Meubelmaken / Antiek Restaureren

Beste Forum leden.

Graag wil ik aandacht vragen voor het mooiste vak van de wereld Antiek Restaureren / meubelmaker.

Het is puur ambacht, handwerk en een meubel weer terug brengen in oude glorie zodat deze weer een generatie mee kan. Hier komt vakkenis en gevoel bij kijken. Je doet aan duurzaamheid en recycling alleen helaas zonder subsidie.

Het toepassen van oude technieken en kennis die niet verloren mag gaan.

Ik schrijf dit bericht omdat wij op zoek zijn naar iemand met passie voor antieke meubelen / meubel maken.

Voor ons is het lastig om deze personen direct te bereiken en daarom dit bericht op het forum.

Natuurlijk is het om iemand enthausiast te vinden. Maar ook om even aandacht te vragen voor het mooiste vak van de wereld.

Mocht jij nou ook zo enthausiast zijn over antiek restaureren / meubelmaken laat het me weten.

Het Raaymakers Antiek te Milheeze.

 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik schrijf dit bericht omdat wij op zoek zijn naar iemand met passie voor antieke meubelen / meubel maken.


Het zijn toch twee heel verschillende disciplines restaureren of meubelmaken.

Kijk eens bij Restauratoren Nederland of A.R.A. of het Restauratoren Register.
Daar vind je echt wel restauratoren maar waarschijnlijk een beetje buiten het budget.

Groetnis,

Roeland
 
Het zijn toch twee heel verschillende disciplines restaureren of meubelmaken.

Kijk eens bij Restauratoren Nederland of A.R.A. of het Restauratoren Register.
Daar vind je echt wel restauratoren maar waarschijnlijk een beetje buiten het budget.

Groetnis,

Roeland


Bedankt voor de tip, heb ik al benadert. Wij leiden intern meubelmakers op als restaurator.
Daarom ook meubelmaker.

Groet,
Joost
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Hoi Joost, niet zuur bedoeld, maar hoewel een meubelrestaurator een vrij beroep is is er mijn inziens toch wel een verschil tussen een meubelmaker die intern opgeleid tot 'restaurator' en de gediplomeerde restauratoren op het gebied van meubels (en andere richtingen).

Naar mijn weten kon je in Nederland alleen een officiële meubelrestaurator opleiding volgen aan het Instituut Collectie Nederland. Inmiddels is die opleiding ondergebracht onder de UVA. Het betreft een universitaire graad waarbij naast de restaturatiepraktijk (het handwerk) ook veel aandacht is voor zaken als restauratie-ethiek en reversibiliteit. Onderwerpen die veel zelfbenoemde "restauratoren" helaas vaak niet zo hoog in het vaandel hebben staan.

Dat gezegd hebbende leiden bovengenoemde opleidingen vooral op tot restauratoren in de museale sector en het werken met unieke stukken. Dit is voor de wat algemenere verkrijgbare antiek vaak een trede te hoog en de duur gegrepen. Wellicht eens kijken bij studenten van de Reinward Academie?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.