Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Een oude Stanley nr. 7 in gebruik genomen. Even de beitel geslepen, kikker goed gestelt en er komen direct prachtige krullen uit. De onderkant ziet er niet heel glad uit maar lijkt wel recht... denk dat ik het voorlopig maar zo laat, om nou een stalen rijschaaf helemaal te vlakken wordt een enorme klus, ben ik bang.

IMG_20140903_091147.jpg


Ik had veel negatieve verhalen gelezen over het gewicht van een nr. 7, maar ik vindt het erg meevallen. Mijn record 5 1/2 schaaf is bijna net zo zwaar, en door de lengte heb je een lekker momentum. Een blijvertje dus.

IMG_20140903_091207.jpg


- - - Updated - - -

Vandaag ook een pakketje opengemaakt dat er al twee weken lag, met een Stanley 18 blokschaafje. Hij zit wel zwaar onder de roest, maar daar was de prijs dan ook naar... Er zat nog een tweede schaafje bij, maar die is helaas in het transport beschadigd. Gelukkig is de nr. 18 niet beschadigd. Het gaat overigens om een Stanley Sweethearth, door verzamelaars erg gewild. Gelukkig wist de verkoper dat niet...

Hij ligt inmiddels in een badje met citroenzuur, over een paar dagen ga ik eens kijken hoe hij er uitkomt.

IMG_20140904_091654.jpg


- - - Updated - - -

En de laatste voor vandaag: een Stanley 44.

Alle beitels vlijmscherp, na een half uurtje prutsen heb ik direct de eerste groef gemaakt in een projectje waar ik mee bezig ben. Toegegeven, een frees gaat sneller, maar als ik ook de schoonmaaktijd van mijn garage meeneem valt het tijdsverschil nog wel mee :)

IMG_20140904_225011.jpg


En een frees mag ik hier om 23:00 's avonds niet meer gebruiken, dit wel... Tweede voordeel is dat ik dit zonder mondkapje, gehoorbescherming en veiligheidsbril kan gebruiken. De laatste keer dat ik freesde was ik die laatste vergeten en zat er direct een beschadiging op mijn hoornvlies door een splintertje dat erin gevlogen was. Gelukkig over, maar weer een extra reden om veel meer met handgereedschap te doen.
 
Laatst bewerkt:

mind_state

Nieuw lid
5 sep 2014
7
0
Gister een oude, redelijk verroeste zaag gekocht bij de kringloopwinkel hier in de buurt. Vandaag lichtjes opgeschuurd en schoongemaakt en toen kwam het merkje en een ingeslagen duifje tevoorschijn. Het bleek een Slack Sellars & Co 699.

Ergens op dit forum kwam ik hierover tegen; 'Slack Sellars & Co Ltd was een grote fabrikant van handzagen. De 699 was een semi professionele zaag. Het logo van het bedrijf was een duif. Dus in NL werd deze zaag daarom 'Duifje' genoemd. Kenmerk van 699 zaag, een Duifje was de wat kleine handvatten. Voor grote handen was hij te klein.

De 699 zat jarenlang in de standaard basisset van timmergereedschap van een leerling timmerman en wel een 16 inch zaag (afkorten) en een 22 inch (schulpen). Daardoor was een Duifje redelijk bekend en populair. Deze basis set van timmergereedschap kreeg je op de LTS. Daar moesten mijn ouders in 1970, 96 gulden voor betalen.'

Hij is redelijk verroest en het handvat is idd wat klein, het blad heeft een klein knikje, maar verder ziet hij er nog redelijk uit. De tanden zijn nog vrij scherp en niet heel veel afgesleten op een enkele na.

Al met al een leuk zaagje denk ik voor een euro. Zal van de week eens proberen een foto te maken, de camera op me telefoon is stuk.





Verder via marktplaats twee weinig gebruikte schaven gekocht (mijn eerste). Een Stanley no 4 Bailey en een Stanley blokschaafje. Samen voor 40 euro. Geen idee of dat veel is, de rest van de prijzen op marktplaats waren ongeveer hetzelfde en deze kon ik ophalen in me woonplaats.
 
Laatst bewerkt:

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Hallo mind_state,

Leuk dat je een zaag hebt gevonden van Slack & Sellars. Ikzelf heb er ook een aantal via rommelmarkten en kringlopen.

Hierbij een foto van één van m'n tweedehands Slack & Sellars zagen.

Met vriendelijke groet,

Chris
 

Bijlagen

  • Duifje - Slack Sellars handzaag.jpg
    Duifje - Slack Sellars handzaag.jpg
    19,5 KB · Weergaven: 377

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
deze opgepikt voor 2 euro bij de kringloop 9789021332154_VRK.jpg. In ieder weer wat leuks om door te bladeren want voor de rest hadden ze niks aan gereedschap. Wel een trip-trap stoel voor acht euro meegenomen :)
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Zaterdagmiddag een bezoekje gebracht aan de dochter van een schrijnwerker op rust. Een vrij mooie collectie materiaal, helaas waren de meeste houten schaven erg versleten en half aangevreten door houtworm. De schoonzoon was ook een taaie onderhandelaar, dus heb ik enkel gekocht wat ik echt wilde hebben en wat ik zelden tegenkom. De Stanley No. 6 is dus blijven liggen, ik heb al een 5 dus een 6 koop ik alleen als ik hem goedkoop vind en dat ging hier niet lukken. Twee grote Nicholson raspen zijn ook daar gebleven, maar die waren dan ook wat grof naar mijn smaak.
Wel gekocht:
Twee omslagen, de tweede kreeg ik er nog bij omdat we geen akkoord vonden over de prijs.
Twintig boren van diverse afmetingen en een gutsje, ik vermoed een 8, ook weer als smeermiddel in de onderhandeling.
Ook nog een spookschaafje, Kunz No. 51, waar een schroefje aan ontbreekt, maar dat komt wel goed.
Dan nog de twee schaven die er beste aan toe waren en het hoogtepunt van de middag (waardoor ik de rest eigenlijk wat te duur heb betaald): een prachtige verstelbare ploegschaaf.
Al met al geen superkoopjes gedaan, maar als ik alles apart had moeten kopen was ik meer kwijt geweest.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 309
  • image.jpg
    image.jpg
    52,4 KB · Weergaven: 308
  • image.jpg
    image.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 309
  • image.jpg
    image.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 307
  • image.jpg
    image.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 307
  • image.jpg
    image.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 307
  • image.jpg
    image.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 308

