Mdf lakken

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
Goeiemorgen allemaal,

Binnenkort ga ik voor de eerste keer een meubeltje maken in mdf. Dit wil ik nadien gaan lakken.

Nu heb ik een aantal vragen:
- welk soort mdf gebruik ik hier het beste voor? Met/of zonder primer er reeds op?
- welke lak kan ik hiervoor gebruiken? Mijn ouders hebben een mdf meubeltje dat ook gelakt is (zo gekocht in een winkel), en dat voelt echt heeeeel zacht aan. Ik vraag me dus af of daar speciale lakken voor bestaan?

Alvast bedankt!

groet,
Jonas
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Goeiemorgen allemaal,

Binnenkort ga ik voor de eerste keer een meubeltje maken in mdf. Dit wil ik nadien gaan lakken.

Nu heb ik een aantal vragen:
- welk soort mdf gebruik ik hier het beste voor? Met/of zonder primer er reeds op?

Volgens mij zijn de zijkanten of zaagranden niet behandeld. En tussen lakdraagfolie en gegrond is ook verschil.
Goede behandeling is meer dan helft van het werk.
- welke lak kan ik hiervoor gebruiken? Mijn ouders hebben een mdf meubeltje dat ook gelakt is (zo gekocht in een winkel), en dat voelt echt heeeeel zacht aan. Ik vraag me dus af of daar speciale lakken voor bestaan?
Begin eerst eens met goede primer. Randen waarschijnlijk keer vaker behandelen maar met goede ondergrond of hechting doet groot deel van werk
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Nu heb ik een aantal vragen:
- welk soort mdf gebruik ik hier het beste voor? Met/of zonder primer er reeds op?
- welke lak kan ik hiervoor gebruiken? Mijn ouders hebben een mdf meubeltje dat ook gelakt is (zo gekocht in een winkel), en dat voelt echt heeeeel zacht aan. Ik vraag me dus af of daar speciale lakken voor bestaan?

Er is geen mdf met primer alleen met folie of gegrond. Hier werd gezegd verschil in prijs is te verwaarlozen. De zaagkanten of boringen en freeszijde zijn niet behandeld. Daarom zie ik persoonlijk niet het nut er van in.
Als je na het zagen de zaagkanten alsnog moet behandelen kun je net zo goed alles behandelen. Zaagkanten vaak nog keer extra behandelen moet overigens altijd. En goede primer zorgt voor goede ondergrond. Met folie of gegrond is groot verschil en word nog vaak door elkaar gehaald. Dus goede voorbehandeling schoonmaken, schuren, primer moet altijd dus is voorbehandeld dan zo'n probleem ik doe het na paar mindere ervaringen niet meer. Ga uit van jezelf ander heb je niet in de hand. En wat voor aflak. Maakt na goede grondlaag niet zoveel uit
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mijn eerste vraag is lak of verf. Het maakt nog al wat uit of we over transparant hebben of dekkende verf.
Maakt het uit of je mdf met folie/grondlaag gebruikt of niet? Moet je de kopse kanten altijd voor behandelen.
Voor het eindresultaat maakt het niet uit of je mdf met folie gebruikt of niet. Als je het goed schildert of spuit zie je het in het eindresultaat niet. Wat maakt dan voor mij het wel fijn om met een mdf met folie te werken.
Als je enkele keren mdf gerold hebt (zonder grondlaag) dan weet je waarvoor je wel met folie kiest. Het trekt de eerste keer erg. Het rollen kost veel meer tijd( ik denk de eerste keer wel 2x zoveel) en is veel zwaarder.
Moet je de kopse kanten voorbehandelen. Nee maar dan kost de afwerking veel meer lagen. Tenzij je er een stuk mdf met toplaag in zet. Ik behandel het met verdunde witte houtlijm en dan gronden schuren gronden schuren aflakken schuren en aflakken. Klaar.

Veel succes. Zelf geef ik de voorkeur aan mdf v313 gegrond. Niet goedkoop maar het freest zeer goed en is goed en makkelijker aftewerken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk dat de laatste opmerking van Wim ook belangrijk is, koop een goede soort mdf. V313 b.v. is echt beter dan het spul in de bouwmarkt. Ik heb zelf wel goede ervaringen met Albastine mdf primer, zeker op de kopse kanten te sealen, maar er zijn vast goede varianten.
Na het primeren mooi strak schuren met 120 en dan lakken.

jaap
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Goede primer een keer alles behandelen werk in mij geval beter. Kopse kanten een keer voorbehandelen in dezelfde gang. Er werd gesproken of voorbehandeld of niet. Maar folie of gegrond is ook verschil. Mijn verfleverancier adviseert om sowieso primer aan te brengen. V313 gebruik ik zelfs ook. Maar dat was niet de vraag. En jaap volgens mij kom ik nooit in de bouwmarkt maar importeer zelf of koop bij importeurs. Als je tot dusver 3500 m2 plaat gebruikt dit jaar gaan andere deuren open. Ook niet houthandel maar echt de grotere importeurs. Bouwmarkt nooit. maar beroep zit op ander vlak maar door omstandigheden blijken andere deuren te openen en mijn baas zegt stom als je niet profiteert
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
koop een goede soort mdf. V313 b.v. is echt beter dan het spul in de bouwmarkt
Goede ervaringen met Medite Premier, die je ook bij Hornbach kunt kopen.
Wanneer het echt strak moet worden werk ik het liefste met alkydverf, die droogt wat langzamer en vloeit beter.
Gronden, schuren, herhalen tot het helemaal glad is, ik schuur het laatst met waterproof papier met terpentine. Schoonvegen met kleefdoek en aflakken.
Aflakken in een ruimte waar het niet stoft.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat Medite Premier schijnt inderdaad ook goed spul te zijn. Als ik naar een Hornbach wil, moet ik naar Groningen of Zwolle, beide een 80km. Verkopen ook goed gereedschap zoals Wiha etc. Kijk mijn ogen uit in zo'n winkel.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Goede primer een keer alles behandelen werk in mij geval beter. Kopse kanten een keer voorbehandelen in dezelfde gang. Er werd gesproken of voorbehandeld of niet. Maar folie of gegrond is ook verschil. Mijn verfleverancier adviseert om sowieso primer aan te brengen. V313 gebruik ik zelfs ook. Maar dat was niet de vraag. En jaap volgens mij kom ik nooit in de bouwmarkt maar importeer zelf of koop bij importeurs. Als je tot dusver 3500 m2 plaat gebruikt dit jaar gaan andere deuren open. Ook niet houthandel maar echt de grotere importeurs. Bouwmarkt nooit. maar beroep zit op ander vlak maar door omstandigheden blijken andere deuren te openen en mijn baas zegt stom als je niet profiteert
Kunnen de forummers ook niet wat profiteren van zulke mdf aanbiedingen?

