Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hoi Leroy, vlakken op een glasplaat met schuurpapier, op de site staan diverse draadjes erover, denk er wel aan dat het een watersteen is, waarschijnlijk afkomstig uit België, hier heb je een heleboel info over de steen. https://bosq.home.xs4all.nl/info 20m/info_20m-73.pdf

Groet Pel.

Ik moet eerlijk zijn, ik vlak mijn stenen meestal hier achter het huis op een opgezet stoeptegel.

Het is zo, het is een watersteen alhoewel een Franse die ik ken gebruikt kalfslever vet. Zou ik niet doen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Dus het betekend dat de steen continu in het water moet liggen of alleen bevochtigen voor het slijpen Mvg leroy
 
P

Pel

Guest
Mijn wetstenen liggen constant in het water, omdat ik ze ook meerdere keren op een dag gebruik.

Groet Pel.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Mooie vangst! Persoonlijk zou ik hem niet vlakken, juist omdat de steen dan veel sneller opraakt. De stenen werden vroeger ook vaak niet gevlakt, volgens mij is dat niets anders dan een verkooptrucje. Lees: iedereen vlakt de stenen, dus meer slijtage, dus de klant komt weer terug... Maar nu moet ik zeggen dat ik nogal snel zo denk :)

Ik slijp mijn beitels sinds het laatste jaar a la Paul Sellers, ofwel bol. Niet dat ik m'n best doe om de beitel bol te slijpen maar dit is het resultaat van de natuurlijke beweging van ja armen en handen. Wanneer je dit resultaat wilt behalen werkt het alleen maar mee wanneer de steen niet tot op de micron vlak is. Belangrijk is wel dat je de steen van voor tot achter gebruikt en probeert om zowel links als rechts even veel te gebruiken.

Mocht je hier meer over willen weten: Paul Sellers spreekt hier ook over in z'n blogs en youtube filmpjes. MAAR, dat dit voor mij goed werkt wil niet zeggen dat jij het prettig gaat vinden!

Have fun met je aanwinsten!!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik slijp mijn beitels sinds het laatste jaar a la Paul Sellers, ofwel bol. Niet dat ik m'n best doe om de beitel bol te slijpen maar dit is het resultaat van de natuurlijke beweging van ja armen en handen. Wanneer je dit resultaat wilt behalen werkt het alleen maar mee wanneer de steen niet tot op de micron vlak is.

Hier ga je beetje de mist in hoor, Marthijn. Ik slijp ook volgens Paul Sellers met bolle snede, op diamantstenen. Dit kan perfect op een vlakke steen hoor. Als je een holle steen hebt, slijp je de beitel bol in de andere richting, zoals een guts.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Begrijp me goed dat ik niet zeg dat het een must is dat de steen hol is, wat een bolle vouw geeft, maar dat het zeker geen must is dat je om de zoveel slijpbeurten (of erger nog, om elke slijpbeurt) de steen vlakt. Dit is absoluut niet nodig, en ook zeker niet gebruikelijk in de vroegere jaren.

Lees deze post eens:
https://paulsellers.com/2014/12/sharpening-stones-watch-out-for-the-bumps/

Natuurlijk kun je ook bol slijpen op een vlakke steen, dat doe ik ook, puur door niet mijn best te gaan doen om vlak te slijpen...lekker simpel... Laat je lichaam het werk doen, en probeer ook niet om bol te slijpen, want wanneer jij niet corrigeert zal de vouw altijd bol worden. Dit is de natuurlijke beweging van je arm/pols/hand wanneer je van voor naar achter gaat over een slijpsteen. In het geval van een natuurlijke steen gaat deze steen zich vormen hiernaar en zal over tijd het effect iets meer worden. Maar dit is alleen zorgelijk wanneer de gebruiker denkt dat het met slijpen op precies 1 graad + of - aankomt...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ha Marthijn, we hebben elkaar misbegrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat een holling in de lengte (een gootje in het midden) juist voordelig was. Maar nu ik de 2de steen op de foto zie, begrijp ik wat je bedoelt:
DSC_00071-300x198.jpg

