Maximale domino DF500 is 10x50

twdi

Post veel
15 jul 2019
864
132
Sterksel
Ik heb gister de gratis Domino masterclass gehad bij Festool in Waddinxveen. Erg interessant.
Waar ik echter niet eerder bij stil gestaan heb, is dat de maximale domino voor de DF500 de 10x50 is. Wanneer ik nu een meubeltje maak, zijn mijn pennen vaak wel langer dan 25mm. Loopt je met de DF500 dan eigenlijk niet snel tegen te korte pennen aan?

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
267
91
Mesch
De dikte van een pen is doorgaans 1/3 van de houtdikte en gepositioneerd in het midden van het hout.
De lengte van de pen wordt bepaald door de breedte van het deel waar het in gaat, meestal 2/3 tot 3/4 ervan. De diepte van het gat moet enkele millimeters dieper zijn dan de lengte van de pen.
De pen moet stak, maar niet te strak passen zodat er ook nog lijm tussen kan.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
267
91
Mesch
Als de breedte of hoogte van je regel het toelaat kan je altijd meer domino's infrezen, dat vergroot het lijmoppervlak en dus ook de sterkte.

twdi

Post veel
15 jul 2019
864
132
Sterksel
Ja dat bedoel ik. Als ik een tafelpoot van 60x60mm maak, zou de penlengte 3/4 * 60 = 45mm moeten zijn.
Dan kom je met de maximale lengte van de DF500 domino 20mm te kort.

Daarnaast viel het op dat de pen zo strak zit, dat er nauwelijks lijm tussen de pen en het gat past. Een slechte verlijming ligt dan op de loer.

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
117
36
België, Limburg
Is dat niet waarom de domino's gegroefd zijn en eigenlijk een mm of twee korter zodat er lijm bij kan?

Wel interessant om te volgen dit, ik ben meer met plaatmateriaal bezig of eens een grove constructie en zie het dan meer als uitlijningshulp gezien er vaak schroeven mee gemoeid zijn.
Plus de hoofdrichting van belasting haaks op de domino betekent dat de domino niet mag "doorgeknipt" worden en dan is het belachelijk sterk natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Post veel
15 jul 2019
864
132
Sterksel
Is dat niet waarom de domino's gegroefd zijn en eigenlijk een mm of twee korter zodat er lijm bij kan?

Wel interessant om te volgen dit, ik ben meer met plaatmateriaal bezig of eens een grove constructie en zie het dan meer als uitlijningshulp gezien er vaak schroeven mee gemoeid zijn.
Plus de hoofdrichting van belasting haaks op de domino betekent dat de domino niet mag "doorgeknipt" worden en dan is het belachelijk sterk natuurlijk.

Ja daar zijn inderdaad de groeven voor maar die vond ik ook minimaal. Zeker bij de nog kleinere versies.
De mm korter klopt ook maar dan is het lijmoppervlak niet zo groot. Ik heb gewoon het gevoel dat als ik handmatig een pen en gat verbinding maak, de pennen een fractie losser zitten en er meer lijm tussen gaat.

Ik wil hier geen discussie starten, maar ze gaven ook wel een beetje toe dat de 500 meer gebruikt wordt bij plaatmateriaal. Daar hebben we ook de hele middag mee gewerkt. Zeker hun connectors zijn echt wel mooi. Voor massief hout, kom je denk ik snel op de 700 uit en die is me echt te lomp en duur.

Uitlijnen bij verlijming is zeker een goede toepassing, maar dan is een lamello een stuk goedkoper in alle opzichten.

Interessant....

rinus

Post veel
13 nov 2011
909
221
Heerde
marinusvannorel.nl
De lamello's en domino's zijn van geperst hout. Door het gebruik van witte houtlijm zetten ze iets op waardoor ze "muurvast" gaan zitten. Volgens mij is dat het principe.
Ik denk dat een lijmlaag in de verbinding de verbinding zwakker maakt.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.447
800
Noord-Veluwe / Skåne
Laat ik het zo zeggen: ik en heel veel andere mensen gebruiken al heel lang domino's en ik heb nog nooit commentaar gehoord dat die verbinding niet sterk genoeg zou zijn. Mits goed toegepast uiteraard. Ik werk zelf graag met berken en Zirben, dus niet alleen met plaatmateriaal.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.249
1.090
Enschede
ingoogni.nl
Het filmpje kan ik zo niet vinden. Het idee is om de lijm alleen op de rand van het gat te smeren. Bij het inslaan/duwen trek je dan voldoende mee het gat in. Ik meen me te herinneren dat je de schouders van de verbinding ook niet hoeft in te smeren, odat de overtollige lijm van het gat daarvoor al voldoende uitgespreid word bij het klemmen van de verbinding. (het was een Duits filmpje, misschien vind ik het nog terug)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.