MDF met grondlak opdikken, welke lijm?

Hanske24

Nieuw lid
20 nov 2013
8
4
Ik ga een kast maken van MDF en wil het schilderwerk beperken. Daarom wil ik alles maken van MDF plaat gegrond zodat alles meteen kan worden afgelakt. De planken wil ik opdikken: bovenkant en onderkant 12 mm dik gegrond MDF en rondom vullatten van vurenhout van 3 cm dikte zodat het een massieve plank lijkt van 5,4 cm dik.
Hoe kan ik de MDF planken (die dus gegrond zijn, zo gekocht) het beste verlijmen op vurenhout? Kan er gewone witte D2 houtlijm worden gebruikt? Of kan dat niet vanwege de grondlak? Graag jullie advies!
In het slechtste geval ga ik toch maar onbehandelde MDF plaat gebruiken en daarna eerst alles in de grondlak zetten.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Ik zou geen vuren latten gebruiken, zeker niet aan de voorkant. Misschien daar onder 45gr zagen en een vulstuk van het MDF gebruiken, zodat alles van gegronde plaat is.

Fons
 

Hanske24

Nieuw lid
20 nov 2013
8
4
Bedankt Fons, maar daarmee is mijn vraag over het verlijmen van gegronde MDF plaat niet beantwoord.
 

jorisvh

Post veel
Als het effectief een laag van een soort verfprimer is, dan zal een gewone PVAc wel hechten, denk ik. Ik zou wel een testje doen. Als het niet stevig hecht eventueel plaatselijk even schuren. Die laag is zo weg.

Er zijn ook platen met een soort melamine grondeerfolie. Daar zou het wel kunnen zijn dat PVAc niet goed hecht.

Verder ben ik het eens met @Athanor dat je best geen massief vuren mixt met MDF. De zijkanten met 3 lagen MDF / massief grenen (met noesten?) / MDF ga je veel plamuur en schuurwerk aan hebben en dan nog zal je de lagen waarschijnlijk zien.
Een zijde van 5,4cm in verstek lijkt ook mij de beste oplossing. Zo moeten er geen gegrondeerde vlakken verlijmd worden en enkel gegrondeerde vlakken geschilderd.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Als je de primer schuurt en stofvrij maakt, zal de witte houtlijm prima hechten. Verder eens met de collegae hierboven dat je het beste opdikt door een frontstuk met verstekken te verlijmen. Meer werk met zagen, veel minder met afwerken. Als je de delen met voldoende lijm verlijmt, hoef je ook niets te vullen en volstaat enkel het afronden van de hoekpunt en een beetje schuren, dan ben je gelijk klaar voor de verf.

Rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.