Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.356
557
Prov. Groningen
Ik kreeg laatst een draaibankje van een mevrouw in de buurt, nu had ze de beitels bij elkaar gezocht en heb ik daar een aantal van gekregen. Als niet zo ervaren draaier weet ik niet van alles waar ze voor dienen.
En als bonus nog een blokschaaf met een plaatje erop dat vermeld Thorvald Pedersen, Odense. Ik denk dat dit de eigenaar was, niet de fabrikant. Beitel is van Peugeot Freres. Best blij met deze beitels, nu nog even van jullie horen wat waarvoor bedoeld is...;)
DSCF6421.JPG
DSCF6422.JPG
DSCF6423.JPG
DSCF6427.JPG

• Wow
Waarderingen: Schaafnerd

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.928
635
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat is een mooie, geavanceerde set om zomaar even te krijgen... Dat overkomt mij nou nooit ☺️...

De twee linker zijn draadstrelers, de linker daarvan voor inwendige draad en de rechter voor uitwendig.

De 3e is voor het maken van een "gevangen ring" Google maar eens op "captive ring woodturning".

Nr 4 en 5 zijn gewone (schaal)gutsen.

Nr 6 is een uitholbeitel, om vazen en holle vormen uit te hollen. Dat een mooie beitel!

Nr 7 is een schraper.

Met Nr 8 kun je spiraalvormige versieringen aanbrengen in hout. Je zet de beitel schuin onder een hoek met het "tandwiel" op het hout en door de rotatie van de draaibank worden er spiralen gesneden.

Nr 9 en 10 zijn schrapers met verwisselbare mesjes.

Nr 11 is een uitholschraper. Soms handig voor klein spul, verder niet heel effectief.

Nogmaals: niet de eerste de beste beginnersset. Maar wel erg mooi materiaal!

Laatst bewerkt:

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
728
408
‘s-Hertogenbosch
Leuk setje om zomaar effe te krijgen, idd de omschrijving sluit ik me bij aan.
Schalengutsen zijn niet de minste .
Veel draaiplezier toegewenst…. Mocht het draaien toch niks worden houd ik me aanbevolen…..😂. Het is je gegund om een leuke hobby te ontwikkelen.
Laat maar eens iets zien van wat je er allemaal mee gaat doen
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.356
557
Prov. Groningen
Dankjewel Wilco, de overleden man van deze mevrouw was iemand die heel aardig dingen maakte op de draaibank, zaken waar ik nog niet van droom, maar wie weet. Ik ken de mensen jaren en het contact is na het overlijden goed gebleven en vandaar dus mijn "gelukje"...;)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.473
3.529
Gaanderen
Kik hier maar eens
Texture tools van onder andere robert sorby en simon hope
Vereist wel wat oefening voor je gelijke resultaten krijgt.

Als je al die beitels moet kopen denk ik dat je meer dan 500 euro kwijt bent.
Mooie score

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.928
635
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Als je nog even doorgaat heb je het hele deel 'specials' uit de Sorby catalogus te pakken! 😳😄

Dat is ook een profileerbeitel. Werkt op dezelfde manier als die met dat 'tandwiel'.

Veel van je beitels lijken van Sorby of Crown te zijn. Op hun website kun je meer info vinden over de beitels met video's.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
728
408
‘s-Hertogenbosch
Ik hoop echt dat je er voor kiest om het draaien op te pakken,misschien een idee om eens een keer te gaan snuffelen bij de lokale draaiers club van radius, kost nagenoeg niks en neem voor een jaar een abonnement en wordt enthousiast en laat je overtuigen door andere houtwurmen….
Hoop mooi werk van je tegen te komen
Groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.