Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.117
4.140
1/4 duim 6,35mm is volgens mij de standaard maat voor pompschroevendraaier bits. Platte schroevendraaier rolt niet van je werkbank.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.636
759
Prov. Groningen
Er zit een worm op en 1/4 duim zou kunnen. Die kleinere heeft een gat van 6.1 mm. Die platte greep is me duidelijk, maar die vreemde platte steel met de uitsparingen is me niet duidelijk. En bij de schroevendraaier met de ronde greep is de eerste paar cm van de steel plat, maar die voorkomt niet het wegrollen en zal een andere functie moeten hebben.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.117
4.140
Zo'n schroevendraaier uit strip stansen is gewoon eenvoudiger. Als je met dun rond begint, dan heb je niet genoeg dikte als je het plat drukt. Dan moet je een extra stap maken om materiaal naar de bevestiging te verplaatsen.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.636
759
Prov. Groningen
Ben ik nog niet met je eens. Het ziet er wat de dikte betreft ook niet uit alsof het ergens in één keer is uitgestanst. De verhouding zou dan niet kloppen. Ik blijf het hoe dan ook vreemd vinden, zelfs als je gelijk mocht hebben, die eerst paar cm onder greep hebben een functie, zo niet dan zou het verspilling van materiaal zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.117
4.140
100 jaar later kun je hem nog gewoon gebruiken. In die tijd moest gereedschap ook gewoon een mooie vormgeving hebben. Ik heb ook nog oude gesmede stalen schroevendraaiers met aan weerskanten een geklonken stukje hout als handvat. Ook minstens 100 jaar oud. Nog steeds goed bruikbaar. Kijken over 100 jaar, hoeveel van je huidige schroevendraaiers nog bruikbaar zijn.

PBA

Actieve deelnemer
10 okt 2021
39
25
Diepenveen
De schroevendraaiers zijn Engels en worden daar meubelmakers schroevendraaiers genoemd
zover mijn kennis streks zetten ze een tang of baco op het platte gedeelte om meer kracht uit te oefenen

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.017
737
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ben ik nog niet met je eens. Het ziet er wat de dikte betreft ook niet uit alsof het ergens in één keer is uitgestanst. De verhouding zou dan niet kloppen. Ik blijf het hoe dan ook vreemd vinden, zelfs als je gelijk mocht hebben, die eerst paar cm onder greep hebben een functie, zo niet dan zou het verspilling van materiaal zijn.
Misschien om er een wrikijzer op te zetten? Een hand wrikken en de andere duwen.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Werkbank11

Nieuw lid
22 mei 2021
12
11
Maashees
Ik dacht dat het afgeplatte gedeelte voor de betere verankering was vermits een schroevendraaier onderhevig is aan torsie-krachten, en het afgeplatte gedeelte ervoor zorgde dat er voldoende verankering is in het handvat. Een ronde zou, zeker met de lijmen van toen, vroeg of laat ronddraaien. Echter, ik heb een oude, nog op te knappen, schroevendraaier zonder handvat en daarbij loopt het (inderdaad platte gedeelte) meteen terug. Dus misschien een combinatie van verankering en de mogelijkheid om er een wrikijzer op te zetten?

Ook af te leiden uit de afgebeelde grote schorevendraaier met moer (en spijker door het handvat :cool: ) en de nieuwe(re) Facom waarop een moersleutel past,

Bijlagen

• 20260210_120546.jpg
    20260210_120546.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 15
  • Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.321
840
‘s-Hertogenbosch
Yankee is een machtig wapen tegen die verrekkes vastzittende schroeven van een voordeur. Het lijkt net alsof die roesten in het hout.
Als je hem helemaal uitschuift en blokkeert in het midden krijg je een enorme schroevendraaier die de nodige torsie brengt.
Als de schroef eenmaal gedraaid is inschuiven blokkeren en de schuif op los, dan werkt ie als een ratelschroevendraaier.
Het enige wat je moet voorbereiden is dat de sleufjes van de schroeven schoongemaakt en eventueel opgekapt worden.
Vele jaren heel erg veel plezier mee gehad en sinds de komst van kruiskop en torx schroeven zit alles gelukkig niet meer zo vast 😭
Ik werkte vroeger al met een op maat gemaakte bithouder zodat ik meerdere bits kon gebruiken ook voor versleten schroefdoppen.

Voor trapleuningmontage heb ik hem nooit gebruikt omdat de vorige eigenaar de schroefbit onder zn kin naar binnen propte waar ik bijstond,( da’s nie leuk om te zien),
Gelukkig alles goed gekomen maar moest beloven dat ik genoeg gezien had……

• Haha

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.