Mening & advies vlak- vandiktebank

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.256
2.604
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het lijken niet op herslijpbare messen, want er zat niet zo’n ‘gleufje’ in.
heb nooit een EB gehad
dat gleuven een vereiste is om herslijpbaar te zijn, is me onbekend
dat messen met een gleufje herslijpbaar zijn, is wel mogelijk
had ooit een scheppach hm1
in de messen zat geen gleuf
nadien een robland
nog later een scm
allemaal met herslijpbare messen
nooit daarin een gleuf gezien

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.157
3.628
De messen die in die pakjes zitten, zijn wegwerpmessen. Je kan ze een keer omdraaien en dan zijn ze op. Het mooie is dat voor deze machines een ombouwkit leverbaar is, zodat je herslijpbare messen kan gebruiken. Wat nog mooier is, is dat je standaard herslijpbare messen kan gebruiken, zonder die inkepingen. En dat scheelt serieus geld.

• Leuk
Waarderingen: JonasLa

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
98
78
Het gleufje dient bij deze machines om de hoogte van de herslijpbare messen juist in te stellen. Ook de blokken die de messen in de schaafas houden zijn anders voor herslijpbare messen dan voor wegwerpmessen, je moet dus wel in de gaten houden dat je de juiste messen koopt als je er nieuwe koopt.
De functie van het gleufje wordt uitgelegd in het filmpje dat Tympy al in dit topic postte rond 2:45.

• Leuk
Waarderingen: peterdorn en ZotVanHout

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Het gleufje dient bij deze machines om de hoogte van de herslijpbare messen juist in te stellen. Ook de blokken die de messen in de schaafas houden zijn anders voor herslijpbare messen dan voor wegwerpmessen, je moet dus wel in de gaten houden dat je de juiste messen koopt als je er nieuwe koopt.
De functie van het gleufje wordt uitgelegd in het filmpje dat Tympy al in dit topic postte rond 2:45.
Heb je toevallig ook een linkje voor me naar de juiste herslijpbare messen? En moet er dan ook nog een dergelijke ‘ombouwset’ in? Of werkt dit out of the box?

besloten dat ik de hele machine uit elkaar ga en opknappen. Leer ik de machine wat kennen, kan hij mooi schoon gemaakt, alles opnieuw gesmeerd en kan ik ook alles goed afstellen. Dat doe ik het liefste tzt met een setje herslijpbare messen.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.947
1.183
Leeuwarden
De machine lijkt me ingericht voor de herbruikbare messen. Mogelijk is er een bout lamgedraaid en kon niet ander verwijderd worden dan wegslijpen. Dan zul je het restant moeten uitboren en een gat voor nieuwe bout moeten zien te tappen of op andere manier herstellen. Daar weten de metaalbewerkers op het forum vast wel een truc voor.

Fons

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
besloten dat ik de hele machine uit elkaar ga en opknappen. Leer ik de machine wat kennen, kan hij mooi schoon gemaakt, alles opnieuw gesmeerd en kan ik ook alles goed afstellen. Dat doe ik het liefste tzt met een setje herslijpbare messen.

Ik zou licht voorzichtig zijn met je plan om de hele machine uit elkaar te halen. Waarom wil je dat doen? De machine lijkt in prima staat, en niet misbruikt. Hij lijkt me ook niet zo erg vervuilt dat alles tiptop schoon moet. Smeren is natuurlijk altijd goed om te doen, maar om daar gelijk de hele machine voor uit elkaar te halen? De smeerbare delen, daar kan je zo bij.
Je hebt dan natuurlijk de kans dat je het niet weer precies zo krijg ingesteld, als dat het nu is. Met alle gevolgen vandien..

Mijn advies/idee, ga de machine straks eerst lekker gebruiken en kijk dan of de machine goed bevalt en goed werkt. Dan komen de gebreken vanzelf boven water (wat ik niet verwacht, afgaand op de foto's)

Zo'n bout die weg is, is natuurlijk wel een dingetje. Daar moet wel wat aan gebeuren.

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik zou licht voorzichtig zijn met je plan om de hele machine uit elkaar te halen. Waarom wil je dat doen? De machine lijkt in prima staat, en niet misbruikt. Hij lijkt me ook niet zo erg vervuilt dat alles tiptop schoon moet. Smeren is natuurlijk altijd goed om te doen, maar om daar gelijk de hele machine voor uit elkaar te halen? De smeerbare delen, daar kan je zo bij.
Je hebt dan natuurlijk de kans dat je het niet weer precies zo krijg ingesteld, als dat het nu is. Met alle gevolgen vandien..

