Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

P

Pylk

Guest
Dat is inderdaad een Coticule, en dat heeft 4 sterren voor het afwerken van beitels, als fijnste wetsteen ( korrel is ongeveer 7000) . Op de cremekleurige kant water of spuug en je beitel afwerken. Het papje dat vrijkomt moet je laten zitten. Dit zorgt ervoor dat je veel sneller kan slijpen.
Hartelijk dank. Ik heb op dit moment een paar van die steentjes, mijn kinderen kijken er al wat hebberig naar :p Als ik googel op coticule dan zie ik dat de cremekleurige kant de wetsteen is en de zwarte kant de draaglaag van leisteen. Klopt het dat ik de cremekleurige laag alleen gebruik om te wetten, of kan ik de zwarte kant ook gebruiken?
Ik vond dit via de googelmethode coticule
 

Nick91

Nieuw lid
13 jul 2013
13
0
Heb een oude zaag gevonden
su1t.jpg


nhox.jpg


Ben ook al begonnen met een nieuw handvat, de foto's volgen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.870
2.680
Gaanderen
Ik hoop dat je handvat heel blijft. De draad loopt verkeerd. Je kan wel raden hoe ik aan die wijsheid kom. Maar laat je niet uit het veld slaan hoe meer je er maakt hoe sneller het Gaat. Wel een mooi stukje hout. Noten? Wordt het een schulpzaag of een afkortzaag?.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag weer eens een dagje rommel markten.
Leuke zweihaak. maar wat die 25 betekend??
IMG_1929.jpg
IMG_1930.jpg
Ook zo'n oude blokhaak. Daar loop ik al tijden naar te kijken, voor een leuk prijsje natuurlijk. Er moet wel wat aan gebeuren maar daar heb ik geen probleem mee. :rolleyes:
IMG_1931.jpg
IMG_1932.jpg
En ook nog twee van die heel lange boren. Meer voor echt timmer constructie werk.
IMG_1937.jpg
IMG_1939.jpg
Op de een staat een 1 op de andere één en een kwart :)
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Nu ik dit allemaal zo lees en zie kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan voor wat ik de afgelopen jaren allemaal heb laten liggen op de rommelmarkten die ik regelmatig heb bezocht.

Het was vaak "rommel in een houten kist", maar ga nu toch wat beter opletten....

In ieder geval een week of 5 geleden deze (Stanley No. 60 1/2) voor 1 Euro mee mogen nemen. Hij lag op een tafel met de tekst "Pas op! Is om mee te werken" :)
IMG_2133.jpg
IMG_2131.jpg
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hoi allemaal,

Ooit heb ik een schaafje gekregen. ik heb het geslepen en af en toe gebruik ik het. de tekst op het schaafje is "w-germany"
Wat ik nog niet weet is wanneer is het gemaakt, door wie, is het speelgoed?
2014-03-07 15.29.53.jpg2014-03-07 15.30.10.jpg2014-03-07 15.31.15.jpg2014-03-07 15.29.37.jpg
 

Nick91

Nieuw lid
13 jul 2013
13
0
Ik hoop dat je handvat heel blijft. De draad loopt verkeerd. Je kan wel raden hoe ik aan die wijsheid kom. Maar laat je niet uit het veld slaan hoe meer je er maakt hoe sneller het Gaat. Wel een mooi stukje hout. Noten? Wordt het een schulpzaag of een afkortzaag?.
noten hout inderdaad,

ik hoop ook dat hij heel blijft.
is de eerste keer dat ik zoiets maak, ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat dus ga vandeweek opnieuw beginnen :p
zal dit keer opletten hoe draad loopt, bedankt voor de tip!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Houtkever
Ik heb er ook zoéén. Die zat in gereedschapskistje voor kinderen. Ik heb hem meer voor de heb. Of hij werkt??
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Het werkt echt. Natuurlijk heb ik het beiteltje geslepen. Ik schuin er hoeken mee af. Zelfs hardhout (bankirai) Reuze handig, klein en licht.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Afgelopen weekend hebben we van het mooie weer geprofiteerd in Frans Vlaanderen, tussen dorpjes met prachtige Franse namen als Hondschoote, Coudekerque, Wormhout en Le 't Legerveld. Een dagje strand in Malo-les-Bains is altijd leuk met de kindjes, maar een rommelmarktje in Warhem maakt voor papa het weekend toch compleet. Vooral als daar een mannetje met oud gereedschap staat. De bijlen en de bietenvorken heb ik links laten liggen, maar haalmessen voor 5 en 8 euro die kan je toch niet laten liggen? Vooral niet als je op de koop toe een zaagje cadeau krijgt. Toegegeven, het is in deerlijke staat met een flinke kromming in het blad, maar ik vind het hadvat erg mooi en het wordt een goede oefening in zaagvijlen.

2014-03-09 18.41.29.jpg
2014-03-09 18.42.22.jpg
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Er staat nog vanalles samen gepland, onder andere het bouwen van werkbanken. Helaas ontbreekt het voorlopig nogal aan tijd. De laatste weken was het vooral samen muziekmaken. Ook altijd leuk natuurlijk :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.870
2.680
Gaanderen
Gescoord via marktplaats een zagenklem. Bedoeld om de zaag goed vast te zetten voor het slijpen. Vandaag binnen gekregen en nog niet gebruikt.!cid__external_images_media_23827SIMAG0168.jpg

Weliswaar niet de beste foto maar het moet maar.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo Wim, dat ziet er een stevige klem uit en in uitstekende staat. Daar ga je vast veel plezier aan beleven. Ik wacht alvast ook op de actiefoto's ;)
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.064
111
vroeger was een vijlbok maken een werkstuk op de LTS
het voordeel was dat je hem langer maakte als de gemiddelde handzaag, zodat je onder het vijlen niet de zaag hoefde te verzetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.