MDF Deur krom verlijmd

Guido_1987

Nieuw lid
20 aug 2022
5
0
Eindhoven
Hallo,

Ik heb een MDF deur gemaakt, een plaat van 18mm verlijmd met een plaat van 12mm met ertussen latten (rond om rond en met drie tussenschotten) ook van 12mm MDF om zo een totale deurdikte van 42mm te krijgen. Nu heb ik deze verlijmd op een niet volledig vlakke tafel waardoor er een speling van 2mm zit tussen het midden en de beide uiteinde, aan de andere kant dus een bolling. Krom verlijmd dus vrees ik. Als ik nu de deur in de scharnieren steek (2 stuks Argenta Invisble) steekt de deur boven en onder een beetje (1,5mm ongeveer) uit en in het midden bolt hij dus wat naar binnen toe. Zou het een oplossing kunnen zijn om naar 4 scharnieren te gaan om die mm's aan te trekken? Of is de enige echte oplossing een nieuwe deur maken en ervoor zorgen dat ik ze helemaal perfect recht verlijm? Zou je dan ook hetzelfde systeem aanhouden, voor de deurdikte zou ook 36mm met twee platen van 18mm op mekaar gelijmd, of geeft dat toch ook meer kans op kromtrekken?

Heel erg bedankt!
 

jorisvh

Post veel
als een dikte tussen 36 en 42 oké is, waarom dan geen standaard honingraat of tubespaan verfdeur?

als je zelf samenstelt, zou ik de opbouw symmetrisch houden, bvb 2x 12mm + 18mm kader ertussen.

met meer scharnieren kan je de scharnierkant waarschijnlijk wel recht trekken maar of het daarmee aan de slotkant ook goed komt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.916
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid
2 stuks Argenta Invisble
deuren met slechts 2 scharnieren heb ik nog niet gezien
meestal zijn het er minstens 3
dat je met een 3de de slotkant van de deur recht kan trekken, betwijfel ik

die invisible intrigeren mij
heb je technische tekeningen om die te plaatsen ?
hoe heb je de gaten uitgepast + geboord ?
 

Guido_1987

Nieuw lid
20 aug 2022
5
0
Eindhoven
Bedankt voor jullie reactie!

De deur zelf maken was een een beetje bedoeld als uitdaging en ook om ze mooi te kunnen integreren in de rest van een MDF constructie. Heb nu toch twee scharnieren bijgeplaatst, maar blijft toch een 2mm uitsteken aan de onderkant. Ga denk ik nog eens opnieuw proberen met een nieuwe hopelijke platte deur, ga denk ik met 3x12mm MDF proberen.

De scharnieren heb ik uitgefreesd met een freesmal van 247wood. Kan je doen met hun geleiderail of gewoon zelf uitmeten. Enige nadeel vind ik is dat hun sjabloon op 1,2mm van de rand terecht komt, zeker met die MDF is dat toch best fragiel naar mijn gevoel, een 3mm van de rand lijkt mij toch comfortabeler. Maar dus met hun systeem (een aanslagnok van voor bepaalde dikte) is het niet mogelijk dat aan te passen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
 

Bijlagen

  • C4C2AB99-782D-4236-ADE9-C3914E301174.jpeg
    C4C2AB99-782D-4236-ADE9-C3914E301174.jpeg
    44 KB · Weergaven: 81
  • BDD9F0F9-EBCA-4699-B0B1-2E36A538C6D1.jpeg
    BDD9F0F9-EBCA-4699-B0B1-2E36A538C6D1.jpeg
    71,7 KB · Weergaven: 72

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Dat zijn Soss scharnieren en er zijn er die groot genoeg zijn om een massieve houten deur kunnen hebben.
Ook bij 2 stuks.
 

jorisvh

Post veel
een 3mm van de rand lijkt mij toch comfortabeler.
ben net zelf een project met argenta invisible scharnieren aan het uitdenken en als ik het goed gezien heb mogen de scharnieren tot 4 (small) of 5 (medium) mm van de rand staan. dat lijkt me inderdaad veiliger dan 1,5mm.
en, ze kunnen bij deurgat 93cm breed 45kg aan met 2.

veel plezier met de uitdaging!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.289
339
Goeree-Overflakkee
Met scharnieren trek je een kromme deur niet recht. De deur zal slecht open en dicht gaan.