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Goede primer een keer alles behandelen werk in mij geval beter. Kopse kanten een keer voorbehandelen in dezelfde gang. Er werd gesproken of voorbehandeld of niet. Maar folie of gegrond is ook verschil. Mijn verfleverancier adviseert om sowieso primer aan te brengen. V313 gebruik ik zelfs ook. Maar dat was niet de vraag. En jaap volgens mij kom ik nooit in de bouwmarkt maar importeer zelf of koop bij importeurs. Als je tot dusver 3500 m2 plaat gebruikt dit jaar gaan andere deuren open. Ook niet houthandel maar echt de grotere importeurs. Bouwmarkt nooit. maar beroep zit op ander vlak maar door omstandigheden blijken andere deuren te openen en mijn baas zegt stom als je niet profiteert
Dat zeg ik: ook gronden. Vaak komen er toch beschadiging in de folie of voorbehandelde laag. Ja bij ons hobbiesten blijft het wel eens een tijdje staan. Wordt enkele keren verplaatst en kan dan licht beschadigen.
Of je het grondverf of primer noemt het, komt erop neer dat je een betere hechting krijgt en of wat oneffenheden met deze laag kunt oplossen. De meeste van ons zijn al blij als ze bij een groothandel mogen kopen. Rechtstreeks af fabriek/importeur is voor bijna niemand weggelegd. Ik kan nauwelijks enkele platen mdf kwijt laat staan een pak of meer.
 

jorisvh

Post veel
ik gebruik voor lakwerk altijd MDF.HLS (MDF geschikt voor structurele toepassingen in vochtige ruimtes) met grondlaag of lakdraagfolie (bvb Unilin Fibralux MR Prime).
ook als het niet structureel is in droge omgeving, gewoon omdat die MDF een hogere densiteit heeft, minder “zuigt“ en dus veel makkelijker lakt.
  1. zaag- & freeskanten schuren P120
  2. zaag- & freeskanten sealen (bvb Rectavit 239 woodsealer)
  3. alles schuren P150
  4. alles met grondverf met hoog % vaste stof, solventgedragen (bvb Sigma Rapid Primer) of watergedragen (bvb Sigma Multiprimer Aqua) liefst aangekleurd in eindkleur
  5. alles licht schuren P180 en goed ontstoffen (tack rag / kleefdoek)
  6. alles aflakken eindkleur met watergedragen lak (bvb Sigma Tigron Aqua)
geen band met de merken, dat is gewoon wat mijn leveranciers leveren en waar ik goeie voorwaarden op heb.
er zijn ongetwijfeld even goede alternatieven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
De meeste van ons zijn al blij als ze bij een groothandel mogen kopen. Rechtstreeks af fabriek/importeur is voor bijna niemand weggelegd. Ik kan nauwelijks enkele platen mdf kwijt
De spijker op zijn kop.
Voor ons hobbyisten is het vaak zoeken waar je iets kunt kopen. Meestal ook slechts 1 of enkele platen waardoor je geen hoge verzendkosten wilt hebben en je die dus in de buurt zelf wilt ophalen (in transporteerbare stukken gezaagd)
Hierbij helpt ook de lijst met houthandels op dit forum wel.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Kunnen de forummers ook niet wat profiteren van zulke mdf aanbiedingen?

jaap


Ja wellicht. alleen die platen zijn iets te groot voor in de auto. Maar ben prive bezig met een extra ruimte van 175 m voor hobbyruimte dus wie weet wat er dan voor mogelijkheden gaan komen. Zit zakelijk meer in betonplex maar soms laten ze extra pakje van iets anders meekomen en vriendin werkt inmiddels bij een importeur dus daardoor ontstaan er op dit moment nieuwe idee voor hobby
 
  • Leuk
Waarderingen: nooz

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Dat zou een leuke kruisbestuiving zijn.

Het probleem is dat we niet met "standaard" platen werken. Dus die komen meestal rechtstreeks van fabriek omdat deze nergens op voorraad zijn. Voorbeeld kleine berken betonplex 21mm 2x5,4 meter met 450 grams coating in gele kleur. En aangezien groothandels niets op voorraad hebben houden we het zelf op voorraad zowel plex als 3 laags ( soort meubelplaat)van 40 mm dik.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ach met mijn railtjes van festool en de zaag is ie zo klein. Ja dat alleen optillen zal wel mijn probleem worden.
Nee dat zijn geen handzame maten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.