Mesheft

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Eén van mijn favoriete messen was stukgegaan. Voornamelijk omdat mensen (gasten in ons huisje in Frankrijk) dit nog wel eens in de vaatwasser durven te stoppen, hetgeen ik uiteraard expliciet verbied maarja, hulpvaardige vlijt kan soms verkeerd uitpakken...

Het mes had een mooi heft van Wengé wat dus helaas stuk gegaan is:

oud stuk.jpg

Nu had mijn vrouw onlangs een werktrip naar Istanbul en bracht een geweldig mooi mes voor mij mee terug. Een ambachtelijk gesmeed mes met een heft van moeraseik (Bog Oak)
Echt een supermes! en ik was naast meubelmaker ook nog een professioneel kok die erg mes-kritisch was ;)

Voor mij dus inspiratie om het verloren mesheft te vervangen. Ik heb gekozen voor Zebrano omdat ik daar nog wat perfect passende reststukken had liggen.
Zie hier het ruwe begin:

nieuw onbewerkt.jpg

Of ja... begin, begin. Het heft is al geheel gevormd en passend gemaakt.

De moeilijkheid zat 'm in het feit dat het lemmet los in het heft zat met slechts één lullig pinnetje. Dus dat is vragen om ellende als er een onverlaat het ding een keer in de vaatwasser steekt...
Normaal is het lemmet een doorgaand geheel waar het heft in twee delen op gemonteerd zit (zie volgende toto's)
Wat ik heb gedaan is het heft met decoupeerzaag grof uitgezaagd en daarna op de schuurband (schuurtafel) verder afgerond.
Omdat dit puur op het oog en gevoel moest heb ik wat "vloeibaar metaal", een twee componenten metaal-achtige pasta gebruikt om kieren en spleten te vullen en om lemmet en eindkap in het heft te lijmen. Samen met een pin van metaal die ik erdoor geboord heb.

Daarna het heft flink in de olie gezet en alles op een polijstschijf voor edelstenen flink gepolijst met wat polijst pasta.
Dit is het resultaat: (ter vergelijk heb ik het mes uit Istanbul er naast geplaatst)

nieuw bewerkt en ander mes.jpg


nieuw en ander mes bovenaz.jpg


nieuw en ander mes onderaz.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Hier breken ze na 30 jaar ook. Mijn vrouw heeft ze wel in de vaatwasser gedaan. Enkele handvatten heb ik al vervangen door olijfhout. Ik heb daar snijplank van olijf voor gebruikt. Probleem is dat hout lang niet altijd foutvrij is van binnen.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Als messenmaker kan ik daar wel wat tips voor geven hoor.

1) de pin die je gebruikt was vroeger om te borgen. Tegenwoordig zetten we pinnen voor de sier en de looks. We hebben tegenwoordig 2k epoxy lijm die(mits goed voorbewerkt) 120kg per vierkante centimeter trekkracht heeft. BV. 2k van west systems werkt erg prettig.

2) De 2k epoxy lijm(eigenlijk iedere soort lijm) laat echter los bij 90 granden celsius. De meeste vaatwassers werken op ongeveer70 graden celsius. Maar dat kan zomaar 10 graden schelen afhankelijk van de thermostaat ed.
Dus je zit al tegen de grens aan dat de lijm los gaat laten.
Tevens als je ouderwets geklonken heften hebt van hout haal je met de vaatwasser en de hoge temperaturen van 70 graden of meer alle (natuurlijke) olien uit het hout en daardoor verzwak je het hout en gaan ze zo lelijk eruit zien naar een keer vaatwasser. Dan droogt het heft op en gaat scheuren omdat alle olie uit het hout is weggetrokken. Dan wordt het net als nat vers gezaagd hout. Dat droogt en gaat scheuren.

3) dus de enige oplossing is zoals MarcelvdW hierboven al aangeeft,geen houten handvaten in de vaatwasser. Ook niet als je na elke keer vaatwasser je opnieuw het heft in de olie zet. Na 1 keer een paar uur vaatwasser is je olie al verdwenen en met opnieuw olien zet je alleen maar de eerste halve mm in de olie. De rest blijft kurkdroog en gaat van binnenuit scheuren. JE mes is namelijk 70 graden warm en het duurt wel even voor je het mes uit de vaatwasser haalt(paar uur minimaal drogen voordat het programma klaar is. Dus een paar uur op 50-70 graden met alle olie uit je heft en drogen maar van je houten heft.
Ik geeflevenslange garantie op mij custom gemaakte messen, maar ik zie het meteen als ze i de vaatwasser zijn geweest en dan gaat de garantie niet op. Ik geef het ook altijd aan bij de koper dat ze onder geen enkel geval in de vaatwaser mogen en als ze dat toch doen alle garatie vervalt.

4) ben je toch eigenwijs en wil je niet je goede messen met de hand afwassen en maar vaatwasseren koop dan lekker bij de Blokker/Xenos AC tion etc. een setje met goedkope messen met kunstof handvaten en als die bot zijn, lelijk geworden zijn of breken je handvaten af, weggooien en een nieuwe set kopen.............

5) gewoon he messen met houten heft als regulier onderhoud om de 4-6 weken even in wat olie zetten en klaar. EIgenlijk net als je houten snijplank. Wat foodsafe olie kost je de kop niet. En als je de messen met regelmaat gebruikt dan volstaat wat olijfolie zelfs. Maar dan moet je ze wel wekelijks gebruiken ofzo. Anders kan de olijfolie ranzig worden en wil je ze niet gebruiken om je eten te bereiden. Maar foodsafe olie kost je ook de kop niet en met een flesje van 50 ml doe je heel lang om die paar mesheften mee te olien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en mink

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
2) De 2k epoxy lijm(eigenlijk iedere soort lijm) laat echter los bij 90 granden celsius.
Lang niet alle epoxies laten los bij 90 graden - sommige worden zelfs niet zacht bij 90 graden... Dat ligt helemaal aan de preciese samenstelling van de componenten, de mengverhouding (daar zit vaak een toelaatbare variabiliteit van zeker 20% in waarmee je de eigenschappen van de uitgeharde lijm kunt sturen), en de temperatuur waarbij de epoxy is uitgehard (niet alle epoxies worden sterker van een uitharding bij hogere temperatuur, maar veel wel - de tech specs van de fabrikant zullen dat meestal goed aangeven).

UHU Endfest Plus 300 bijvoorbeeld is na hoge-temperatuur uitharding tot zeker 200 graden te belasten.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Dat is nieuwe informatie voor mij dat er 2k epoxy is die tegen hogere temperatuur kan. Weer wat geleerd. Niet dat ik het op mijn messen nodig heb maar altijd handig om te weten mocht je het een keer nodig hebben.
Dank voor de uitleg.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Als messenmaker kan ik daar wel wat tips voor geven hoor.

1) de pin die je gebruikt was vroeger om te borgen. Tegenwoordig zetten we pinnen voor de sier en de looks. We hebben tegenwoordig 2k epoxy lijm die(mits goed voorbewerkt) 120kg per vierkante centimeter trekkracht heeft. BV. 2k van west systems werkt erg prettig.

.
Is dat het type 105 resin van West?
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Deze is het welke heel veel messenmakers gebruiken.


Mvg,

Patrick
 
  • Leuk
Waarderingen: Clements

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.