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Even uit intereese
Wat zou nu eigenlijk een normale prijs zijn voor zo'n booromslag?

Nieuw tussen de €50,- en de €100,- (wat ik zo vond, het zal vast nog duurder kunnen) en tweedehands wat de gek er voor geeft. Ik heb ze van €5,- tot €60,- voorbij zien komen. :)
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Ik heb 30€ gegeven voor de twee omslagen en de twintig boren, volgens de logica 'een euro per boor, tien voor de omslag en de tweede erbij'. Zoals ik al zei geen superkoopje, vooral door de wisselende kwaliteit van de boren, maar ik ben tevreden. Zoals Klaas al zei: wat de gek ervoor geeft.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Bankschroef aangeschaft voor de werkbank in aanbouw. Staat alleen 52D op, verder geen merkje kunnen vinden. Bekken kunnen iets meer dan 20 cm open.

DSC_9856.jpg

DSC_000001.jpg

moet nog even gepoetst, maar loopt soepel.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb 30€ gegeven voor de twee omslagen en de twintig boren, volgens de logica 'een euro per boor, tien voor de omslag en de tweede erbij'. Zoals ik al zei geen superkoopje, vooral door de wisselende kwaliteit van de boren, maar ik ben tevreden. Zoals Klaas al zei: wat de gek ervoor geeft.

Ik denk dat het geen slechte deal is geweest hoor. Supergoedkoop is het niet, maar gek duur ook zeker niet. En: Als je er blij mee bent, dan is het goed toch. :)
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Absoluut, Klaas! Wat je ervoor betaald hebt is snel vergeten, maar wat het waard is voel je elke dag opnieuw.
Wat die bankschroef van Swave betreft: op het eerste zicht zou ik zeggen een Record, maar als je hem in Nederland hebt gekocht zou ik eens googelen op Paramo, dat merk was blijkbaar nogal populair na de oorlog. Niet dat het uitmaakt, ingenieurs en machinisten liepen in de eerste helft van de vorige eeuw blijkbaar van de ene fabriek naar de andere daar in Sheffield en als mallen al niet gestolen werden dan werden ze vlot nagemaakt.
Lijkt me hoe dan ook klein voor je frontale bankschroef, maar als tweede schroef op de korte kant van je bank is ze perfect, zeker omdat je ze met een stop kan gebruiken.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
thanks, als ik online kijk lijkt hij wel verdacht veel op de record inderdaad. Met enige fantasie zie ik op die van mij zelfs de sticker nog zitten a la http://www.practicalmachinist.com/v...nted/record-52d-woodworking-vise-sale-247225/ In NL gekocht idd (den haag). Kerel had een school leeggekocht.

Het was wel de bedoeling om hem op de voorzijde te plaatsen. Ik heb maar twee meter breedte ter beschikking en ik had in de planning om bekken van circa 25 cm op de ~18cm bek van de bankschroef te plaatsen. Is voor mij denk ik groot genoeg. we zullen zien :)
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo allemaal

Ik ga nogal graag naar rommelmarkten en laat daar de emotie het soms (lees: vaak) overnemen van de reden.
Afgelopen zondag was ik op een grote rommelmarkt in de buurt van Luik, Mortroux. Daar zat een heer op leeftijd met een shitload aan oude houtbewerkingspullen.
Nu ben ik nog redelijk onervaren en moet het echte (hout)werk eigenlijk nog beginnen. Momenteel zijn we nog aan het bouwen, dus tijd voor hobby's is er momenteel weinig tot niet. Toch kon ik het niet laten om een houtschaaf te kopen. Hij had er een 10-tal staan, gaande van houten dingen, erg vreemde schaven tot erg lange (80/90cm?) schaven. Er was er eentje waar hij maar 8 euro voor vroeg. Waarschijnlijk heeft dat zijn redenen, maar goed, ik vond hem mooi en heb hem gekocht.

Nu zou ik graag willen weten wat het precies is, wat het kan en of het zijn 8 euro waard is. Of ben ik nog deftig bedrogen voor die prijs. En misschien nog belangrijker, kan ik er wat mee doen?
Zover ik op internet heb gevonden is het een Stanley Rebate plane/schaaf.

Hier wat beeldmateriaal:

IMG_1354[1].jpg

IMG_1353[1].jpg

IMG_1358[1].jpg

IMG_1359[1].jpg

IMG_1356[1].jpg

IMG_1360[1].jpg
 
Laatst bewerkt:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Rechtzetten doe je met dat lipje boven de dekbeitel. En het is een soort van sponningschaaf, je kan er in een sponning mee schaven, dit kan met bijv. een Stanley #4 niet omdat de beitel niet gelijk ligt aan de wang van de schaaf.

Hier een linkje met een mooi document met uitleg over de schaaf ansich: http://www.cursusmeubelmaken.nl/pdf/schaaf.pdf

Mooi documentje! Alvast erg bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.