Meerdere smalle stroken zagen met zaagliniaal

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste mede-forumleden,

Ik ben vandaag begonnen met het maken van de voor velen welbekende MFTC.
Na het benodigde hout te hebben gekocht ben ik begonnen met het zagen.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
Ik heb voor het zagen een liniaal met een invalzaag. Het zagen van de grote stukken ging prima.

Nu moeten er vele smalle stroken uit een plaat worden gehaald. Een paar cm breed. Daar loop ik tegen een beperking aan van het zagen zoals ik dat tot nu toe doe.
Ik teken normaal de zaagsnede af en leg de liniaal erop en zagen maar. Het gezaagde stuk is precies de maat zoals getekend.
Maar met de smalle stroken ligt er een te smal deel onder de liniaal en treden er kleine foutjes op. Een verloop van een mm op enkele cm breed lijkt niet veel maar omdat de volgende strook weer begint met de laatste zaagsnede gaat het dus steeds schever. Bovendien heb ik weinig controle.

Ik dacht dat het wellicht handiger is om van de andere kant te beginnen en de dikte van zaag mee te nemen. Je zaagt dan immers de zaagdikte te veel als je op de lijn zaagt. Voordeel zou wel zijn dat ik telkens van de zelfde nog niet gezaagde kan uit ga en er een breed stuk overblijft.

Hebben jullie nog tips om dit aan te pakken.

alvast mijn dank
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik doe dat precies volgens jouw oplossing. Maak even een korte snede vanaf de rand van een afvalstukje. Meet met een schuifmaat de breedte van de zaagsnede. Vervolgens maak je een maatlatje door eenmalig een strook te zagen van de gewenste breedte plus de zaagsnede.

Deze maatlat kan je nu iedere keer gebruiken: lat gelijk met het plaatmateriaal leggen, rubber van de zaagliniaal ertegenaan , lat wegnemen en zagen. Zo worden alle latten perfect van dezelfde breedte.

Succes, Karel
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een andere optie, met liniaalgebruik zoals het bedoel is:

Neem een stuk van dezelfde dikte als de plaat die je aan het zagen bent, de hulpplaat. Klem deze vast aan je werkbank. Hierop leg je de liniaal, met het rubber precies zoveel als de gewenste breedte van de lat overstekend. Klem nu ook de liniaal vast. Spijker/niet/schroef twee klosjes aan de hulpplaat tegen de liniaal aan, als een aanslag. Nu kan je het te verzagen materiaal onder de liniaal schuiven, tegen de hulpplaat aan. De hulpplaat voorkomt het verschuiven. Zaag je lat, haal hem onder de liniaal vandaan en schuif de te verzagen materiaal er opnieuw onder. enzovoort.

Nogmaals succes, Karel
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Zo zie dat een forum zoals dit ook echt werkt.
Hiermee kan ik weer verder. Ik ga beide opties uitproberen en kijken wat voor mij het handigst is.

Bedankt voor jullie reacties.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Of een ghetto zaagtafel maken.
Je zaagmachine in een plaat MDF oid laten zakken, vastschroeven, plaat omdraaien, geleider ernaast maken en zagen maar
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Je maakt 4 passtukjes van exact dezelfde lengte gelijk aan de breedte van de strook + zaagsnede.
Je neemt 4 extra lijmklemmen en spant die blokjes achter de geleider, de geleider zet je vast met de geleiderklemmen. Na het zagen van elke strook verplaats je het blokje achter de geleider naast het tweede blokje en verplaats je de geleider, enz...
Belangrijk is natuurlijk ook uw geleiding goed af te stellen.

zagen1.jpg
zagen2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zo heb je natuurlijk wel meer ‘verlies’, t.t.z. een deel van de plaat die je niet verder in repeltjes kan zagen omdat de lineaal en minimaal 1 van je ‘uitlijnblokjes’ op het restmateriaal moet blijven liggen.

Dan voel ik meer voor de methode waarbij de rail op een hulpconstructie komt en de plaat ondergeschoven moet worden, zoals beschreven door houtenklaas. Dan kan je ze tot helemaal op het einde verzagen (uiteraard ook dat allerlaatste stuk goed inklemmen!). Bijkomend voordeel: je moet in deze methode niet compenseren voor de breedte vd zaagsnede.

