Mening & advies vlak- vandiktebank

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedenavond allen!

Zojuist onderstaande advertentie onder voorbehoud gekocht op Marktplaats voor 600 euro.

Echter breekt me het zweet een beetje uit. Ik heb 0 ervaring met dergelijke machines. Morgen ga ik er naar toe, maar de verkoper verkoopt de machine van zijn overleden schoonvader, en heeft er zelf ook geen ervaring mee. Daar staan we dan straks, met z’n 2en te kijken naar een apparaat zonder te weten hoe het werkt.

Ik wil graag deze machine kopen omdat ik na veel lezen hier op het forum heb gekeken dat je veel meer plezier voor je geld hebt met een oude machine. Maar nu: het is tweedehands, geen garantie, en ik weet niet wat ik koop.

Waar moet ik op letten? Wat zijn zaken dat alarmbellen moet doen rinkelen? Hoe kan ik zien in wat voor conditie de messen bijv. zijn.

Hopelijk leest er iemand mee die me kan afhelpen van m’n plankenkoorts!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.256
2.603
Klein-Brabant, Vlaanderen
tja, een type machine kopen waarmee je nog nooit gewerkt hebt, is een grote stap
laat die in ieder geval draaien
kijk naar een paar filmpjes over vlakschaven + vandikteschaven
doe een stuk hout mee & waag je daar aan
vlakschaven is het meest risicovolle
het minste dat je kan doen is de vandikte tot de dikte van je hout omhoog of omlaag draaien
durf je niet beslissen, neem dan een optie + maak een paar foto's & deel die met ons
in het beste geval vind je nog een bereidwillige collega die samen met jou wil gaan kijken

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.256
2.603
Klein-Brabant, Vlaanderen
foto's op mp bekeken
uit 1990
maar ziet er netjes uit
voor zover ik hier de ervaringen gelezen heb was elektra beckum toen een A-merk
de staat van de messen kan je beoordelen door naar het snijvlak te kijken
is dat scherp & zijn er geen kappen in, dan zijn ze nog goed
slijpen kost je rond de 15 euro voor 2 messen van 26 cm

• Leuk
Waarderingen: peterdorn
7 mrt 2015
1.152
367
P'beek
Op bovenstaande een reactie gehad, voor 600 euro mag ik de machine ophalen. In mijn onzekerheid zoek ik toch graag nog wat bevestiging! Is dit een leuke deal?

Mits ie goed werkt heb je er een prima machine aan denk ik.
Wel aan de oude kant maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Even de kappen eraf en de aandrijving bekijken, plankje vlakken en op vandikte brengen.
De uitvoertafel lijkt me niet helemaal lekker te zitten maar kan ook aan de foto liggen (of toch per ongeluk niet goed op de nokken gezet, kan gebeuren).
Aanslag nog recht, geen gekke geluiden, gewoon beetje kijken wat je ervan vind.

Fijn eraan is de ophanging van de schermkap en compacte aan/uit knop.

Bij twijfel niet doen. Veel plezier/succes bij het kijken! Altijd spannend.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
YouTube maakt as we speak overuren! Gelukkig zijn er genoeg in omloop, dus veel materiaal online om te bekijken.

Het is inderdaad een grote stap, maar wel serieus. Ik laat sowieso de machine even draaien inderdaad. Alles wat moet kunnen draaien en bewegen even laten bewegen, en misschien even een plankje mee om er overheen of doorheen te halen.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
396
126
Midden Nederland
Je kan kijken of de bladen vlak zijn

Als je voor het eerst gaat vlakken, kijk ook goed op de filmpjes naar hoe ze dat doen. Toen ik mijne (ook via marktplaats) ging ophalen, kreeg ik even een kort lesje hoe ik hem moest gebruiken en dat vond ik erg prettig. Nu snap ik dat dat in jouw geval niet gaat lukken, dus probeer via youtube wat kennis op te doen hoe het moet. Voor de veiligheid

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik zag dezelfde vraag op het marktplein. Vind ik best storend :)

Excuses. Ik heb er even een apart bericht aan besteed om het onder de aandacht te brengen. Ik zal de ander verwijderen, als dat kan. Wel bedankt voor je antwoord, wordt gewaardeerd!

Je kan kijken of de bladen vlak zijn

Als je voor het eerst gaat vlakken, kijk ook goed op de filmpjes naar hoe ze dat doen. Toen ik mijne (ook via marktplaats) ging ophalen, kreeg ik even een kort lesje hoe ik hem moest gebruiken en dat vond ik erg prettig. Nu snap ik dat dat in jouw geval niet gaat lukken, dus probeer via youtube wat kennis op te doen hoe het moet. Voor de veiligheid

Een van de redenen dat ik dit bericht heb geplaatst is dit advies. Wil niet in m’n enthousiasme verkeerde dingen doen. En thuis heb ik pas echt de tijd om het te leren, maar dan moet ik wel een werkende machine hebben 😀

Ik ga nog verder filmpjes kijken!

