MDF werkblad

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
345
149
Wetteren, Belgie
Ik ga binnenkort een werkbank/montagetafel maken met een MDF werkblad. Nu heb ik hier al vaak gelezen het werkblad te behandelen met gekookte lijnolie. Hoeveel lagen zijn hiervan nodig?
En vooral: als je daar later hout of mdf op legt, geeft die lijnolie dan niet af?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.836
778
Enschede, Twente
Het aantal lagen hangt af van welk eindresultaat je wilt: een minimale bescherming tegen vocht en olie (binnen een paar minuten wegpoetsen, dat werk), of erop een hele dag met zeepsop aan de slag gaan (je snapt het verschil).
En ook nog of je zekere esthetische eisen stelt, dus dat het er mooi uit moet zien, en zo.

Ik heb een zwart mdf werkblad op een verrijdbare kar met laden en dat 1 keer behandeld met licht verdunde verbeterde houtolie en later nog eens met minder verdunde. Dus twee lagen. Dat werkt voor mij. Meer lagen is soms een probleem als je (zoals ik) er 20 mm gaten in hebt zodat het als MFT werkt - dan kunnen de gaten wat krap worden.

Afgeven gaat het niet als je het naar behoren aanbrengt. Dus niet te snel een volgende laag, want de olie moet polymeriseren, dus voluit in verbinding gaan. Bij het aanbrengen ga je na een tijdje (half uurtje of zo - je mag ook tussentijds nog wat verspreiden) er nog met een doek overheen om het teveel aan olie weg te halen, om dat optimaal te laten verlopen.

Olie die 'uitgehard' is zal niet afgeven. Kleverige plekken (dus niet goed gewerkt!) wel.

PS Wil je gekookte lijnolie gebruiken, voeg dan wat siccatief toe (minder dan 5%) en gebruik 'echte' terpentijn als verdunner. Siccatief versnelt het droogproces. Zonder kan het soms heel lang duren. Verdunner voorkomt dat het mdf lang blijft 'zuigen', waardoor je snel teveel olie erop doet. Dat is een beetje rare gedachte, maar zoals ik het begrijp zorgt het verdampen van de verdunner ervoor dat de olie in de bovenste lagen van het materiaal blijft. Dat laatste ondervonden toen ik ooit een 40 mm dikke mdf-plaat als tafelblad wou gebruiken en dat met pure BLO (gekookte lijnolie, we zijn dol op engelse afkortingen…) behandelde. Dat bleef zuigen en kostte uiteindelijk bijna twee liter olie op twee vierkante meter en bleef heel lang kleverig. (Voor snijplanken kan meer verzadiging trouwens wel nuttig zijn...)

Je leert vooral door fouten maken.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
111
52
Zaanstreek
Ik ga binnenkort een werkbank/montagetafel maken met een MDF werkblad. Nu heb ik hier al vaak gelezen het werkblad te behandelen met gekookte lijnolie. Hoeveel lagen zijn hiervan nodig?
En vooral: als je daar later hout of mdf op legt, geeft die lijnolie dan niet af?
gekookte lijnolie hardt uit, dus zal niet 'afgeven' of vettig blijven. Echter, olie is meer voor massief hout aangezien het niet echt kan intrekken in MDF. Ik zou adviseren dan eerder een Osmo, Monocoat of Dolphin (er bestaan er nog veel meer natuurlijk) hardwax te nemen. Dit is meer gemaakt om óp je oppervlak te liggen. Goed aangebracht kan je daar ook koffiekringen gewoon van af boenen met glassex.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
345
149
Wetteren, Belgie
Mmm. Het aanbrengen lijkt me heel erg op het gevoel te gaan. En ik zou het erg jammer vinden het werkblad te verpesten. Zeker omdat ik ook die mft gaten wil.
Misschien is het not done, maar een vernis als bescherming. Is dat een idee?
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
345
149
Wetteren, Belgie
Echter, olie is meer voor massief hout aangezien het niet echt kan intrekken in MDF. Ik zou adviseren dan eerder een Osmo, Monocoat of Dolphin (er bestaan er nog veel meer natuurlijk) hardwax te nemen.
Is dat moeilijk aan te brengen? En ik veronderstel ook dat, om het even welke bescherming, beide kanten behandeld worden?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
een vernis als bescherming. Is dat een idee?
voor een werkblad kies ik een lak die er boven op ligt
olie zie ik eerder als een goedje dat in het hout trekt
voor zover het er in kan trekken
want als het hdf is, gaat het nog moeilijker
ik zou het werkblad eerst lakken
nadien de gaten boren
de lak zorgt er voor dat de gaten strakke randen hebben
dit is sinds jaren mijn favoriet
bestaat zelfs in parketkwaliteit
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
111
52
Zaanstreek
Ook een simpele parketlak met een rollertje doet wonderen :)

Dit soort hardwaxen zijn niet ingewikkeld qua aanbrengen, een kwestie van een paar aandachtspunten erbij houden en gewoon een paar keer doen. Liever op een werkbank wat streperig / aanzet zichtbaar, dan op het meubel wat je later maakt op die werkbank!

- schuren korrel 150max
- pluisvrije doek, ik gebruik vaak oud beddengoed of overhemd
- ietswat dik aanbrengen, even laten rusten en dan droogvegen. Als je te lang wacht wordt het stroperig (denk aan honing die koud is). In het allerergste geval schuur je het eraf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
611
147
Ik heb mijn blad behandeld met Osmo top oil, gewoon omdat ik daar nog van had.
Dat ging prima, ook geen probleem met de gaten, dogs passen nog prima.
Ik heb dit destijds gedaan toen ik dit blad nog los gebruikte, en ook buiten, om te voorkomen dat dit bij enkel regendruppels nat zou worden,
Inmiddels ingebouwd. Hoe het er uit ziet maakt me niet zo veel uit, je krijgt toch altijd sporen, al is het maar van de invalzaag. Voordeel van de olie vind ik dat je een lijmrestje of een druppel verf eenvoudig weg kunt steken
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.276
563
Eanske
ingoogni.nl
Mijn multiplex werkbank heeft een toplaag van MDF. Het MDF heeft heel wat lijnolie opgeslobbert, werkwijze zoals door @Bert Vanderveen beschreven. Maar dan zeker een laag of 4 over een paar weken verdeeld. Wel had ik de toplaag heel lichtjes opengeschuurd om van de was(?) die er op zit af te komen. Het MDF wordt er ook iets harder van, heb ik het gevoel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
345
149
Wetteren, Belgie
Als ik even mag samenvatten: ervzijn heel wat mogelijkheden om MDF te beschermen. Elk met zijn voordelen en (ongetwijfeld) nadelen.
Omdat ik schrik heb het werkblad te verpesten, denk ik op gekend terrein te blijven en te kiezen voor de oplossing van ZotVanHout, vernis.
Bedankt allemaal voor het meedenken!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.786
1.000
Omgeving Eindhoven
Welke afwerking je ook kiest, probeer deze eerst uit op een reststukje van hetzelfde materiaal. Dan zie je ook echt hoe het uitpakt, zonder dat het al op je werkblad zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.