Metabo BAS 317 trillingen

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Heb een 2dehandse bas 317 kunnen kopen, mijn eerste lintzaag. Gaat goed, enkel trilt hij vrij fel. Ik weet niet of dit al was direct toen ik hem kocht maar enkele zaagsessies later viel het me op, hij is zo nog net bruikbaar maar niet aangenaam.

De zaag staat stabiel, de wielen zijn vrij goed gebalanceerd, lint is ook goed strak gespannen, komt nergens tegen.
Zoals je in het filmpje kan zien lijkt het bovenste wiel ovaal / eivormig.

Zou ik het wagen om een nieuw wiel te kopen (€60 bij kruis) of zijn er andere opties die ik eerst kan proberen?

Alvast bedankt voor de tips!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hoe hard is de zaag gespannen? Ik heb ooit een Bas....(groot model) gehad. Als de spanning van het blad te hoog maakte begon de rug van de zaag te buigen de zaag ook te trillen. Na een uur of 2 afstellen had ik de zaag meestal precies goed afgesteld en zaagde de machine weer een week of 2 goed.
Of dit met jou zaag ook aan de hand is kan ik niet beoordelen. Ik wil alleen maar aangeven dat de afstelling van mijn elektra beckum/metabo zaag erg kritisch was. De kleinste onbalans zorgde voor afwijkingen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Lijkt het maar zo of maakt de zaag behoorlijk wat herrie?
Ik zou ook eens kijken om het lint wat minder strak te spannen.
Eventueel ook eens naar je lagers kijken.
Zie zo op het oog weinig verkeerds aan het wiel.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
en is het nog wat geworden met de machine?

Ik bedacht me later nog dat het ook aan het loopvlak (rubber) van de wielen kan liggen. er kan rotzooi of hars tussen het rubber en het lint komen dat kan voor trilling zorgen. ook kan het zo zijn dat het rubber opnieuw geschuurd moet worden om het weer rond te krijgen. indien dat het probleem is kun je op youtube genoeg filmpjes vinden hoe dat gedaan moet worden.
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Het lint is proper hangt niets speciaals aan. De vorige eigenaar zei me dat hij het lint nooit had ontspannen, dus aantal jaren na elkaar gespannen geweest, weet niet of dit een probleem kan zijn.

Vanavond proberen na te kijken of het wiel wel degelijk een eivorm heeft dan bestel ik een nieuw.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Het lint is proper hangt niets speciaals aan. De vorige eigenaar zei me dat hij het lint nooit had ontspannen, dus aantal jaren na elkaar gespannen geweest, weet niet of dit een probleem kan zijn.

Vanavond proberen na te kijken of het wiel wel degelijk een eivorm heeft dan bestel ik een nieuw.
eigenlijk is dat onmogelijk.....tenzij het zo uit de fabriek is gekomen. een nieuw wiel kopen gaat je probleem zeer waarschijnlijk niet oplossen. Mocht het wel zo zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
probeer eens de wielen los te halen en op een stuk as te balanceren.
grote kans dat de wielen niet in balans zijn.
Had ik ook bij mijn HBM lintzaag.
verschil in gewicht heb ik met plakloodjes voor motoren banden opgelost.

 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het lint is proper hangt niets speciaals aan. De vorige eigenaar zei me dat hij het lint nooit had ontspannen, dus aantal jaren na elkaar gespannen geweest, weet niet of dit een probleem kan zijn.

Vanavond proberen na te kijken of het wiel wel degelijk een eivorm heeft dan bestel ik een nieuw.
Als het lint nooit ontspannen is geweest heb je kans dat het rubber (of soms nog wel kurk) definitief is ingedeukt, waardoor het wiel niet meer zuiver rond is. De verschijnselen wijzen daar ook op. kijk eens of je dat kunt ontdekken met een meetinstrument dat je tegen het wiel houdt. dan zo mogelijk het rubber vervangen of het wiel opnieuw bekleden.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.