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
Machine ziet er zo op het eerste oog goed uit. Geen roest op de bladen en de verf zit er overal nog aan. Ziet er dus niet afgeragd uit.

Inderdaad wat hout meenemen en uitproberen.
Neem een balkje mee van iets van een meter lang, houtsoort maakt niet uit. Vuren schaaft het makkelijkst, en is goed genoeg om te beoordelen.
Niet te dun, iets dikker is veiliger (zit je sowieso verder van de messen af met je vingers) en makkelijker onder controle te houden.

Kijk ook of je een handleiding kan vinden op het www. En probeer uit te vinden waar welke beschermkappen moeten zitten. Vaak zitten er op vvd-banken veiligheidsvoorzieningen/schakelaars die voorkomen dat de machine start als een bepaalde kap (meestal de afzuig/mesbeschermkap) niet goed op hun plaats zitten. (Maar omdat dit een al wat oudere machine is, weet ik dat hierbij niet zeker)

Kijk of de verstelmogelijkheden (tafel omhoog/omlaag, hoekverstelling van de geleider etc ) soepel gaan. En of er geen speling zit op delen die juist vast moeten zitten.
Neem ook evt een schuifmaat mee en meet of, nadat het door de vandikte is geweest, het hout aan de linker en rechterkant even dik is (dus de ondertafel evenwijdig staat met de messenrol).

Als je de vlakbank niet aandurft, probeer dan in ieder geval de vandikte. Instellen iets groter dan de dikte van je balkje en na er doorheen halen steeds een mm ofzo dunner draaien, totdat er iets/genoeg wordt afgenomen.
Bij de vlakkant is het meer opletten waar je je vingers houd, daar dus goed je aandacht bijhouden. In ieder geval je vingers niet omlaag uit laten steken aan het achterste uiteinde van het hout...

En een tip, neem ook gehoorbescherming mee. Er is niets zo vervelend dan met een machine bezig zijn waarmee je niet vertrouwd bent, en afgeleid worden door het lawaai (of later oorpijn hebben).

Ik weet niet hoe je hem wilt vervoeren als je de knoop doorhakt om 'm mee te nemen, maar als het nodig is om bijvoorbeeld de poten te demonteren, neem daar dan ook zelf gereedschap voor mee.

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
98
78
Ik heb de een tweelingbroer van deze machine, maar dan op 230V uit 1991. Prima ding! Afgeleiden van deze machines worden nog steeds geproduceerd en verkocht. Mits enig knutselwerk passen de wisselstukken voor de moderne machines vaak ook op de oudere machines, dus dat is mooi.

Ik kocht mijn machine ook op een moment dat ik dit type helemaal niet kende, ik deel mijn ervaring.
Op een van de foto's in de advertentie zijn de twee kappen voor de stofafzuiging te zien. De kap zonder aansluiting voor de afzuigslang zit normaal vast aan de machine, zoals je op de foto's hieronder ziet. Dit is belangrijk, schaven zonder stofafzuiging geeft een hoop troep. De kap is op mijn machine zwart, bij aanschaf ontbrak ze en ik heb ze moeten nabestellen bij Metabo.

IMG_3364.jpg

Let er even op dat de geleider waarin deze kap past ook in de machine zit en dat de kap in de sleuf past:
IMG_3365.jpgIMG_3366.jpg

Als je gaat vandikte schaven ziet de opstelling er zo uit:

IMG_3372.jpg

Indien het mogelijk is zou ik ook de kap van de machine aan de zijkant (de kant met de rode dop) even verwijderen, dan kan je het binnenwerk bekijken en de staat van de riem en het spanmechanisme voor de ketting beoordelen:
IMG_3368.jpg

De veer voor de kettingspanner was bij de mijne gebroken, de vorige eigenaar had dit met een rubbertje opgelost. Had ik niet gezien toen ik de machine kocht en het wisselstuk voor de huidige machines past niet meer op de oudere variant, tenzij je zelf een gat in het chassis gaat boren. Dit heb ik dan ook gedaan.
IMG_3367.jpg

Je kan zien of de machine herslijpbare messen of wegwerpmessen heeft aan de sleuf in de zijkant van het mes. Deze sleuf is er bij de herslijpbare messen voor de hoogteverstelling van de messen bij het stellen van de machine. Het mes op de foto is een nieuw, ongeslepen mes:
IMG_3369.jpg

