metallurgische ondersteuning gewenst (magnetische eigenlijk...)

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
252
102
Hallo Houtmak(k)ers,

Ik overdenk al weer een tijdje een mooie wijze om mijn beitelsets op te bergen.
Ik ben al tijden dol op Neodymium Magneetjes en heb ze al vaker gebruikt in projecten.
Je voelt hem al aankomen natuurlijk;
Ik wil ze mogelijk gebruiken om blind te verwerken in een opberg systeem voor de beitels.
Dus van achter in een plankje zodat je ze aan de voorzijde niet ziet.
Nu heb ik echter al een aantal keer iets gevonden over het vermijden van magneten bij beitels.
Mijn vraag is dan ook, wie weet of het daadwerkelijk nadelig is voor beitels om ze op hun plek te houden met magneten??
Als ik het me juist herinner sloeg het vooral op het slijpen, maar hoe precies weet ik niet meer.

mvg
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Misschien dat de krachtlijnen van de magneten de afvoer van het slijpsel beïnvloeden? Slijpsel dat is samengeklonterd is lastig spul.

Bij ophangen met magneten zou de beitel zelf op den duur magnetisch kunnen worden?

De houdkracht van magneten is natuurlijk sterk afhankelijk van de afstand tot de magneet. Niet tegenaan stoten dus.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij ophangen met magneten zou de beitel zelf magnetisch kunnen worden?
met beitels heb ik dit nog niet uitgezocht
voor mijn schroefbits heb ik wel een magneetblokje waarmee ik ze kan (de)magnetiseren
een gemagnetiseerde bit is handig om de schroef aan de bit te houden
het nadeel is dat bij te hard aandraaien de metaalsplinters hardnekkig aan de bit blijven hangen
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik gebruik zelf de magneetstrippen van Ikea, dat zijn een soort van RVS profielen met daarachter magneten geplakt. Ik vind het persoonlijk fantastisch werken, de gereedschappen 'plakken' goed en zijn eenvoudig te pakken en weer weg te hangen. Ik had eerst beitelhouders van hout met voor elke beitel een gat maar elke keer als er wat beitels bijkwamen, had ik plek tekort.

Ik doe ook aan metaalbewerking in dezelfde werkplaats, en ja, de magneten trekken slijpsel aan en het gereedschap ook een heel, heel klein beetje. Ik vind dat zelf geen probleem, even de beitel over je mouw halen en het is weg… Klevend slijpsel tijdens het slijpen heb ik ook geen last van. Voor mij wegen de voordelen ver op tegen de nadelen.

Er zullen vast mensen zijn die de gedachte aan slijpsel aan hun gereedschappen verschrikkelijk zullen vinden, maar dat is een persoonlijk iets lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Zou je willen dat een scherpe beitel van het magneetje valt trouwens? Ik heb wat schroevendraaiers aan een magneetstrip boven mijn werkbank en ik heb ze er al eens afgetikt met iets. Zonde van de beitels als ze vallen ( en misschien ook je werkblad)
Ik zou ze in een klemmetje of zoiets zetten. Staal wordt magnetisch van het slijpen. Het is dus raadzaam ze te demagnetiseren na het slijpen.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
252
102
met beitels heb ik dit nog niet uitgezocht
voor mijn schroefbits heb ik wel een magneetblokje waarmee ik ze kan (de)magnetiseren
een gemagnetiseerde bit is handig om de schroef aan de bit te houden
het nadeel is dat bij te hard aandraaien de metaalsplinters hardnekkig aan de bit blijven hangen
Misschien dat de krachtlijnen van de magneten de afvoer van het slijpsel beïnvloeden? Slijpsel dat is samengeklonterd is lastig spul.

Bij ophangen met magneten zou de beitel zelf op den duur magnetisch kunnen worden?

De houdkracht van magneten is natuurlijk sterk afhankelijk van de afstand tot de magneet. Niet tegenaan stoten dus.