Dan maakt het inderdaad helemaal niks uit als je toch een bolle vouw slijpt. Mijn excuses. Bijkomende voordelen van de bolle vouw: er is meer metaal om de snijrand te ondersteunen, en als je concave vormen hakt met schuine kant van beitel naar beneden, dan volgt die bolle vouw beter je werkstuk.
Nog een klein weetje. Weet je waarom iedereen tegenwoordig denkt dat een secundaire vouw (een microbevel) nodig is? Omdat de elektrische slijpmachines met kleine diameter schijf in de jaren 60 opgekomen zijn en die holle vouw gaf een te fragiele snijrand. Dus moest daar een secundaire vouw bijkomen, iets wat ze vroeger nooit moesten doen met een groot stenen wiel. Allemaal de schuld van de commercie dus :)
 
P

Pel

Guest
Om eerlijk te zijn Bossy ben ik toch voor een holle vouw, scherper, en snijd m.i. beter dan een bolle vouw, ook makkelijker te wetten omdat je twee steunpunten hebt, de rug van de beitel en op de snee. Als je een rechte wetsteen hebt is het ook makkelijker om de onderkant van de beitel vlak te wetten.

Groet Pel.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Geen probleem hoor, ik las het terug en zag direct wat jij bedoelt. En inderdaad, wanneer je van een beitel een guts wilt maken moet je een holling over de lengte hebben. Maar mag ik dan zo vrij zijn om éénmalig toch het gebruik van een machine aan te raden? Anders ben je volgend jaar september nog bezig:)

Over de scherpte: de scherpte van een snijdend voorwerp is letterlijk niets anders dan de hoek waarin twee vlakken bij elkaar komen. Wat direct achter die hoek gebeurt bepaalt niets over de scherpte, maar wel over hoelang dit scherp blijft. Exact zoals Bossy zegt, er zit meer materiaal achter een bolle vouw dan achter een holle vouw. Is het makkelijker te wetten, of mee te werken? Dat is een voorkeur per persoon, en wat mij betreft dus geen vaste wetenschap oid. Ik vind dit makkelijker omdat er mijns inziens (wederom, precies zoals Bossy zegt) meer mee te doen is, bijvoorbeeld een holle vorm hakken, dat gaat mij niet lukken met een hol geslepen beitel.

MAAR, inderdaad, ieder zijn ding! Uiteindelijk krijgen we allemaal ons gereedschap goed scherp en doen we wat voor onszelf het beste werkt. Wel interessant trouwens, dit soort gesprekken. Volgende keer in een hiervoor bedoelt topic verder gaan :)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Mijn wetstenen liggen constant in het water, omdat ik ze ook meerdere keren op een dag gebruik.

Groet Pel.

Wij spuugden er altijd op. Ging goed en dan wist je ook dat je collega niet je steen leende ;)

Volgens mij hoeft een steen niet optimaal vlak te zijn voor een goed wet resultaat. Waar we wel voor werden gewaarschuwd: de hele steen gebruiken. Ik ben linkshandig en de beitel heb ik dan in mijn rechterhand en onder de arm door (zoals je min of meer ook een breinaald vasthoudt met breien) en de wetsteen in mijn linkerhand en met mijn timmermansoog lette ik op dat de vouw vlak op de steen lag. De wetsteen draai ik in cirkels rond.
Gaat heel goed.

