hebben ongeveer een bedrag in gedachte ja. We zijn er ons van bewust dat het geen goedkope tafel zal zijn, het budget is alleszins veel ruimer dan wat Bart hierboven aangeeft als materiaalprijs.

We hebben reeds 2 offertes ontvangen (waarvan ééntje van iemand hier op het forum, die zal de vraag wel herkennen), maar beide hebben afgehaakt omwille van ontoereikend machinepark (niet groot genoeg, niet de juiste stofklasse afzuiging).

Ik ga hier zelf wel geen bedrag noemen, diegene die de tafel zou willen maken gaat toch een offerte (of tenminste richtprijs) moeten aangeven.

Misschien nog even vermelden: de tafel graag volledig afgewerkt en behandeld, geleverd in Genk (BE). Ophaling kan desnoods zelf, valt over te onderhandelen.
 

jorisvh

Post veel
Voor de prijs is het van belang of het “echte” (Zuid-) Amerikaanse mahonie (Sweetenia) moet zijn of het 1 van de Afrikaanse varianten (Sipo, Sapeli) mag zijn.
De Amerikaanse kost ongeveer 2x zo veel als Afrikaanse (en de prijs van Bert daarvoor is redelijk scherp).
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik wist niet dar er verschil was. De vraag voor mahonie komt omdat de tafel in een eetkamer komt te staan met andere meubels uit mahonie. Maar als er weinig verschil in uitzicht is maakt het niet zo veel uit denk ik.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.802
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voor de maker is er wel een verschil:


dat 'interlocked grain' kom ik nu ook tegen bij Iroko. Vreselijk irritant om mee te werken voor een groot object want het valt niet (makkelijk) te schaven. Mijn spiraalas gaat er goed mee om maar daar gaat niks breder dan 25cm in, en voor zo'n grote tafel moet je dus eigenlijk ofwel een vreselijk brede schuurmachine hebben of alles met de hand doen.
 

jorisvh

Post veel
Qua uitzicht is er niet veel verschil.
De Afrikaanse soorten worden al lang (sinds de Amerikaanse zo duur is wegens bijna op) als alternatief gebruikt, en vaak wordt het gewoon mahonie genoemd.
Qua bewerking zijn ze idd soms wat minder makkelijk door kruisdraad.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Voor de prijs is het van belang of het “echte” (Zuid-) Amerikaanse mahonie (Sweetenia) moet zijn of het 1 van de Afrikaanse varianten (Sipo, Sapeli) mag zijn.
De Amerikaanse kost ongeveer 2x zo veel als Afrikaanse (en de prijs van Bert daarvoor is redelijk scherp).
Die heb ik ook maar uit een prijslijst opgediept. Of dat een goede kwaliteit is weet ik niet. Persoonlijk vind ik het gebruiken van exotische/tropische houtsoorten niet jofel & hou ik het bij inlands hout.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Probeer Ruben's Fijnhout in Soest eens, hij heeft vaak mahonie liggen en naar mijn weten maakt hij ook tafelbladen op verzoek. De poten zal je wellicht elders uit moeten besteden.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
288
131
55
Luzy Saint Martin
Ik zou in elk geval het onderstel wat breder uitvoeren. De tafel op de foto lijkt me wat instabiel vanwege het relatief kleine grondoppervlak tov het blad! Maar kan aan de foto liggen…
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Over smaak valt niet te twisten maar ik hoop toch echt dat degene die deze opdracht aanneemt de vrijheid krijgt om er iets fraaiers van te maken dan het voorbeeld. Zoals hierboven al aangegeven lijken blad en poten niet op elkaar afgestemd, en dat opgedikte blad... wat een samengeraapt gedrocht.

Goed, nu ook iets positiefs: Erik, wat heb jij een leuke schoonmoeder! Of is zij dat niet, op foto 1 ? :cool:

Tot slot: als de tafel wél mooi mag worden zou ik @ErnstKuhne eens benaderen.
 
  • Haha
Waarderingen: H@ns

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ben benieuwd of er een meubelmaker gevonden is.
Ik heb een prijs afgegeven via een pm, maar nog niks terug gehoord. Dat geeft niet, maar verwonderd me wel.
De topic starter gaf aan op zoek te zijn naar een meubelmaker, zou handig zijn als hij dan ook reactie geeft.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Excuseer voor de laattijdige reactie. Ik ben gewoon van mailtjes te krijgen als er reactie is op een post, of wanneer ik een PB ontvang. Op dit forum is dat blijkbaar niet zo. Ik beantwoord vandaag nog alle berichten!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.802
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Excuseer voor de laattijdige reactie. Ik ben gewoon van mailtjes te krijgen als er reactie is op een post, of wanneer ik een PB ontvang. Op dit forum is dat blijkbaar niet zo. Ik beantwoord vandaag nog alle berichten!
zeker wel, maar door het ontbreken van enkele certificaten belanden deze meestal automatisch in de spam of komen geheel niet aan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Over smaak valt niet te twisten maar ik hoop toch echt dat degene die deze opdracht aanneemt de vrijheid krijgt om er iets fraaiers van te maken dan het voorbeeld. Zoals hierboven al aangegeven lijken blad en poten niet op elkaar afgestemd, en dat opgedikte blad... wat een samengeraapt gedrocht.

Goed, nu ook iets positiefs: Erik, wat heb jij een leuke schoonmoeder! Of is zij dat niet, op foto 1 ? :cool:

Tot slot: als de tafel wél mooi mag worden zou ik @ErnstKuhne eens benaderen.
Kor ik denk dat je net als ik geen verstand hebt van de hedendaagse smaak. Maar over smaak valt niet te twisten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.802
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kor ik denk dat je net als ik geen verstand hebt van de hedendaagse smaak. Maar over smaak valt niet te twisten.
Twisten niet, maar een analyse kan interessant zijn. Ook destijds zullen er meubelmakers zijn geweest die meer functioneel dan estetisch bouwden en alhoewel alles wat nu oud is automatisch antiek word genoemd (en met een dergelijk label vind jong geld het allang gaaf) zat daar dus ook een deel aan meubelen tussen wat naar onze standaarden niet OK (meer) is, maar wij hebben wellicht hogere standaarden dan gemiddeld omdat wij weten hoe het óók kan.

En weten wij veel, misschien is dat juist de charme waar TS naar op zoek is.

D'r zit zo'n knakker op YT genaamd 'Rex Krueger' die nog wel eens oude meubelen analyseert, en dan leer je toch vaak nog wel interessante dingen vind ik.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Over smaak valt niet te twisten maar ik hoop toch echt dat degene die deze opdracht aanneemt de vrijheid krijgt om er iets fraaiers van te maken dan het voorbeeld. Zoals hierboven al aangegeven lijken blad en poten niet op elkaar afgestemd, en dat opgedikte blad... wat een samengeraapt gedrocht.

Goed, nu ook iets positiefs: Erik, wat heb jij een leuke schoonmoeder! Of is zij dat niet, op foto 1 ? :cool:

Tot slot: als de tafel wél mooi mag worden zou ik @ErnstKuhne eens benaderen.
Kor, bedankt voor het compliment en ik ben het wel een beetje eens over de getoonde tafel: totaal niet in verhouding, lijkt een blad op een onderstel van een andere tafel. Maar tafels van deze afmetingen ga ik ook niet maken: echt niet te hanteren in de werkplaats en niet te vervoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.