Ik gebruik zelf de magneetstrippen van Ikea, dat zijn een soort van RVS profielen met daarachter magneten geplakt. Ik vind het persoonlijk fantastisch werken, de gereedschappen 'plakken' goed en zijn eenvoudig te pakken en weer weg te hangen. Ik had eerst beitelhouders van hout met voor elke beitel een gat maar elke keer als er wat beitels bijkwamen, had ik plek tekort.

Ik doe ook aan metaalbewerking in dezelfde werkplaats, en ja, de magneten trekken slijpsel aan en het gereedschap ook een heel, heel klein beetje. Ik vind dat zelf geen probleem, even de beitel over je mouw halen en het is weg… Klevend slijpsel tijdens het slijpen heb ik ook geen last van. Voor mij wegen de voordelen ver op tegen de nadelen.

Er zullen vast mensen zijn die de gedachte aan slijpsel aan hun gereedschappen verschrikkelijk zullen vinden, maar dat is een persoonlijk iets lijkt me.
Mee eens, en mijn gevoel is het zelfde. Maar ik vroeg me vooral af of ik zwaarwegende redenen misschien over het hoofd zag om het niet te doen.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
252
102
Zou je willen dat een scherpe beitel van het magneetje valt trouwens? Ik heb wat schroevendraaiers aan een magneetstrip boven mijn werkbank en ik heb ze er al eens afgetikt met iets. Zonde van de beitels als ze vallen ( en misschien ook je werkblad)
Ik zou ze in een klemmetje of zoiets zetten. Staal wordt magnetisch van het slijpen. Het is dus raadzaam ze te demagnetiseren na het slijpen.
Ik was van plan een uitneembare tray te maken die in mijn kist gaat waarbij de beitels gewoon extra goed op hun plek worden gehouden door magneten. Niet zoals de keukenmessen op de wand
 
Hoi,

Ik ben zelf ook wel fan van magneetjes en heb ze in diverse meubelstukken, kistjes verwerkt. Meestal heb ik daarvoor een opening gefreesd (met bovenfrees of domino) vanaf een rand die niet in het zicht komt, magneet in het gat en afgedicht met deuvel/domino of stukje hout er weer ingelijmd. Voordeel is dat je magneet mooi weggewerkt is. En je kunt zelf aan de hand van wat proefstukjes de houdkracht bijstellen door meer of minder hout tussen de magneet en je beitel te laten. Beitel moet er tenslotte niet afvallen, maar je moet hem wel vrij eenvoudig er af kunnen pakken. Beter dus iets te sterke magneet en dan zelf de afstand aanpassen. Je zou ze zelfs eenvoudig verstelbaar kunnen maken als je magneetjes neemt met schroefdraad in het midden, want dan kun je de afstand vanaf de achterkant bijstellen! Tot slot nog voordeel dat je beitel op het hout ligt en je dus niet per ongeluk langs de magneetjes (of stalen profiel) schraapt, dus daar komt dan ook geen slijpsel vandaan.

Overigens gebruik ik bij het natslijpen van beitels een magneetje aan de buitenkant van de waterbak om het slijpsel te verzamelen. Blijft de slijpsteen mooi schoon en zit er ook niets op je beitel.

Gr.,
Arne
 

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
42
59
Geldrop
Ach, zie deze video van Rob Cosman:
Als zelfs hij magneetjes gebruikt, dan zal het geen kwaad kunnen, toch?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Overigens gebruik ik bij het natslijpen van beitels een magneetje aan de buitenkant van de waterbak om het slijpsel te verzamelen. Blijft de slijpsteen mooi schoon en zit er ook niets op je beitel.

Briljant! Nooit echt lang over nagedacht omdat het slijpsel niet heel storend was maar dit ga ik vanaf nu ook doen!
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
252
102
Ach, zie deze video van Rob Cosman:
Als zelfs hij magneetjes gebruikt, dan zal het geen kwaad kunnen, toch?
Ja die heb ik idd gezien. Maar ook ij de wereld van de bekende makers is er niet altijd overeenstemming :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.