Maximale lengte persluchtslang

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Beste forumleden.

Ik heb een oude tweedehands compressor van Specair. Die staat nu op zolder, maar als hij aanslaat maakt hij echt heel veel herrie. Wel het normale geluid, geen ‘hij is kapot’ herrie. :)
Omdat ik op zolder geen plek heb om hem te omkasten, wil ik hem in de schuur plaatsen en dan met een 30 meter slang naar de zolder gaan.
Op afstand aan en uit zetten is voor mij geen probleem.

Maar de vraag is: zijn er bezwaren tegen een 30 meter lange persluchtslang? Heb je dan bijvoorbeeld een zwaardere compressor nodig? En kan je zo’n slang onder de tuintegels begraven? Eventueel in een buis?

Het alternatief is zo’n fluisterstille kopen, maar die zijn fors aan de prijs. De onderkant van die compressors gaan maar tot 4 bar en zijn al € 400,- á € 500,-. En degene tot 8 of 10 bar zijn rond de € 1000,-.
Vandaar mijn plan om deze lawaaidoos in de schuur te omkasten.

Ik gebruik hem vooral voor schoon blazen en een kleine tacker van HBM (4 tot 6 bar).
Maar ik zit ook aan airbrush te denken, hoewel dat plan nog een paar jaar kan duren.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
als je geen grote verbruikers hebt, kun je misschien je buffervat zo dicht mogelijk bij de verbruikers (in je werkplaats) zetten, dan zou je geen problemen moeten hebben en de compressor zelf ergens anders
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
als je geen grote verbruikers hebt, kun je misschien je buffervat zo dicht mogelijk bij de verbruikers (in je werkplaats) zetten, dan zou je geen problemen moeten hebben en de compressor zelf ergens anders

Daar had ik niet aan gedacht, en dat zou kunnen.
Maar als de compressor in de schuur staat, wil ik m eigenlijk ook gelijk gebruiken voor de fietsbanden en de zwembadbanden en matrassen.
Maar ik zou boven natuurlijk ook een tweede ketel kunnen nemen, denk ik. Van een kapotte tweedehands bijvoorbeeld.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik heb onlangs een 30m slang (in praktijk iets langer omdat de compressor in de andere hoek staat dan de haspel) en ik merk dat de compressor iets meer tijd nodig heeft om op druk te komen, maar verder ondervind ik geen problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Die 30 meter slang werkt als extra tank. Daarom moet je compressor langer draaien. Als je 30 meter wil ingraven, zou ik verzinkte gasbuis nemen. Wel op afschot leggen en op het laagste punt van een aftap voorzien. Fittingen aftapen met bitumen tape.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
De diameter van de 30 mtr slang wat groter nemen, de slang geeft toch weerstand als deze te dun is. Je hebt dan aan het einde minder flow. Als extra ketel kun je een auto lpg tank gebruiken. Ikzelf heb een 90 ltr tank staan, werkt perfect, maak er wel een aftap op ivm condenswater in de perslucht.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Je zou ook kunnen kijken om de slang te vervangen door een vaste persluchtbuis. Zo'n kunststof of aluminium. Dan heb je geen last van wrijving door een te dunne slang, en dat is niet slijtgevoelig.

Wat is je idee met het laten aan/afslaan van de compressor? Staat hij dan 24/7 op druk?
Ik ben ook aan het kijken en zit met hetzelfde.. Heb nu een simpele 24-ltr compressor van de bekende discounter uit het zuiden van NL, maar inderdaad een lawaaiding. En mijn schuur is naast de uitbouw van de buren, dus 'm dan in de avond laten aanslaan is niet zo geschikt. Hier komt wel zo'n stille, waarschijnlijk de 70 ltr low silence van HBM , als die ooit weer op voorraad komen. Maar dan moet hij vanwege de afmeting wel in de schuur ernaast staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je zou ook kunnen kijken om de slang te vervangen door een vaste persluchtbuis. Zo'n kunststof of aluminium. Dan heb je geen last van wrijving door een te dunne slang, en dat is niet slijtgevoelig.

Wat is je idee met het laten aan/afslaan van de compressor? Staat hij dan 24/7 op druk?

Op de website van Airpress zag ik inderdaad ook leidingen en koppelingen. Dat lijkt mij wel wat. Dan kan ik in de schuur een luchtpistool voor fietsbanden en zwembad-dingen maken. En als ik iets wil spuiten met zo’n verfspuit.

Voor het aan/uit zetten zit ik te denken aan een hulpstroom circuit.
In de schuur en op zolder een veerschakelaar en een tijdrelais. Als er dan perslucht nodig is, dan kan hij even aangezet worden. En dan na een tijdje stopt ie.
Eventueel met een Arduino, zodat er een drukschakelaar bij kan. Als er dan bijvoorbeeld een kwartier geen luchtvraag is geweest, dat hij dan automatisch afschakelt. En bijvoorbeeld tussen 21:00 en 8:00 nooit kan inschakelen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hangt af van het debiet wat je wil, en welke druk je wil/moet overhouden bij het gewenste maximale debiet.Ik heb een rol van Airpress met 30 meter slang. Werkt prima voor tacker, banden en schoonblazen. Maar de slang is tamelijk dun wat drukverlies geeft.Maar dat hindert niet omdat de kleine compressor toch niet kan volgen bij groter debiet zoals schoonblazen. Om in te graven zou ik Alpex of PE slang voor koud water nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb een 30liter stille compressor van hbm. Kost 250en doet wat het moet. Tot 10bar dacht ik.

Ik heb even bij de HBM-site gekeken, en die zou ook kunnen. Maar ik was ook al aan het idee gewend geraakt dat als ik de compressor in de schuur zet, ik op zolder weer ruimte vrij maak. Ik heb daar niet zoveel plek.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hangt af van het debiet wat je wil, en welke druk je wil/moet overhouden bij het gewenste maximale debiet.Ik heb een rol van Airpress met 30 meter slang. Werkt prima voor tacker, banden en schoonblazen. Maar de slang is tamelijk dun wat drukverlies geeft.Maar dat hindert niet omdat de kleine compressor toch niet kan volgen bij groter debiet zoals schoonblazen. Om in te graven zou ik Alpex of PE slang voor koud water nemen.

Op de zolder gaat het vooral om schoonblazen, een kleine tacker en in de toekomst een airbrush. Daar is allemaal geen grote luchtstroom voor nodig.
De slang ingraven en via de kruipkelder en de lepe hoek bij de trap naar zolder. Dan kan ik dat allemaal op zolder doen.

Tijdens het Googlen werd er een schutbuis aangeraden. Daar kan de slang doorheen.
Maar ik wil wel een goede kwaliteit slang.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, een dikkere slang nemen.
Ik heb bovendien koppelingen gekocht die net een grotere doorlaat hadden. (Wel opletten, dat de oude koppelingen over en weer gebruikt kunnen worden)
Maar ik bereikte mijn doel (Met een moerslagsleutel mijn wielmoeren los maken) niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dat was vermoedelijk omdat je compressor niet genoeg debiet had. Voor personenwagens heb je aan een 1/4 aansluiting genoeg.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een PE buis kan je zonder problemen zonder bescherming ingraven. Die zijn voldoende sterk om weerstand te bieden aan wortels, stenen en ander ondergronds gevaar.Een schutbuis heeft als voordeel dat als je later nog een kabel of andere leiding wil je niet opnieuw moet graven.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.