Nog een paar aandachtspuntjes:
- Kijk even of de verstelling voor de hoogte voor het vandikte schaven vlot loopt.
- Kijk of de verstelling van de invoertafel gangbaar is
- Kijk even onder de machine naar de ketting die de vier kolommen voor de hoogteverstelling van de vandiktetafel verbindt, zit deze niet te los, geen roest?
- Controleer of de geleider recht is
- Controleer of de uitvoertafel goed geklemd wordt door de twee hendels aan weerszijden.
- Controleer of in- en uitvoertafel vlak zijn en controleer ook of de vandiktetafel recht is.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.243
1.013
Enschede, Twente
Respect. Ten eerste voor de uitgebreide beschrijving van wat je gedaan hebt om de machine gangbaar te maken. En ten tweede voor de moeite die je hebt genomen om de afbeeldingen te voorzien van pijlen, etc. Dat vergt wat meer inspanning dan een tekstmatige reactie — dus dank!
Moderators: dit is dus een bijdrage die verdient een sleutelpositie te krijgen — wordt het niet eens tijd om per onderwerp draadjes te fixeren?

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Wauw! Wat fijn zeg, die uitgebreide gids met foto’s op maat! Hier ben ik echt heel blij mee!

Toen ik gisteravond naar bed ging, had ik de gedachte om het af te zeggen, omdat ik eigenlijk niet weet wat ik ga kopen. De bijdrage van @JonasLa heeft dat wel veranderd!

Ik denk dat ik het toch aan durf. Ik schrijf alle aandachtspunten even op een papiertje en loop het gewoon rustig bij langs.

Gereedschap mee voor demontage vind ik ook een goede tip! Moet in de kofferbak van een station, dus de poten moeten er inderdaad af.

Ik laat het weten hoe het is verlopen!!

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ohja nog 1 aanvullende tip als je besluit hem mee te nemen, niet tillen aan de bladen.
Succes!

Ook goed om te weten! Logisch lijkt me dat de bladen dan niet meer goed staan. Kan ik ook zien of dit eerder al fout is gedaan (bladen meten), of en of dit mogelijk schade heeft veroorzaakt?

Om te controleren of de bladen vlak zijn, was mijn idee een lange waterpas van 180cm mee te nemen. Als ik deze vlak leg op de uitvoertafel, en de invoertafel zo hoog mogelijk zet, dan moet alles vlak lopen toch? Heeft de invoertafel een 0-stand?

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.947
1.182
Leeuwarden
Dat is inderdaad de manier om te controleren. Maar als ze niet in een lijn liggen is er geen man overboord, dat moet bij elke machine na te stellen zijn. Ik heb zo nodig wel een machinist rei voor je als je moet afstellen. Succes!

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
98
78
De invoertafel heeft geen aangeduide 0-stand maar is goed regelbaar met de knop aan het uiteinde van de invoertafel. Het is mogelijk om in- en uitvoertafel op één lijn te krijgen. Er is een aanduiding aan de zijkant van de invoertafel die de afnamehoeveelheid aangeeft. Er zijn aanduidingen voor 1, 2, 3 en 4mm afname, maar dus geen 0mm. De nauwkeurigheid hiervan hangt natuurlijk af van de afstelling van de tafels en messen.

Controleren op vlakheid kan je over de twee tafels doen, maar ook per tafel is zinvol, zowel breedte, lengte als diagonaal.

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
CC92838A-D9C1-489A-9099-C656DFBFCA7C.jpegCF7F9F52-015C-4874-ADBF-3C47690FCC65.jpeg

Meegenomen! Zag er in het echt ook erg netjes uit, zeker voor z’n leeftijd. Heb alle punten gecontroleerd, en was dik tevreden, voor zover m’n kennis dat toeliet!

De man had zelf ook nog even moeite gedaan om op te zoeken hoe de machine werkt, dus met z’n tweeën nog wat plezier beleefd bij het uitzoeken.

Hij moet wel even goed afgesteld worden, maar dat komt op z’n tijd wel. Nu eerst maar zorgen dat de 400v aansluiting er komt.

Ik heb ook nog een aantal ‘ondefinieerbare’ accessoires er bij gekregen (foto 2). Hij wist niet of het bij deze machine hoorde maar heb het meegekregen. Ook twee setjes stompe messen, en nog een setje nieuwen lijkt het! Het lijken niet op herslijpbare messen, want er zat niet zo’n ‘gleufje’ in.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
98
78
Veel plezier ermee! De vierkante plaat met uitsparing hoort aan de basis van de geleider vast te zitten en bedekt de messen aan de achterzijde van de geleider. De andere onderdelen kan ik niet direct thuisbrengen.

• Leuk
Waarderingen: peterdorn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.