Melamineranden plakken + snijden

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Na wat zoekwerk vind ik toch nog niet wat ik zocht, vandaar dit nieuwe topic.
Mijn houthandel kan slechts planken met een minimum breedte van 10cm afplakken, dit wist ik niet en er zaten een hoop smallere plankjes bij die ik zelf nog moet afplakken. Ondertussen zijn deze wel al gemonteerd omdat het werk vooruit moest gaan. Nu wil ik deze randen afplakken en afwerken.

1. Wat is de gemakkelijkste manier om de melamineboordjes te verwarmen en aan te brengen?
2. Met welke tools snij ik het gemakkelijkst de overschotten langszij weg? De planken zijn dus wel al gemonteerd jammer genoeg...

Alvast bedankt voor het advies!
Bram
 

robin haegeman

Nieuw lid
28 apr 2011
12
0
www.fantasia-speelgoed.be
Zo iets doe ik altijd met een oud strijkijzer (zonder stoom)en een zijdepapier, het bandje er tegen aan duwen met het warm stijkijzer en als bescherming het zijde papiertje er tussen . Het bandje snij ik af met een standaard breekmes, plat tegen de plaat duwen en schuin naar de plaat toe snijden.
 

WR1944

Oud hout
De truc met het strijkijzer is het simpelst. Wel even overleg plegen met de vrouw des huizes (indien van toepassing).
Voor het afwerken van de randen zijn er speciale trimmers in de handel. Zelfs verstelbare die beide zijden kunnen afwerken in een run. Op een meer professioneel niveau heb je electrische handrollers en uiteraard de nodige electrische trimmers.
Bij het trimmen is het van belang dat je het oppervlak niet beschadigd.
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Zijn het gewone (flexibele) afplakbanjes? Daarheb ik een zeer goed toestelletje voor. Ook voor gebruik op de werf. Ook voor de randen op maat te snijden. Stuur mij maar een pb tje.

Chris
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dag Bram,
Als het voorgelijmde kantenbandjes zijn kan ik je wel uit de nood helpen. Ik heb een virutex draagbare kantenlijmer, ik vermoed hetzelfde toestel waar Chris van spreekt. Als je wil mag je dit gebruiken. Ik ben van Drongen, dus voor jou is dit niet ver. Er zit ook een kantensnijder bij om de randen af te snijden.

Vriendelijke groeten

Frank
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
De vriend voor wie de keuken is is er zelf al aan begonnen met strijkijzer en beitel/mes, de boorden die nog moesten gedaan worden komen achter schuiven te zitten dus extreem belangrijk was het niet. Ik ga eerst het resultaat eens bekijken en dan zie ik wel of t opnieuw moet.
In elk geval al heel erg bedankt voor de reacties en aanbod!
Groeten,
Bram
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
zelf gebruik ik altijd een (normaal) strijkijzer, even verwarmen en direkt daarna met een prop katoen na wrijven. De reststukken onder en boven snij ik af met de (scherpe) zijkant van een brede beitel, plat op het plaatwerk leggen en je roetsjt de gehele lengte eraf als een soort serpentine. Deze afwerking is superstrak. even een schuurpapiertje erlangs en klaar ben je.

mvg
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.