mdf als mahonie afwerken

pieter10

Nieuw lid
7 dec 2020
11
0
Ik heb mdf geprofileerde lijsten voor een kast die ik graag wil afwerken zodanig dat het op mahonie lijkt. Fineer is niet mogelijk vanwege de profileringen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aanpak? Alleen in de beits zetten geeft een erg vlak resultaat.

pieter10

Nieuw lid
7 dec 2020
11
0
Ik hoop op een afwerking met olie/beits met een nabewerking waardoor het minder vlak van kleur wordt. Heb zelf eea geprobeerd maar met geen bevredigend resultaat

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.305
3.980
Gaanderen
Ik zou ook de lijsten overnieuw maken. Bedenk wel dat het lang niet altijd mahonie is wat je koopt. Mahonie is erg aan de prijs er worden dan soorten uit dezelfde familie of gelijkend aangeboden. Even doorvragen dus.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.574
1.220
Enschede, Twente
De basis van faux finish is op zich simpel, maar de praktijk moeilijk. Het werd vroeger onderwezen als deel van het ambacht van huisschilder. Nog niet zo lang geleden werden in het Zuiderzeemuseum demonstraties gegeven.

Ik heb enkel de theorie, niet de echte kennis: je begint met het object een basiskleur te geven in de lichtste tint/kleur van het beoogde effect. Na droging is de volgende laag een mix van twee verven in verschillende kleuren met elkaar afstotende eigenschap, dus een waterbasis tegenover een oplosmiddelbasis. Die twee manipuleer je tot je een houtnerfeffect hebt dat gelijkenis heeft. Daarvoor gebruik je bewerkte kwasten (happen eruit), houten kammen, spons, doek en zo meer.
Het kan ook met een enkele kleur/verf als tweede laag. Dan is het een kwestie van met effect opbrengen en gecontroleerd weghalen.
Als laatste wordt er een beschermende transparante afwerking overheen gezet.

Toen de Hema en de Bijenkorf nog onderdeel van één concern vormden, waren hun bedrijfsvrachtwagen gedecoreerd met faux houtnerf. De Hema in grenen en de Bijenkorf in een sjiekere donkere houtsoort. Dat werd helemaal met de hand gedaan.

Dat huisschilders dit leerden is omdat vaak goedkoper materiaal opgewaardeerd werd tot wat sjiekers, zoals voordeuren, schoorsteenmantels en lambriseringen. Bij die laatsten werd ook vaak gemarmerd.

• Leuk
Waarderingen: pieter10

pieter10

Nieuw lid
7 dec 2020
11
0
Er zijn veel youtube filmpjes hierover te vinden. Vraagt denk ik erg veel ervaring. Veel oefenen en proberen. Ik ga het toch eens proberen. Het gaat hier slechts over wat lijsten. Lijkt me een stuk makkelijker dan echt grotere platte vlakken. De rest van de kast is wel van mahonie (fineer). Ik hoop dat dit de illusie van de nep lijsten wat kan versterken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.