Mesjes voor de spiraal as voor de vlak-vandiktebank, waar te koop en goedkoop maar toch goed.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Goede morgen er valt van alles te lezen op dit forum wat betreft vlak-vandiktebanken uiteraard erg interessant, maar net zo interessant is, waar kun je voor een nette prijs spiraal mesjes kopen die ook van goede kwaliteit zijn. De spiraal mesjes op zich zijn niet echt goedkoop, en zeker niet als je een grote, dikke vandiktebank heb, van zeg eens 63cm, dat alleen al is een rip uit je lijf. Gelukkig ben ik uitgerust met een A3-26 die heeft in totaal "maar" 39 spiraal mesjes. Ze hebben gelukkig een lange standtijd dus hiermee zou je normaal gesproken toch wel wat meters hout mee moeten kunnen afnemen, voordat ze toe zijn aan vervanging. Maar waar schaf je ze aan, en zijn er nog alternatieven ten opzichte van je "hofleverancier"? Een snel onderzoek op het internet wijst al snel uit, dat ze bij Felder Barneveld €67 incl btw kosten, en bij Mima.de (Miller Maschine) €59 euro incl btw. In Duitsland zijn ze dus "beduidend goedkoper" maar nog steeds een hoop geld voor 10 mesjes verpakt in een keurig plastic doosje. De Goedkoopste die ik heb kunnen vinden zijn van het merk Wadkin aangeboden op eBay.de voor €31 euro incl btw a 10 stuks, deze zouden ook moeten passen op de Felder/Hammer spiraal as, echter de vraag is, zijn deze van goede kwaliteit en is er iemand die ervaring heeft met dit merk? De tweede op één na goedkoopste is die van Freeskop.nl deze kost €44 euro incl btw voor 10 stuks. Uiteraard dit is hetgeen ik tot nu toe heb weten te vinden op het internet, wellicht zijn er bij jullie meer merken bekend? Mijn voorstel is om info te delen en een data base aan te leggen wat betreft prijs en kwaliteit
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
De Felder spiraal mesjes zijn 13,8mm bij 13,8mm met een dikte van 2,5mm lijkt me een redelijk specifieke maat? Volgens mij heeft ieder merk zijn eigen maatvoering qua spiraal mesjes? Het zou wel heel toevallig zijn als een metabo lakfrees mesje zou passen op een Felder machine, maar je weet het maar nooit? Ik heb eventjes het internet afgespeurd, maar ik heb geen info kunnen vinden omtrent de maatvoering van de lakfrees mesjes van Metabo, maar hoe dan ook bedankt voor je inbreng!!!
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ben je al door je mesjes heen dan? Ik heb het idee dat die dingen echt superlang mee gaan... Veel langer dan de messen op m'n oude kity in ieder geval. Misschien niet de gok nemen en gewoon de originele nemen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
De Felder spiraal mesjes zijn 13,8mm bij 13,8mm met een dikte van 2,5mm lijkt me een redelijk specifieke maat? Volgens mij heeft ieder merk zijn eigen maatvoering qua spiraal mesjes? Het zou wel heel toevallig zijn als een metabo lakfrees mesje zou passen op een Felder machine, maar je weet het maar nooit? Ik heb eventjes het internet afgespeurd, maar ik heb geen info kunnen vinden omtrent de maatvoering van de lakfrees mesjes van Metabo, maar hoe dan ook bedankt voor je inbreng!!!
Ik zal eens kijken ik moet hier zeker 1 maar misschien zelfs wel meer doosjes hebben liggen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ben je al door je mesjes heen dan? Ik heb het idee dat die dingen echt superlang mee gaan... Veel langer dan de messen op m'n oude kity in ieder geval. Misschien niet de gok nemen en gewoon de originele nemen?
Goede avond Dirk, nee de mesjes van mijn A3-26 zijn nog in goede conditie maar mochten ze aan vervanging toe zijn, dan is het fijn om wat alternatieven achter de hand te hebben. Uiteindelijk kan ik altijd kiezen voor de originele Felder mesjes.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Die mesjes hebben een rechte rand, de Felder mesjes lichtjes gebogen.

