Mdf/multiplex of betonplex bovenblad voor de kleine werktafel

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
5 cm eraf gehaald en nieuw draad moeten tappen voor de pootjes maar de hoogte zal nu uitstekend zijn.
alleen sterf ik af vd warmte dus morgenochtend als het koeler is ga ik verder.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
de werkbank gaat 90cm breed worden.
het plan is om links de frees in te bouwen in het midden de zaag en rechts de decoupeerzaag.

waarom alles in 1? Omdat mijn eerste plan was om in het midden te plaatsen en erin te hangen wat ik nodig heb maar telkens in en uitbouwen van zaag of frees lijkt me geen geweldig idee.
links en rechts vd tafel komt een werkblad wat ik uit kan klappen als ik hem nodig heb.

dilemma is de T tracks.
volgens mij is een T track niet zo geschikt als geleider voor de zaagbok?
kan ik beter C geleiders gebruiken voor de zaag? Ik weet niet zeker hoe die heten.

ik heb een plaatje bijgevoegd.CC3EB78F-4894-4B58-866E-6A2DE687D56C.jpeg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Hoi Hermanusb,

Voor een dwarsgeleider wordt een z.g. 'miter track' gebruikt'. De Nederlandse naam moet ik je schuldig blijven.
Hier een plaatje van een Incra dwarsgeleider in zo'n track.
Plaatje komt van de gereedschappro.nl site, maar baptist en banggood verkopen ze ook.


1623677419920.png

1623677598864.png
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Hoi,
Wat je laat zien is een t- track. Vaak gebruikt om met t- track bouten, die in het profiel glijden, om bijvoorbeeld feather boards (om werkstukken goed aangedrukt te houden op bijvoorbeeld een frees of zaagtafel), of lengte aanslagen vast te zetten. De t-tracks bestaan in verschillende breedtematen.

Een miter track heeft een standaard binnenmaat, waar dan weer precies z.g miter bars in passen. En op die miter bar zit dan weer, net als op de eerdere foto, een dwarsgeleider geschroefd.

Er bestaan ook combinatie profielen, miter track en t- track in één profiel.
Allemaal Engelse namen, weet de Nederlandse ook niet. Maar bij zoeken op internet zijn de Engelse termen vaak het handigst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hermanusb

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Hoi,
Wat je laat zien is een t- track. Vaak gebruikt om met t- track bouten, die in het profiel glijden, om bijvoorbeeld feather boards (om werkstukken goed aangedrukt te houden op bijvoorbeeld een frees of zaagtafel), of lengte aanslagen vast te zetten. De t-tracks bestaan in verschillende breedtematen.

Een miter track heeft een standaard binnenmaat, waar dan weer precies z.g miter bars in passen. En op die miter bar zit dan weer, net als op de eerdere foto, een dwarsgeleider geschroefd.

Er bestaan ook combinatie profielen, miter track en t- track in één profiel.
Allemaal Engelse namen, weet de Nederlandse ook niet. Maar bij zoeken op internet zijn de Engelse termen vaak het handigst.
Bedankt voor de uitleg.

ik werk al een poosje met hout, geen opleiding in gehad behalve de technische school vroeger.

ik heb grote moeite met de benamingen van allerlei hulpmidden.
voor jullie vaak gesneden koek maar voor mij niet.

mijn bedoeling was om met deze twee de balk achter de frees te zetten in de stand zoals ik hem oo dat moment wil hebben.
die balk waar bijv de stofzuiger aansluiting aan vast zit.

2e doel was om deze te gebruiken om een box joint jig (vergeef me als ik de naam fout) voor de zaagtafel…maar dat gaat dus geen succes wordem
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
ik heb grote moeite met de benamingen van allerlei hulpmidden.
voor jullie vaak gesneden koek maar voor mij niet
Dat is het begin altijd zo, als je je op een nieuw hobby terrein begeeft. Een jaartje meelezen en veel vragen, dan ken je de meeste termen ook.

De ttracks die je hebt kan je uitstekend gebruiken om de 'balk achter de frees' , ook wel langsgeleider of op zijn Engels 'router fence' genoemd, te verstellen en vast te zetten.

Hoe je de ttracks zou willen gebruiken voor de boxjoint jig op je zaagtafel moet je even toelichten., dat begrijp ik niet helemaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.