Metabo accuboormachine, accu’s vervangen of nieuwe machine aanschaffen?

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
De accu’s van de Metabo BSZ12 doen het nog kortstondig en zijn dan leeg. Niet zo gek als er bedacht wordt dan de machine uit 2008 stamt. 2 nieuwe accu’s van 123accu huismerk kosten 60 euro.
Op basis van wat schaf ik de accu’s aan of haal ik een nieuwe machine? Machine doet het verder nog prima.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb laatst voor die 60 euro een 12volt schroefmachientje van de lidl gekocht. Met een extra 2,5 amp accu. Doet het prima. Voelt degelijk aan. Heeft een metalen boorkop. En nieuw, met garantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb nog een oude festool cdd12v ruim 20 jaar oud maar weinig gebruikt. Accu's dood of met enkele schroeven leeg. Ik wilde deze machine voor licht werk gaan gebruiken. Dus ik een accu besteld met 1.7ah (dacht ik) maar ik kreeg voor dezelfde prijs een 3ah geleverd de lichtere waren niet meer leverbaar.
Ja daar ben ik dus niet blij mee. Ik heb dus een mooie mafell gehaald. Inmiddels ben ik een beetje van mijn geloof af en zou ik ook wel een lidl machine overwegen. Ik heb daar al een accumachine voor voor zwaar werk en deze doet hetzelfde als mijn milwaukee. Ik had voor een klus een extra machine nodig dus vond ik de uitgaaf voor de lidl machine gerechtvaardigd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dat is ook de reden dat ik bijna al mijn machines met snoer koop. Die doen het 30 jaar later nog steeds. Ik heb alleen mijn schroefmachines op accu. Ik heb in het verleden wel eens accu's van nieuwe cellen laten voorzien, maar op een gegeven moment wordt zo'n machine toch minder. Dan ben je vaak weer jaren verder en is de accu techniek zo veel verbeterd, dat je beter nieuw kan kopen.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Ik heb laatst voor die 60 euro een 12volt schroefmachientje van de lidl gekocht. Met een extra 2,5 amp accu. Doet het prima. Voelt degelijk aan. Heeft een metalen boorkop. En nieuw, met garantie.
Welk Lidl machine is dat?

Wilde 2 gaten boren met de Metabo en een 17mm speedboor. Bij de accu’s waren opgeladen maar die gaven snel niet meer thuis. Schroefmachine van Worx gepakt, die voelt echt lichter in performance maar klaarde de klus probleemloos. Voordeel van de Worx machine, die is een sticht lichter in gewicht.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mijn ervaring is dat de mensen die dagelijks een accuboormachine zwaar gebruiken om de 3 tot 5 jaar een nieuwe kopen. Accu's worden dan merkbaar minder de accu techniek is zoveel verbetert en de machines zijn weer lichter geworden.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Ja, het is zonde om een goede machine weg te doen. Indertijd heb ik ook een nieuwe accu aangeschaft om mijn deWalt weer op gang te helpen. Maar na een tijdje ongebruikt was die accu, NiMh, ook weer leeggelopen.
Het ging me aan het hart, maar toch de machine door een nieuw exemplaar vervangen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zo'n grijze 12 volt. Ze hebben dat model blijkbaar niet meer. Daarom was hij vermoedelijk in de aanbieding. Zat in een kek tasje, met nog een doosje steenboren, een doosje houtboren en een doosje bitjes. Heb er nog een losse 2,5 amp accu bij gekocht. Mijn 18v panasonic heb ik op de zaak staan, dus voor thuis dit machientje er bij gekocht. Ik vindt het verbazingwekkend hoe lang de accu van zo'n machientje tegenwoordig mee gaat. Ik ben nog uit de tijd van de 7,2 en 9 volt makita nicad staaf accu's.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik kwam er vorige week achter dat een 4ah accu van festool stuk was, terwijl deze nog maar een 6-tal keer was opgeladen. Viel gelukkig wel onder garantie en heb een nieuwe gekregen.
Echter voor een zo’n festool accu heb je er 4-5 van Lidl.
Dat geeft toch te denken. Persoonlijk denk ik niet dat ik behalve voor een schroefmachine nog voor accu machines zou kiezen. Die met een snoertje gaan veel langer mee en zijn goedkoper!:p
Heb er nog welke inmiddels meer dan 50 jaar oud zijn en nog prima werken.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Welk Lidl machine is dat?