De standtijd van die dingen is best lang, als je én hobbymatig én altijd zuiver hout verwerkt ga je probleemloos jaren doen met de eerste set. In mijn ogen zeker de investering waard, al gaat het ook met tegenzin gebeuren op mijn A3 31 eens het zover is 🙃
Dank voor je inbreng Petrolhead, ik gebruik mijn vlak-vandiktebank met name voor hout wat gebruikt is, parket veelal gelakt, en meestal eiken. Dus mag ik er vanuit gaan, dat mijn mesjes minder lang meegaan, dan degene, die voornamelijk zoals jij het verwoord zuiver hout schaaft. Klopt het zal niet mijn grootste hobby zijn om al de mesje te moeten gaan wisselen als het zover is, zowel financieel alsook de tijd die ik er aan kwijt ben. En als je ze ooit toch moet gaan verwisselen, dan is het wel zo fijn kwalitatief goeie mesjes te hebben voor een aantrekkelijke prijs?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Als jouw mesjes een gebogen vorm hebben dan hoef ik niet te kijken want die van mij zijn zeker recht nog afgezien van de afmeting.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Als jouw mesjes een gebogen vorm hebben dan hoef ik niet te kijken want die van mij zijn zeker recht nog afgezien van de afmeting.
De mesjes zijn in de hoeken een beetje afgeschuind dit is vermoedelijk om geen strepen op het hout achter te laten volgens mij is dat bij al de schaafmesjes zo, .......vlak-vandiktebanken wel te verstaan met spiraal as.
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Ik heb die van freeskop.nl momenteel in gebruik, ze doen zeker niet onder voor de originele van felder.

De messen van de lakfrees van metabo zijn anders die heb ik ook liggen zie de bijgevoegde foto.
Links is voor de spiraalas rechts is van de lakfrees.
 

Bijlagen

  • IMG_20230817_110843876.jpg
    IMG_20230817_110843876.jpg
    61,3 KB · Weergaven: 32
  • IMG_20230817_110851710.jpg
    IMG_20230817_110851710.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 32
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Bedankt Barry voor de foto's, duidelijk deze Metabo gaan niet passen op de silent power as van de Hammer,...hier was ik al een beetje bang voor
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Het wisselen valt overigens best mee, tenzij je ook regelmatig naaldhout schaaft. De opgebouwde hars tussen/onder de mesjes kan een hele klus zijn om te verwijderen. Aandraaien tot 5 Nm met een momentschroevendraaier kost* wel meer moeite dan je zou denken.
 
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Het wisselen valt overigens best mee, tenzij je ook regelmatig naaldhout schaaft. De opgebouwde hars tussen/onder de mesjes kan een hele klus zijn om te verwijderen. Aandraaien tot 5 Nm met een momentschroevendraaier wel meer moeite dan je zou denken.
Klopt en dat is precies hetgeen ik nog niet heb in mijn toonbox, een momentschroevendraaier, ook daarin variëren de prijzen nogal stevig, en heb je uiteenlopende modellen. Momentschroevendraaier met instelbaar NM, en een vast aantal NM. Welke momentschroevendraaier heb jij, en bevalt hij?

En nee ik werk niet met naaldhout, en als ik dat zou doen, gebruik ik mijn Bernado vlak-vandiktebankje. Ik werk hoofdzakelijk met harde houtsoorten
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb de Wiha:


Kan er persoonlijk niets slechts over zeggen, doet zijn ding. Als je eentje met een vast maximum koopt is de prijs nog relatief gunstig, als je vergelijkt met de instelbare toch.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik heb de Wiha:


Kan er persoonlijk niets slechts over zeggen, doet zijn ding. Als je eentje met een vast maximum koopt is de prijs nog relatief gunstig, als je vergelijkt met de instelbare toch.
Dank voor je link ik heb ook naar dit model zitten koekeloeren €33 euro is nog steeds goed betaalbaar, het liefst zou ik gaan voor een variabele instelling qua NM (breder toepasbaar maar 3 keer zo duur), wellicht ga ik voor deze? De momentschroevendraaier die je gebruikt (Wiha) is kennelijk niet zo eenvoudig om de gevraagde 5NM in te stellen, hoe moet ik dat zien??? Sorry ik ben een leek

10% nauwkeurig klinkt niet echt precies of gaat het dan ook met schoppen omhoog in prijs als je voor de zeer nauwkeurig gaat? Ik ga mezelf eens wat verder verdiepen in deze materie. Dank nogmaals Petrolhead
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De Wera heeft een afwijking tot ±6% bijvoorbeeld, dat ga je altijd wat hebben. Hoe duurder, hoe nauwkeuriger uiteraard. De mijne is gewoon 1 vaste waarde, niet verstelbaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Nauwkeurigheid is relatief. Heb wel eens met een leverancier ruzie gehad hierover. Het meetinstrument mocht 0.5% afwijken. Prachtig, maar meetbereik was 400 maximaal dus 2. Maar als je 6 als uitkomst kreeg mocht deze volgens de fabrikant ook 2 afwijken. Dus 33.33% is dan de afwijking.
10% van 5 is dus een aandraaimoment van 4.5-5.5 Nm lijkt mij prima. Ik heb wel eens van die dingen verkocht uit de groep merken van Gedore die setjes kwamen toen ruim op 3500. Het apparaat waar het slechts een hoogst enkele keer voor gebruikt moest worden was een mri scan of iets soortgelijks en dan maalt niemand meer om de prijs.
Weet echter dat als je de kop of schroefdraad kapot draait je dat een hoop tijd kost of hoge kosten.
 
  • Wow
Waarderingen: 48rmc

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.