Meergangige snijplaat gezocht

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hallo,
Ik ben op zoek naar een meergangige snijplaat M13x0,8 met 3x een spoed. En de bijpassende tap. Ik wil die in een cilindrische Snijplaathouder plaatsen en zo draad tappen in acryl op mijn houtdraaibank.
Ik kan ze echter nergens vinden.

Weet iemand waar ze te koop zijn?

Met vriendelijke groet Niels
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
M13? Dat is bij mijn weten een niet veel voorkomende maat, als het al bestaat. Waarschijnlijk verklaard dat ook waarom het zo lastig te krijgen is. M12 is daarentegen een zeer courante draadmaat. Waarom zoek je specifiek naar M13?

Edit: ik zie dat ze op Amazon en AlieExpres te koop zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Daar is regelmatig een groups buy van op het IAP. International Association of penturners. International Association of Penturners Die M13 is best een gangbare maat voor die toepassing. Maar de prijzen zijn erg hoog. Ik heb ze ook wel hier in europa gezien maar moet even denken en zoeken waar. Ben zelf ook in de markt voor een set. Ter info HBM heeft een uitgebreide set waar al dit soort maten inzitten. Geen meergangige. De prijs van die set is onder de 100 euro en daar zit veel in. M9 m11 maar geen m13 zie ik nu. HBM 110 Delige Tap en Snijset METRISCH
Wel de opmerking erbij dat ik de eerste tap m4 die ik gebruikte na 2 gaten al gebroken had. Met de hand op de draaibank. Met de grotere maten in kunststof verwacht ik daar geen problemen mee.

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Bedankt voor de info, toevallig had Ik deze sites zelf vanochtend ook al gevonden door in het Engels te gaan zoeken en was wel even geschrokken van de prijzen. Het lijkt erop dat we te laat zijn voor deze ronde. Een jaar wachten is wel wat lang maar misschien kunnen we vragen hoe snel er weer een ronde komt.

Met een enkel startpunt beginnen is natuurlijk een optie maar het is zonde dat je pennen dan uiteindelijk niet zijn wat ze moeten zijn en dan is het ook weer zonde van het geld voor het materiaal en de enkele snijplaat en tap. Alles bij elkaar loopt een draai werkplaats opzetten wel in de papieren.

Een andere optie is een metaaldraaibank erbij nemen en dan zelf gaan tappen met een beitel maar dat is nog duurder natuurlijk. Maar ja als je alles eraf trekt en een leuke HBM draaibank vindt voor weinig scheelt het misschien in het geheel niet zoveel. De eerste 250 heb je dan al terug
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Draad snijden met een bijtel moet je ook leeren en kleine maten tappen op een bank doe je ook met een
Draad tap ,dus een deel zouw je toch aanschaffen
Ik zou gaan voor een snij plaat en tap als je steeds maar een maat nodig hebt dat zal dan op den duur
Goedkoper uit zijn , ten zij je een metaaldraaibank ook voor houtdraaien gaat gebruikt
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Heb je een moerslot op je draaibank? Of is het een houtdraaibank? Als je een moerslot hebt, zou je kunnen kijken voor een kleine binnendraai beitel met de juiste geometrie.
Maar op die manier draad snijden is wel een kunst die je onder de knie moet krijgen.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Het is een houtdraaibank. Een record power om precies te zijn. Met een snijplaat in een houder voor de draaibank kun je het manueel doen. Ik denk dat dat de manier is. Schrok alleen van de prijs ivm de prijzen van een gewone snijplaat
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ja ach. Ik heb ook veel glas in lood gemaakt. Dan ben je met 100 euro gereedschap klaar maar kost het glas weer klauwen met geld. Hobby's kosten geld.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wat klaar maken en door iemand hobbyist het draad tap gebeuren laten doen voor de eerste opstart,
Zou zonde zijn als je voor veel geld tap gereedschap koopt en je krijgt er geen draad op ,of in
Dat is mij overkomen met een fijn tap set , en zo te horen was ik niet de enige die dat overkwam,
Hier op het forum zitten pennen makers die kunnen het vast wel of weten iemand die dat wil doen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat klaar maken en door iemand hobbyist het draad tap gebeuren laten doen voor de eerste opstart,
Zou zonde zijn als je voor veel geld tap gereedschap koopt en je krijgt er geen draad op ,of in
Dat is mij overkomen met een fijn tap set , en zo te horen was ik niet de enige die dat overkwam,
Hier op het forum zitten pennen makers die kunnen het vast wel of weten iemand die dat wil doen
Waarom krijg je er geen fijne schroefdraad op? Ik heb het meeste wil ergens in de verzameling maar moet er nog mee beginnen. Dus als ik fouten kan voorkomen dan graag.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik ben er wel achter dat ik eerst goed moet oriënteren voor ik spullen aanschaf. Maar ik denk dat ik een aardig beeld begin te krijgen over de gereedschappen.
Ik vind de materialen nog lastig. Ik heb nu resin blanks en die zijn keihard. Ik wil graag nog uitzoeken hoe ik daarin te werk moet gaan.
Of je bijvoorbeeld alumilite of eboniet kan bestellen en waar en hoe het net kwaliteitsverschil zit? En of het op den duur niet interessanter is om zelf te gaan gieten
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Eboniet heb ik enkele jaren geleden gekocht bij Janzen pfeifen. Ebonitstangen – Janzen Pfeifen Online Shop Ik heb toen wat meter stukken gekocht. Ja die komen niet heel aan. Op mijn reclamatie kreeg ik als antwoord dat je toch maar kortere stukken gebruikt. Dat is waar. Maar ik zie dat de prijzen volgens mij erg gestegen zijn. Al is dat maar een gevoel. Ze hebben ook mooi acryl. Voor de rest zoek op het www op ebonite penblanks en er komen er wel een paar te voorschijn. Vind je ze in Nederland laat het dan even weten.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Die snij plaat was 20x1 , bedoeld voor een poellie trekker de as op 4 diktes gedraaid en telkens geen goed
Draad er op of het knapte er af sloeg stukken over ,de as telkens goed vlak gedraaid dat komt heel precies
Bij fijn draad
Later 20x2 gebruikt het zelfde matriaal geen probleem in een keer goed , sterkte van de draad bleek ook goed genoeg voor de poellie trekker, al had ik liever 20x1 gehad in goede staat nog sterker dan 20x2 ,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.