Wilde 2 gaten boren met de Metabo en een 17mm speedboor. Bij de accu’s waren opgeladen maar die gaven snel niet meer thuis. Schroefmachine van Worx gepakt, die voelt echt lichter in performance maar klaarde de klus probleemloos. Voordeel van de Worx machine, die is een sticht lichter in gewicht.
Ik zou deze nemen de Performance(zijn brushless) momenteel in de aanbieding echt een super machine ligt nu in de winkel met snel lader en 1 accu voor € 59,- Is de 20v serie accu los verkrijgbaar 2.5 ah 4.0 ah en startaccu 4.0ah en 8ah
In de online winkel helaas niet wel de losse machine of geleverd met smart accu. Zie linkje

PARKSIDE PERFORMANCE® Accu-schroefboormachine 20V zond…

Groetnis,

Roeland
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Voor mijn Metabo 18 v heb ik toen een nieuwe vervangende eigen merk accu gekocht, kostte toen iets van €70 ,-
Waar ik spijt van kreeg omdat de machine later begon te stinken en als het zwaar werk was kwam en rook uit de machine.
Daarom heb nu een set van Hikoki gekocht die in de aanbieding was, met 2 Lithium accu's van 5 amp / lader / slagmoersleutel / accuboor (koolborstelloos) / koffer.
Ik ben hier erg tevreden mee en heeft duidelijk meer kracht en de accu's gaan erg lang mee voordat ze leeg zijn.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik heb een Metabo BST 12 Impuls, heb er een paar maanden weer 3 nieuwe accu,s gekocht.
Ik heb meerder van deze machines liggen en gebruik er 3 van .
Meestal voor licht werk.
Ik zou dus weer nieuwe accu,s kopen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Voor mijn Metabo 18 v heb ik toen een nieuwe vervangende eigen merk accu gekocht, kostte toen iets van €70 ,-
Waar ik spijt van kreeg omdat de machine later begon te stinken en als het zwaar werk was kwam en rook uit de machine.
Daarom heb nu een set van Hikoki gekocht die in de aanbieding was, met 2 Lithium accu's van 5 amp / lader / slagmoersleutel / accuboor (koolborstelloos) / koffer.
Ik ben hier erg tevreden mee en heeft duidelijk meer kracht en de accu's gaan erg lang mee voordat ze leeg zijn.
Je weet dat metabo en hikoki bij elkaar in een club zitten.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Ja, daar kwam ik ook achter, en ze worden nu in China gemaakt. Koki Holdings.
Als ik video's bekijk waar ze hem onder water dompelen (isolatieklasse ip 56) klasse of in een stofzuigerzak en dan gewoon weer gebruiken, dan heb ik goede verwachtingen met deze set. De tijd zal het leren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ip 65 is stofdicht en spuitwaterbestendig. IP67 is onder te dompelen. Moest ik wel weer goed overnadenken wat het is lang geleden dat ik dat moest leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hed

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Excuus ze hebben hem wel online als kit


Groetnis,
Roeland
20 euro duurder dan in de winkel, alwaar ik net deze machine kocht. 60 euro incl 1 accu. 2de accu besteld. Waarom het online duurder is:unsure:

Had nog gekeken naar een Worx welke vergelijkbare specs heeft maar een geheel andere prijs met 119 euro zonder accu.

Chefy66 gaf als eerste de tip voor deze Lidl machine, (y)
Nu aan de klus, net een nieuw thuis, dus genoeg te doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.