Beste forumleden. Ik overweeg om bovenop mijn garage een extra ruimte te creëren. De huidige garage wordt gebruikt voor wasactiviteiten, de fietsen, mijn gereedschap en af en toe wil ik ook wel eens klussen. Die dingen gaan dus niet samen in een ruimte van 3 X 6. Mijn doel is dus om de garage vrij te maken met alles wat niet mannelijk is behalve de fietsen dan ;-) en overwaarde creëren met een minimale investering. Ik heb alles al mooi in sketchup getekend al zeg ik het zelf en ben al veel uitdagingen tegen gekomen. Niet alles is al in de tekening verwerkt maar ik heb een aardig idee wat de ruwbouw ongeveer gaat kosten.
Hierbij het sketchup model waarbij de gemeente de volgende eisen stelde. Op erfgrens maximale hoogte goot 3m30 / 45 graden dakhoek, en plat dak voorzijde niet meer dan 1/3 totale breedte. Niet hoger dan 6 meter. Aan alle eisen voldoet dit ontwerp. Goot is daarom deels in de kap verwerkt om ruimte te winnen. Hier ook een impressie van de achterzijde.

Ik kom op ca 10.000 euro uit en dat is ook wel mijn maximum. Binnen deze begroting heb ik het volgende meegenomen:
ca 1300 euro IsoBouw SlimFix 3.5 3/3L platen afgeschuind
ca 1000 euro Meranti Rabat (150 werkend 18-22mm dik)
ca 400 euro Boeibord materiaal
ca 650 euro Balk / regelwerk / mastiekranden 300 Balken 15 x 5, Euro 100 Balken Balken 58 X 170, Euro 150 Regels 44X95
ca 300 euro underlayment (plafond, vloer*)
ca 1000 euro * farmacell vloerplaten + gipswanden (binnenzijde volledig brandveilig)
ca 500 euro dakpannen (nieuw of mooie gebruikt),
ca 1500 euro 1 vast raam en 1 dubbel raam incl kozijn (misschien mooie 2de handse)
Totaal ca 6700 euro materiaal.
ca Euro 1000 voor Mastieken & zinkwerk (op boeibord zink en nieuwe goten incl zinken afwatering),
ca Euro 500 voor aansluiten waterleiding verwarming en afvoer (zit beneden recht eronder in de garage),
ca Euro 250 voor electra (zelf),
ca Euro 1000 euro metselwerk (doorgang uitbreken, latij verlengen (nieuwe), kozijn en deur)
Totaal ca 2700 euro bijkomende kosten
ca 1200 euro leges gemeente,
Het houtwerk doe ik natuurlijk grotendeels zelf en met mijn broer om de balken te sjouwen ;-)
De vragen die ik graag aan jullie kwijt wil:
Groetjes en alvast bedankt voor de reacties.
Han
Hierbij het sketchup model waarbij de gemeente de volgende eisen stelde. Op erfgrens maximale hoogte goot 3m30 / 45 graden dakhoek, en plat dak voorzijde niet meer dan 1/3 totale breedte. Niet hoger dan 6 meter. Aan alle eisen voldoet dit ontwerp. Goot is daarom deels in de kap verwerkt om ruimte te winnen. Hier ook een impressie van de achterzijde.

Ik kom op ca 10.000 euro uit en dat is ook wel mijn maximum. Binnen deze begroting heb ik het volgende meegenomen:
ca 1300 euro IsoBouw SlimFix 3.5 3/3L platen afgeschuind
ca 1000 euro Meranti Rabat (150 werkend 18-22mm dik)
ca 400 euro Boeibord materiaal
ca 650 euro Balk / regelwerk / mastiekranden 300 Balken 15 x 5, Euro 100 Balken Balken 58 X 170, Euro 150 Regels 44X95
ca 300 euro underlayment (plafond, vloer*)
ca 1000 euro * farmacell vloerplaten + gipswanden (binnenzijde volledig brandveilig)
ca 500 euro dakpannen (nieuw of mooie gebruikt),
ca 1500 euro 1 vast raam en 1 dubbel raam incl kozijn (misschien mooie 2de handse)
Totaal ca 6700 euro materiaal.