Mijn advies/idee, ga de machine straks eerst lekker gebruiken en kijk dan of de machine goed bevalt en goed werkt. Dan komen de gebreken vanzelf boven water (wat ik niet verwacht, afgaand op de foto's)

Zo'n bout die weg is, is natuurlijk wel een dingetje. Daar moet wel wat aan gebeuren.
Misschien was ik wat overdreven met uit elkaar halen. Ik bedoelde alle kappen en verstelbare delen er af en goed schoonmaken. Excuses voor de verwarring.

De ‘beitelhouder’ waar een bout mist heb ik er zojuist nog even uit gehaald. Zit er inderdaad afgebroken nog in. Idee wat ik nu heb is een tegendraads tap er in draaien en hopelijk kan ik het restant er dan uit krijgen, zodat ik een nieuwe bout kan plaatsen.
Lijkt er tevens op dat deze houders niet geschikt zijn voor de slijpbare messen.

In het eerder genoemde filmpje waar Peter Parf de messen afstelt, heeft hij een andere houder. Mijn houder heeft wel 3 inbus moertjes. deze zaten aardig vast maar even schoongemaakt met wd40 en lopen weer soepel. Het lijkt er op dat ik daarmee kan instellen hoe diep de houder in de beitelas zit, alvorens je deze klemt.

Af en toe even wat sleutelen en poetsen en dan komen we een heel eind. Heb nog geen krachtstroom outlet in de werkplaats, dus aanslingeren laat nog even op zich wachten!

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.947
1.183
Leeuwarden
Dat afstellen van de beitelmessenhouder is gelijksoortig aan de werkwijze op mijn Hammer. Op zich prima, eenmalig de houders afstellen en je heb de schaafbeitels snel verwisseld zonder nastellen.

Fons

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
Misschien was ik wat overdreven met uit elkaar halen. Ik bedoelde alle kappen en verstelbare delen er af en goed schoonmaken. Excuses voor de verwarring.
Overdrijven is ook een vak natuurlijk. :p

Wel jammer dat je nog geen krachtstroom hebt. Je handen zullen straks wel beginnen te jeuken om de machine te gaan gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: peterdorn

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ja zou graag aan de slag willen! Maar alles op z’n tijd. Eerste voorbereidingen voor krachtstroom zijn al getroffen. De groepenkast zat vol, dus een tweede besteld en wat zaken moeten omleggen.

Nu kan ik een kabel naar de werkplaats trekken (buis ligt er al), en kan ik alles afmonteren!

nu eerst op zoek naar een goede linkse tap zodat ik die kapot gedraaide bout er uit kan halen. Zit volgens mij aardig vast, dus kon nog wel een uitdaging worden. Maar daar draaien we de handen niet voor om! 😀

82B5D5CB-6FE1-41DE-95F1-DCFEE02D1384.jpeg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.157
3.628
Dat gat van die afgebroken bout is toch een doorlopend gat? Gat door reststuk boren en er een inbussleutel inslaan. Dan kan je dat stukje er zo uitdraaien. De herslijpbare messen met zo'n groefje zijn volgens mij voor de machines die af fabriek met herslijpbare messen geleverd zijn. Zijn geen industrie standaard dus 4 x zo duur als standaard hss messen.

• Leuk
Waarderingen: JonasLa en Athanor

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Dat gat van die afgebroken bout is toch een doorlopend gat? Gat door reststuk boren en er een inbussleutel inslaan. Dan kan je dat stukje er zo uitdraaien. De herslijpbare messen met zo'n groefje zijn volgens mij voor de machines die af fabriek met herslijpbare messen geleverd zijn. Zijn geen industrie standaard dus 4 x zo duur als standaard hss messen.
Geprobeerd, helaas geen succes. Of het gat verruimd, of de inbus tordeerde. Ook geprobeerd een torx bit er in te slaan (lopen mooi wat taps toe), maar ook dat wou niet lukken. Nu is het gat ondertussen zo ruim dat ik bij de schroefdraad uitkom. Durf ook niet met zekerheid te zeggen of deze al beschadigd is.

1 boutje van de andere beitelhouder was ook al licht verdraaid, dus die hebben hun beste tijd wel gehad, dus daar wil ik graag een nieuw setje voor zoeken. Is een normale draad, dus dat zal niet heel lastig zijn.

Wat ik met die andere beitelhouder moet weet ik nu nog niet zo goed. Maar even een nachtje over slapen 😅

• Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Tapset en bout verwijder setje besteld. Altijd handig om in huis te hebben. Ga als het binnen is eerst proberen de bout verwijder stift te gebruikten. Lukt dit niet, dan ga ik kijken of ik het restant verder kan uitboren en de rest opnieuw de draad er in snijden!

Krachtstroom aansluiting ligt ondertussen klaar om te gebruiken! Wel nog even een verlengkabel er bij halen.

Bijlagen

• 45CC18CC-DE4E-4427-BC5B-E4B78E2AE349.jpeg
    45CC18CC-DE4E-4427-BC5B-E4B78E2AE349.jpeg
    263,4 KB · Weergaven: 21

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.