MDF en dikte

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Ik heb een ontwerp voor een kastje gemaakt gebaseerd op MDF van 8 en 18 mm dik.
Nou blijkt mdf van een bouwmarkt, waar "8.0" op staat (echt met die punt nul) in werkelijkheid 8.2mm te zijn, en de 18.0 is 18.15.
Als ik dat MDF nou bij een houthandel haal, klopt de dikte dan wel? Komt het niet gewoon uit dezelfde fabriek?
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
mdf uit de bouwmarkt zijn meestal afgekeurde platen (begin en eindproductie) en hebben lang niet die medium densiteit wat je verwacht van de plaat. de kern is erg sponzig en niet hard geperst. haal een stukje afval uit de afvalbak bij een houthandelaar en je zal direct het verschil merken, je kan dan ook nameten.
Qua dikte van bouwmarkt mdf heb ik geen ervaring. Mij zie je zowiezo niet in een bouwmarkt.

gr SID
 

tuoh

Oud hout
Plaatdiktes zijn nooit absolute waarden, daar zit steeds wat verschil in, waar je het spul ook koopt.
Meestal komt het wel in de buurt van de opgegeven dikte, maar juist is het nooit. Afwijkingen tot 0,5mm zijn geen uitzondering, gelukkig krijg je wel steeds meer dan gevraagd, m.a.w. de platen zijn bijna altijd dikker dan de opgegeven maat.

Wil je wel absolute diktes dan zal je de platen nog eens door een contactschuurmachine moeten laten lopen.

Mvg,

André
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
tuoh zei:
Wil je wel absolute diktes dan zal je de platen nog eens door een contactschuurmachine moeten laten lopen.

Tja en dan werk je wel met hout, dus als je het niet in dezelde omstandigheden (klimaat, luchtvochtigheid)houd is het toch telkens weer anders.

Hierbij komt mijn vraag, graag jullie mening hierover.
Heeft het wel zin om met hout op de honderste milimeter nauwkeurig te werken?

Ik denk het niet, je moet zodanig ontwerpen dat je rekening houd met het karakter van het materiaal.
 

tuoh

Oud hout
Het heeft inderdaad geen enkele zin, je werkt met wat je krijgt, is dat dan toevallig 18,2mm dan zij het zo.
Voor een metaalbewerker ligt dit wel anders, die struikelt al over 0,001mm dikker of dunner :D
Gelukkig zijn houtbewerkers flexibeler :D :D
Bij de constructie van kasten en dergelijke maakt die 0,2 x 2 = 0,4mm niks uit op de totale breedte of hoogte van gelijk welk object dan ook.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Ik deed LTS Instrumentmaken en daar werkte ik met 0,001 mm. Gemeten werd in een meetruimte die op 20 graden C werd gehouden. Daarna UTS Vliegtuigbouw (al iets grover) en daarna HTS Werktuigbouw waar tolerantie meer een abstract begrip werd. En ik eindigde m'n loopbaan op een scheepswerf waar een paar mm afwijking niet echt een probleem was. Dat laste je wel weg of anders verdween het wel onder de verf.
Als gepensioneerde werk ik nu met hout en probeer alles binnen enkele tienden goed te krijgen. Maar dat is meer een erfenis uit m'n verleden. Ik ben er nu wel achter dat haaks en vlak belangrijker is dan precies op maat (als het niet ergens in of tussen hoeft te passen).
Omdat ik geen vandiktebank heb ben ik afhankelijk van het geschaafde hout dat in de bouwmarkten te koop is. En met die maten werk ik. Dus als een multiplex paneel in een groef moet passen meet ik met een schuifmaat het multiplex op en maak de groef op maat. Soms zijn vierkante balkjes niet echt vierkant. Dan zorg ik dat de zijden met dezelfde dikte op elkaar komen. Op die manier maakt een kleine afwijking niet uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.