Nu ja, mss wil TS helemaal niet een plaat compleet versnijden in planken.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Een andere optie, met liniaalgebruik zoals het bedoel is:

Neem een stuk van dezelfde dikte als de plaat die je aan het zagen bent, de hulpplaat. Klem deze vast aan je werkbank. Hierop leg je de liniaal, met het rubber precies zoveel als de gewenste breedte van de lat overstekend. Klem nu ook de liniaal vast. Spijker/niet/schroef twee klosjes aan de hulpplaat tegen de liniaal aan, als een aanslag. Nu kan je het te verzagen materiaal onder de liniaal schuiven, tegen de hulpplaat aan. De hulpplaat voorkomt het verschuiven. Zaag je lat, haal hem onder de liniaal vandaan en schuif de te verzagen materiaal er opnieuw onder. enzovoort.

Nogmaals succes, Karel
Lijkt me erg handig! Alleen begrijp ik het stuk van de klosjes niet zo goed. Kan iemand dat nog eens even uitleggen aan een beginner? :)
 
T

The Freeman

Guest
Wat goed dat je de MFTC gaat maken. Ik ben in de voorbereiding om dat ook te gaan doen.

Wat betreft je vraag wil ik graag het filmpje Narrow Strip Ripping Jig onder je aandacht brengen. Waarschijnlijk wel een paar keer kijken en bij de instellingen CC aanzetten zodat je er tekst bij te zien krijgt.

Succes.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Lijkt me erg handig! Alleen begrijp ik het stuk van de klosjes niet zo goed. Kan iemand dat nog eens even uitleggen aan een beginner? :)
De klosjes zijn handig als je tussentijds je liniaal weg wilt halen. Het nadeel van deze methode is dat je steeds het gezaagde deel onder je liniaal vandaan moet peuteren. Als die dan geklemd is, wordt het helemaal lastig. Met een festool MFT kun je je liniaal opklappen. Ik heb mijn eigen oplossing: Een eenvoudige MFT
 

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Deze zijn ook wel handig, als je aan de kant wil meten die onder de lineaal uitsteekt. Compenseren voor de dikte vh zaagblad, leverbaar in verschillende diktes.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Deze zijn ook wel handig, als je aan de kant wil meten die onder de lineaal uitsteekt. Compenseren voor de dikte vh zaagblad, leverbaar in verschillende diktes.
Die heb ik, maar toen ik ze gisteren nodig had heb ik ze in de Lboxx van de GKT55 laten zitten. Heb nu zijkanten van een lade die een fractie in hoogte verschillen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.159
866
Ulvenhout
Kunnen we geen groupsbuy doen? Wellicht scheelt dat in kosten? Ik wil namelijk graag een set voor een Makita SP6000.

Of kan iemand deze 3D printen?
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
De klosjes zijn handig als je tussentijds je liniaal weg wilt halen. Het nadeel van deze methode is dat je steeds het gezaagde deel onder je liniaal vandaan moet peuteren. Als die dan geklemd is, wordt het helemaal lastig. Met een festool MFT kun je je liniaal opklappen. Ik heb mijn eigen oplossing: Een eenvoudige MFT
Misschien een domme vraag, maar is het steeds zo dat je je mft werkblad op regelmatige basis moet vervangen? Of zijn er ook daar hulpmiddelen voor om je werkblad wat te ‘sparen’?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Kunnen we geen groupsbuy doen? Wellicht scheelt dat in kosten? Ik wil namelijk graag een set voor een Makita SP6000.

Of kan iemand deze 3D printen?
Misschien een domme vraag, maar is het steeds zo dat je je mft werkblad op regelmatige basis moet vervangen? Of zijn er ook daar hulpmiddelen voor om je werkblad wat te ‘sparen’?
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
De truc is om een geleider of liniaal te hebben die altijd op de dezelfde plek ligt en je vervolgens het te zagen stuk hout verschuift. Zolang je niet met het zaagblad door je blad of frame heen zaagt gaat het goed.
Met name een invalzaag kun je makkelijk instellen om maar net door het materiaal te laten zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.