Mesjes voor de spiraal as voor de vlak-vandiktebank, waar te koop en goedkoop maar toch goed.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
De Wera heeft een afwijking tot ±6% bijvoorbeeld, dat ga je altijd wat hebben. Hoe duurder, hoe nauwkeuriger uiteraard. De mijne is gewoon 1 vaste waarde, niet verstelbaar.
Ok maar het blijkt als ik je post lees, dat het niet zo eenvoudig is, om exact de beoogde 5NM in te stellen? Je zou denken als simpele ziel een momentschroevendraaier met een vaste instelling a 5NM is altijd 5NM, maar dat is kennelijk niet zo, aangezien er een lichte afwijking is van 10%. Is die kleine afwijking niet teveel, als je hem toepast voor bijvoorbeeld een spiraal as, gezien de veiligheid? In dat geval kan ik me voorstellen dat het wel een dingetje is, en dus niet eenvoudig zoals je het stelt? Begrijp ik je goed?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Nauwkeurigheid is relatief. Heb wel eens met een leverancier ruzie gehad hierover. Het meetinstrument mocht 0.5% afwijken. Prachtig, maar meetbereik was 400 maximaal dus 2. Maar als je 6 als uitkomst kreeg mocht deze volgens de fabrikant ook 2 afwijken. Dus 33.33% is dan de afwijking.
10% van 5 is dus een aandraaimoment van 4.5-5.5 Nm lijkt mij prima. Ik heb wel eens van die dingen verkocht uit de groep merken van Gedore die setjes kwamen toen ruim op 3500. Het apparaat waar het slechts een hoogst enkele keer voor gebruikt moest worden was een mri scan of iets soortgelijks en dan maalt niemand meer om de prijs.
Weet echter dat als je de kop of schroefdraad kapot draait je dat een hoop tijd kost of hoge kosten.
Dank Wim zeer informatief!!!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Om het nog wat ingewikkelder te maken:

Bij een opgegeven moment voor een bepaalde bout door een fabrikant blijft de eeuwige hamvraag:
Moet er vet/olie op de schroefdraad (en onder de kop) of "gewoon" ijzer op ijzer?

Dit scheelt namelijk behoorlijk.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ok maar het blijkt als ik je post lees, dat het niet zo eenvoudig is, om exact de beoogde 5NM in te stellen? Je zou denken als simpele ziel een momentschroevendraaier met een vaste instelling a 5NM is altijd 5NM, maar dat is kennelijk niet zo, aangezien er een lichte afwijking is van 10%. Is die kleine afwijking niet teveel, als je hem toepast voor bijvoorbeeld een spiraal as, gezien de veiligheid? In dat geval kan ik me voorstellen dat het wel een dingetje is, en dus niet eenvoudig zoals je het stelt? Begrijp ik je goed?
Ik bedoelde dat het jezelf meer kracht kost dan je zou denken, voor maar 5 nm :) De afwijking lijkt me verwaarloosbaar voor deze toepassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Die waarde is vooral om te voorkomen dat je de boutjes of de schroefdraad in je as verrot draait. Mensen hebben de nijging om die kleine schroefjes veel te hard aan te draaien. Ik heb in mijn leven heel wat beitelplaatjes van draai en freesgereedschappen vervangen. Allen zonder momentsleutel. Ik ben er nooit een kwijt geraakt. Het zelfde zie je met spantangen. Mensen zijn zo bang dat het gereedschap los komt, dat ze de spantang zo zwaar aandraaien dat je de moer er niet meer af krijgt omdat de buitendiameter van de as groter is geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik heb de mesjes in mijn Hammer A3-31 al eens vervangen door mesjes van Freeskop.nl (het type, speciaal voor de Felder spiraalassen Systeem "Felder Silent Power") en die zijn van prima kwaliteit.
Aandraaien doe ik gewoon met de accutol en de slipkopeling van mijn Metabo op 15.
Gaat al jaren naar tevredenheid.
Dank voor het delen van je ervaring, je bent nr 2 die de spiraal mesjes van freeskop.nl heeft uitgeprobeerd en waarbij ze bevallen zijn!!! Dus jij kon ook geen verschil in kwaliteit ervaren tav die van Felder?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Ik heb gelijk bij de aanschaf van mijn A3-31 de Silent Power set gekocht, met reservemesjes, wat ander spul en een moment-schroevendraaier: wiha Easy Torque 292 / OC5C10 - 5.0 Nm.
misschien ook een optie.

Aanvulling: Sorry, zie nu pas dat die al voorbij is genomen…
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik heb gelijk bij de aanschaf van mijn A3-31 de Silent Power set gekocht, met reservemesjes, wat ander spul en een moment-schroevendraaier: wiha Easy Torque 292 / OC5C10 - 5.0 Nm.
misschien ook een optie.

Aanvulling: Sorry, zie nu pas dat die al voorbij is genomen…
Hoi Bert, bedoel je de reinigingset die Felder aanbied waarbij de reserve mesjes (10st) en nog een aantal zaken worden aangeboden in een koffertje bestemd voor de vlak-vandiktebank. By the way is de momentschroevendraaier die in het koffertje of los te koop is, van Wiha 292/oc5c10-5NM???. Dan k voor je inbreng
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Hoi Bert, bedoel je de reinigingset die Felder aanbiedt waarbij de reserve mesjes (10st) en nog een aantal zaken worden aangeboden in een koffertje bestemd voor de vlak-vandiktebank. By the way is de momentschroevendraaier die in het koffertje of los te koop is, van Wiha 292/oc5c10-5NM???. Dan k voor je inbreng
Yes.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.