Groet, Wim
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Ik raad bolle vouwen in 99% van de gevallen af wegens de mindere stuurbaarheid van de beitel of guts. Probeer er meer eens recht vooruit te gaan en te blijven. Als het al lukt dat zal het met krampen zijn. En probeer dan eens een bolle vorm te snijden met een bolle vouw, stress en na een tijdje en uitschieter naar de diepte. Hol slijpen op een 150mm slijpsteen is geen probleem voor beitels van een normale dikte. Ik vind het zelfs heel welkom. Al moet ik toegeven dat ik het op een 175 mm (in nieuwstaat 175 mm) slijp. Na het slijpen wordt de holle vouw op de wetsteen gezet om een aan de snede en aan de hiel van de vouw twee lijntjes (vlakken te bekomen die deel uitmaken van één vlak. Dat is de bedoeling en levert de best stuurbare guts, beitel op. Vroeger ( nog steeds) werd er gewaarschuwd tegen het te stijl houden van de beitel op de wetsteen. Het werd over de kop wetten genoemd. Dus een waarschuwing tegen bol slijpen en tegen microvouwen. Terecht. Te fragiel? jazeker, voor schietbeitels , indien je daar op deze manier één enkele vorm wil in slijpen. Dan zet je er twee of meer in 1 lijn na elkaar dan dan is er geen probleem. Voor beitels met een normale dikte die (minimaal) afgewet worden is er geen enkel probleem met één enkele . Niet te fragiel. Ik heb nog gewerkt met grote natte zandsteen ( elektrisch) . De dag dat ik mijn 175 slijper kocht was het onmiddellijk gedaan met de grote zandsteen , die trager en onnauwkeuriger sleep. Later, nog steeds, werk ik sporadisch met grote Tormecs. Ik zelf koop dat niet. Het is goed maar heeft voor mij geen meerwaarde tov mijn droogslijper. Werk ook sporadisch op een 150 mm, geen probleem.

Het ondersteunen van de snijrand met een bolle vorm ? Dat zou impliceren de het metaal van de snede zou afglijden op een macroscopische schaal. Dat gebeurt heus niet.

De secundaire vouw werd door Stanley aangeraden voor zijn beitels en schaafbeitels (staat in de handleiding van hun schaven) Mogelijke verklaring: de slijpmachines gingen vroeger niet mee naar de werf want ze waren nog heel zwaar en er was nog geen elektriciteit op de werf. Werf: het bouwen van hun houten huizen. Om de beitels snel op te frissen op de werf werd een een microbevel aangeraden.

Houtdraaigereedschap is meestal dikker een 200 mm machine die traag draait is daar natuurlijk beter.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wat Ornament zegt!

Het is een beetje een drogreden om te zeggen dat een bolle vouw meer metaal achter de snede heeft staan en dus stabieler zou zijn. Vergeten wordt dat je bij een bolle vouw sneller de neiging hebt om steiler te gaan slijpen, ja geen wonder dat het er dan stabieler uitziet.

Als je uitgaat van een exact gelijke hoek vlak bij de snede, dan heeft een vlakke vouw de meeste steun er achter zitten, een bolle vouw al iets minder en een holle vouw het minste. in de praktijk maakt het geen moer uit.

Bij een schietbeitel is het inderdaad anders, daar moet je met een holle vouw zo veel weg slijpen dat je inderdaad een zwakker geheel overhoud. Vlak is daar bij de beste oplossing of iets bol.
 
P

Pel

Guest
Ik ga er niet meer over in discussie, voor je het weet ontaard het in een fel welles nietes verhaal, heb ik al eens aan de hand gehad vandaar.:( Ik heb zeg maar ±30 jaar geleden ook nog met zandstenen met een Nooitgedagt natslijper geslepen, daarna op een werkbankslijper en een namaak steen van Sijp machinefabriek IJmuiden op de Nooitgedagt, ik weet de naam er niet meer van, maar die was wel goed. Nu slijp ik tot volle tevredenheid op een CBN slijpwiel van Ronald Kanne, het is een enorm voordeel dat het staal praktisch niet meer heet wordt.

Groet Pel.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Vanmiddag kwam ik langs de kringloop, en dacht, laat ik toch eens weer binnenlopen.
Leuk kapzaagje op de kop getikt voor €0,50.
Er ontbreken twee tandjes, maar dat is wellicht een leuk klusje als de dagen weer korter worden.

Er staat juste judication J&P Dodge Sheffield in gestanst.

20160830_173618.jpg

20160830_173759.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie koop, en dat voor €0,50 dat is geen geld, ziet er ook nog redelijk uit.

Groet Pel.
 

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Hallo Scirocco1,

Kun je mij zeggen hoe lang het zaagblad in inch is?

Ik verzamel dit merk gereedschap en zo kom ik meer te weten over wat ze produceerden/lieten maken.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,

Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.