Met je handen werken is niet voor de dommen

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik kwam onderstaand stuk tegen,
Met je handen werken is niet voor de dommen en vergeet ook niet de pdf te lezen op de volgende website:
Creatief vakmanschap

Het zou leuk zijn als er wat meer waardering komt voor het ambacht, met name de waardering door het publiek.

Overigens heb ik bij het woord ambacht toch altijd de lokale braderie in gedachten met de manden vlechter, klompenmaker en meer uitstervende beroepen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ambacht lijkt mij vandaag de dag de mindere keus als bewoording voor het vak. Creatief vakmanschap is wel een hele mond vol, maar dekt alleszinds de lading beter. Het is goed te zien dat er her en der toch eindelijk stemmen beginnen op te gaan om die beroepen terug in ere te herstellen.
 

A.N

Actieve deelnemer
Probleem is dat het uurtarief tussen ambacht en dienstverlenende beroepen vooral bij zelfstandigen te ver uit een is gelopen

Als je 3 x om een bedrijfsgebouw loopt ben je al bedrijfscoach in Nederland en een uurtarief van € 75,- (en meer) wordt dan maatschappelijk acceptabel gevonden
Kom daar eens mee aan als smid, loodgieter, schoenmaker, timmerman etc, je klantenkring zal erg klein worden.
De dienstverlenende sector is niet voor niets de snelst groeiende in Nederland......

Waardering is leuk maar daar worden de rekeningen van de ambachtsman/vrouw niet mee betaald.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Bij mij in de buurt begint vanaf september een nieuwe school: Metzelaar PraktijkGilde, Ambachtsschool Plus.
Toevallig begint het net dit jaar, het jaar dat ik een vervolg (mbo) opleiding moet kiezen.
Ik heb me er al voor aangemeld.

Naar mijn idee komt het leren van een ambacht en het echte vakwerk weer terug.

Hier is de website van de school: http://www.metzelaarpraktijkgilde.nl
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Probleem is dat het uurtarief tussen ambacht en dienstverlenende beroepen vooral bij zelfstandigen te ver uit een is gelopen

Als je 3 x om een bedrijfsgebouw loopt ben je al bedrijfscoach in Nederland en een uurtarief van € 75,- (en meer) wordt dan maatschappelijk acceptabel gevonden
Kom daar eens mee aan als smid, loodgieter, schoenmaker, timmerman etc, je klantenkring zal erg klein worden.
De dienstverlenende sector is niet voor niets de snelst groeiende in Nederland......

Waardering is leuk maar daar worden de rekeningen van de ambachtsman/vrouw niet mee betaald.



So true.

Op kwaliteit concurreren is moeilijk tegenwoordig want de meeste mensen geen benul van kwaliteit en duurzaamheid, ze zien het verschil simpelweg niet. Dan kan je nog zon goede vakman zijn. Ze vinden het allang best zolang de prijs maar laag is. Met meer dan 15 euro per uur ben je al duur tegenwoordig.

Nee, het is eeuwig zonde. Maar ik heb mijn twijfels of de echte ambachten weer terugkomen. Ik denk dat we straks met zn alle administratieve/logistieke kantoorbaantjes hebben onder een hand je vol rijke bullshit-managers. En dat is ook allemaal onze eigen schuld want nederlanders importeren liever alles zo goedkoop mogelijk.
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
60
24
Borne
www.graatsenco.nl
Hoi,
Wees met z'n allen eens wat zelfbewuster, dat er mensen zijn die meer verdienen, zo wat? Een AMBACHT beheersen levert altijd positieve reacties op, de basis voor mijn ambacht meubelmaken is gelegd op de ambachtschool in Hengelo. Het is nu ongeveer veertig jaar geleden. Maar deze week zag ik opnieuw aandacht voor het meubelmakersvak met een zeer positief bericht over afstudeerders van het ROC in Almelo, met bijzondere en mooie producten. De boodschap goede vak (ambachtslieden) houden of vinden werk. op mijn site staat een leuke clip over handwerk graatenco.weebly.com
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.