Ik heb zoiets ook wel gehad. Zelf een deur gemaakt door 2 MDF platen van 18mm op elkaar te lijmen op vier schraagjes. Door het gewicht is het in het midden iets door gaan hangen. Was 10 jaar geleden een aardig leermoment :rolleyes: Ik gebruikte 4 normale scharnieren, waarbij de deur zeer slecht werkte (ook door het gewicht). Later vervangen door gekogellagerde. Ik heb een stukje van de deur afgeschaafd, om hem goed in de sponning aan te laten sluiten. Nu zie je er eigenlijk niets meer van.
 

Bijlagen

  • IMG_20220822_091936.jpg
    IMG_20220822_091936.jpg
    49,9 KB · Weergaven: 60

Guido_1987

Nieuw lid
20 aug 2022
5
0
Eindhoven
Met scharnieren trek je een kromme deur niet recht. De deur zal slecht open en dicht gaan.

Ik heb zoiets ook wel gehad. Zelf een deur gemaakt door 2 MDF platen van 18mm op elkaar te lijmen op vier schraagjes. Door het gewicht is het in het midden iets door gaan hangen. Was 10 jaar geleden een aardig leermoment :rolleyes: Ik gebruikte 4 normale scharnieren, waarbij de deur zeer slecht werkte (ook door het gewicht). Later vervangen door gekogellagerde. Ik heb een stukje van de deur afgeschaafd, om hem goed in de sponning aan te laten sluiten. Nu zie je er eigenlijk niets meer van.
Daarom had ik dus die constructie gemaakt met twee platen en aparte liggers tussendoor om het geheel meer stevigheid te geven en te beschermen tegen kromtrekken, maar dus helaas slecht uitgevoerd!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Hallo,

Ik heb een MDF deur gemaakt, een plaat van 18mm verlijmd met een plaat van 12mm met ertussen latten (rond om rond en met drie tussenschotten) ook van 12mm MDF om zo een totale deurdikte van 42mm te krijgen. Nu heb ik deze verlijmd op een niet volledig vlakke tafel waardoor er een speling van 2mm zit tussen het midden en de beide uiteinde, aan de andere kant dus een bolling. Krom verlijmd dus vrees ik. Als ik nu de deur in de scharnieren steek (2 stuks Argenta Invisble) steekt de deur boven en onder een beetje (1,5mm ongeveer) uit en in het midden bolt hij dus wat naar binnen toe. Zou het een oplossing kunnen zijn om naar 4 scharnieren te gaan om die mm's aan te trekken? Of is de enige echte oplossing een nieuwe deur maken en ervoor zorgen dat ik ze helemaal perfect recht verlijm? Zou je dan ook hetzelfde systeem aanhouden, voor de deurdikte zou ook 36mm met twee platen van 18mm op mekaar gelijmd, of geeft dat toch ook meer kans op kromtrekken?

Heel erg bedankt!
Uithuilen en opnieuw beginnen, ik zou de 18mm plaat vervangen voor 12mm of zelfs 9mm en dan binnenzijde 24mm dik maken. platen licht overmaats zagen en dan met een frees kopieerring alles precies laten aansluiten. Een massieve deur in MDF heeft m.i. geen voordelen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.289
339
Goeree-Overflakkee
Een voordeel van een massieve deur is de geluidsisolatie. Vooral de deur naar de technische ruimte moet je altijd massief uitvoeren. Bij slaapkamers is het afhankelijk van de gezinssituatie of dit nodig is.

Twee platen op elkaar lijmen is trouwens ook minder werk dan een heel frame ertussen. Maar misschien weegt het extra werk op tegen het voordeel dat de deur lichter is. Ik sjouwde mezelf een breuk elke keer met de pakweg 35kg :sick:
 

Guido_1987

Nieuw lid
20 aug 2022
5
0
Eindhoven
Het is 3x12mm geworden met in het midden een frame met tussen liggers. Dit maal rustend op een paar Alu latten verlijmd.
 

Bijlagen

  • 9AB51478-0E1D-4842-8828-97E58E76B69B.jpeg
    9AB51478-0E1D-4842-8828-97E58E76B69B.jpeg
    149,5 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.