ca Euro 1000 voor Mastieken & zinkwerk (op boeibord zink en nieuwe goten incl zinken afwatering),
ca Euro 500 voor aansluiten waterleiding verwarming en afvoer (zit beneden recht eronder in de garage),
ca Euro 250 voor electra (zelf),
ca Euro 1000 euro metselwerk (doorgang uitbreken, latij verlengen (nieuwe), kozijn en deur)
Totaal ca 2700 euro bijkomende kosten
ca 1200 euro leges gemeente,
Het houtwerk doe ik natuurlijk grotendeels zelf en met mijn broer om de balken te sjouwen ;-)
De vragen die ik graag aan jullie kwijt wil:
- het bestaande dak is nu uitgevoerd met mastiek en isolatie materiaal wat er deels dus af gaat. De bestaande balken aan de onderzijde zijn van 5 x 15 en dat houdt niet echt veel over op een overspanning van ca 3 meter. Ik lees dat je dit kan verstevigen met nieuwe balken. Ik wil de balken met een nieuwe regel voorzien van 44 x 95. Alvorens ik deze ga vastschroeven en lijmen wil ik vanaf de onderzijde de vloer iets opspannen met een balk. Ca 1cm en daarna alles met bruislijm insmeren de regels voorboren en met houtdraadbouten de zaak op 4 punten vastdraaien. (zouden deze ook na verloop van tijd eruit mogen? de bruislijm is veel sterker dan de wat de houtdraadbouten doen toch?). Een plaatselijke timmerman zei welfs dat de regels gewoon over de bestaande houten vloer heen gelegd mochten worden. Kan ik daar gelijk weer isolatie materiaal tussen doen (piepschuim van 10 dik). Hebben jullie andere tips om de vloer te verstevigen?
- Zou deze verbouwing een constructeur vereisen? De Slimfix dakplaten zijn goed gespecificeerd (windgebied en overspanning) en de constructie eronder en tegen de zijgevel van het huis lijkt me zwaar genoeg. Wellicht zelfs te zwaar. De hele constructie rust op de bestaande muren en wordt verankerd met een bodembalk die in de muren wordt verankerd. Zelf zou ik het wel aandurven maar wat vinden jullie hiervan en wat kost zoiets mocht je zo'n constructieberekening laten maken?
- De gevelbekleding heb ik berekend met meranti rabat. Dat heb ik vroeger ook eens gehad en ik schrok van de prijs. Ca 10 euro per meter 15cm werkend en dat maakt het wel duur. Het maakt het wel af maar zijn er ook andere mooiere (smaak) / goedkopere alternatieven?
- De binnenzijde van de nieuwe ruimte heeft contact met de buitengevel van het huis. Is het echt noodzakelijk deze wand te isoleren en te betimmeren (verlies ruimte)? Ik kan me voorstellen van wel ivm een mogelijke koudebrug die van boven geleidelijk dan wel de ruimte intrekt. Is daar iets creatiefs voor te bedenken dat de koudebrug wordt voorkomen maar dat ik niet die wand ook moet aftimmeren en isoleren?
- De nieuwe ruimte maakt contact met het huis en het platte dak erboven wordt gemastiekt. Ik wilde gewoon 5cm lood inslijpen. Deze gevel is op het noordoosten en is vrijwel nooit nat. Is dit verstandig? Sommige mensen zweren bij echt door en door lood aanbrengen.
- Oh ja en natuurlijk gewoon jullie mening over de vorm evt mooiere esthetische keuzes ed. Commentaar welkom, complimenten mogen ook.
Groetjes en alvast bedankt voor de reacties.
Han
Laatst bewerkt: