Mdf radiator ombouw verlijmen zonder lange klemmen

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
22
3
Betuwe
Morguh allemaal,

Ik ben bezig met een radiatorombouw van mdf. De liggers zijn 15 mm dikte en de staanders 18 mm (rood gekleurd). De bedoeling is dat ik 5 ombouwen maak en allemaal redelijk dezelfde maat.

Nu zit ik na te denken over het verlijmen, de de ombouwen namelijk 260cm breed en de langste klemmen die ik heb zijn 120cm. Nu kan ik hem ik delen verlijmen, maar dan blijft het midden altijd problemen opleveren omdat ik de klemmen dan niet kan gebruiken op de staanders (ivm de liggers die dan verlijmd zijn). Tacken is ook onhandig, maar wellicht icm andere bevestigingen wel een optie (lammelen of een domino). Wel moeten er 2 op de kamer in elkaar worden gezet, gezien de trap te klein om de gehele ombouw omhoog te tillen.

Ook met het oog op de kleine die op komst is wil ik het stevig genoeg hebben om wat gesloop in de toekomst te voorkomen. 🙃

Ik heb tot mijn beschikking:
- tackers
- een lammellenfrees van einhell (maar die is niet heel accuraat)
- diverse deuvelmallen
- eventueel een dominofrees die ik zou kunnen huren voor een dag (maar liever doe ik het gewoon met alle wat ik heb)

Ik wil ze vooraf al gronden en de achterkant mag "minder mooi" worden gezien het niet in het zicht is.

Wat lijkt jullie de beste (en netste) oplossing om toch de goeie stevigheid te kunnen hebben?

Bijlagen

• 17413422881347443327123739384535.jpg
    17413422881347443327123739384535.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 31
  • 17413423063793098686603080201370.jpg
    17413423063793098686603080201370.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 31

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.031
259
Even nog afgezien van je vraag, wanneer je een radiator zo ver inpakt als op jouw schetsen zal je verwarmingscapaciteit behoorlijk minder worden. Of komen er in het bovenblad nog sleuven ?

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
129
130
65
Boechout (Prov. Antwerpen)
Het is maar een idee, maar zou je achter de 'staanders' geen mdf plaatje kunnen lijmen met de breedte van de 'langsliggers' (of iets smaller) en een centimeter of 10 breder dan dan staanders (zodat je 5 cm langs iedere kant over hebt). Op die manier kan je de liggers hierop verlijmen of vijzen of tacken (langs de achterkant, dus uit het zicht).

Het bijkomend voordeel is dat je het dan in delen naar boven kunt brengen of zelfs ter plaatse kunt assembleren.

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
22
3
Betuwe
Even nog afgezien van je vraag, wanneer je een radiator zo ver inpakt als op jouw schetsen zal je verwarmingscapaciteit behoorlijk minder worden. Of komen er in het bovenblad nog sleuven ?
Ik moet inderdaad nog even spelen met de sleufbreedte en uitzoeken welke breedte optimaal is hierin. De bovenste wordt in ieder geval breder gezien de meeste hitte hier langsop moet. Dit was even een snelle schets om een beeld te verduidelijken.

De radiatoren zijn ook niet de complete breedtes van de kasten, dus ze hebben wel meer ruimte achter de ombouwen.

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
22
3
Betuwe
Het is maar een idee, maar zou je achter de 'staanders' geen mdf plaatje kunnen lijmen met de breedte van de 'langsliggers' (of iets smaller) en een centimeter of 10 breder dan dan staanders (zodat je 5 cm langs iedere kant over hebt). Op die manier kan je de liggers hierop verlijmen of vijzen of tacken (langs de achterkant, dus uit het zicht).

Het bijkomend voordeel is dat je het dan in delen naar boven kunt brengen of zelfs ter plaatse kunt assembleren.
Hoe simpel het ook klinkt, was ik er zelf zo gauw niet opgekomen.😅

Dan kan ik het inderdaad in 3 delen klaarmaken in de schuur en naar boven verhuizen, ook maakt het het makkelijk met het gronden van de ombouw in het vooraf.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.542
1.151
Omgeving Leiden
De ruimte tussen de liggers zo groot maken dat je lijmklemmen er tussen passen.
Dan kan je een ombouw in drie delen in elkaar zetten.
Linker en rechter deel in de werkplaats, dan op de uiteindelijke plek het middendeel als laatste.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
661
372
‘s-Hertogenbosch
Staanders aan de achterkant koppelen met een zwaluwstaartlat en de tussen panelen met een omgekeerde zwaluwstaartlat eraan hangen….
Het voordeel is dat het demontabel blijft om ook een keer de stofzuiger z’n werk te laten doen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
337
74
Oss
Een spanband om het samen te trekken of een lange lat of badding erover en met wiggen opspannen zijn ook mogelijkheden zonder lange lijmtangen of serre joints

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.