Materiaal voor TV meubel

alvld

Nieuw lid
19 jul 2021
3
2
Regio Rotterdam
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een paar vragen die ik heb. Ik ben van plan om een TV meubel te bouwen. Waarom? Omdat ik het dan precies op maat kan maken zodat mijn versterker en mijn platenspeler er in passen. En gewoon stomweg omdat het me een leuk project lijkt om te doen. Heb ik ervaring met dit soort dingen? Nee, totaal niet. Dus jullie hulp is meer dan welkom.

Ik wil in ieder geval een houtuitstraling hebben, dus ik zou het liefst werken met massief hout. Dat vind ik het mooiste en past bij de rest van de kamer. Het kastje moet grofweg een meter breed (misschien iets meer) worden, 45 diep en 60 hoog. Mijn idee is om het te maken van timmerpanelen. En ik twijfel tussen eiken en vuren. Eiken vind ik eigenlijk een stuk mooier, maar zal over het algemeen een stuk duurder zijn. Is niet erg als het een succes wordt, maar als je dan een paar panelen verziekt vanwege gebrek aan ervaring wordt het wel een dingetje uiteraard. Ben benieuwd hoe jullie hier over denken en wat de alternatieven zijn.

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, waar in de regio Rotterdam kan ik het beste terecht voor deze panelen? Ik lees hier op het forum veel dat je beter niet in de bouwmarkt kunt kopen. Daarnaast heeft niet elke bouwmarkt panelen van 45 breed (dat zal sowieso geen standaard maat zijn, ik zoek dan naar 50 of 60 breed). En als ze het wel hebben dan is de prijsstelling soms raar. Vuren en grenen zijn soms nog duurder dan eiken, wat ik niet helemaal begrijp. Als ik een beetje rond kijk op dit forum dan zijn er zeker wel een paar topics over waar je inkopen te doen. Echter zijn dat veelal houthandels die niet in de regio Rotterdam zijn, of waar je een KvK nummer voor nodig hebt. Dat laatste is ook niet echt een optie. Ik vind het prima om er een stukje voor te moeten rijden, maar het moet wel leuk blijven uiteraard.

Als jullie ideeën hebben dan hoor ik het graag.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom op dit forum

Heb ik ervaring met dit soort dingen? Nee, totaal niet. Dus jullie hulp is meer dan welkom.
Ik wil in ieder geval een houtuitstraling hebben, dus ik zou het liefst werken met massief hout.
heb je enige ervaring ?
heb je hand- of elektrisch gereedschap ?
heb je een schets van wat je wil maken ?
met een antwoord op deze vragen kunnen we jou reeds op weg helpen
 

alvld

Nieuw lid
19 jul 2021
3
2
Regio Rotterdam
welkom op dit forum

Dank je! (y)

heb je enige ervaring ?

Nee, niet echt. Maar je moet ergens beginnen nietwaar?

heb je hand- of elektrisch gereedschap ?

Van alles wat, maar geen grote dingen of zo. Heb wel dingen als een cirkelzaag, decoupeerzaag, bovenfrees, beitels en een handschaaf tot mijn beschikking. Maar geen grote dingen zoals een zaagtafel. Dus het zou wel handig zijn om ergens materiaal te kopen waar in ieder geval de grote stukken gelijk op maat gezaagd kunnen worden.

heb je een schets van wat je wil maken ?

Nog niet. Ik kan om te beginnen kijken of ik een vooraanzicht op papier kan zetten. Help dat?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
zou wel handig zijn om ergens materiaal te kopen waar in ieder geval de grote stukken gelijk op maat gezaagd kunnen worden
voor omgeving r'dam . . . over naar de collega's
om te beginnen kijken of ik een vooraanzicht op papier kan zetten. Help dat?
in de les is de leuze 'wie het ni kan tekenen, kan het ni maken'
het je een schets, dan kunnen we je ontwerp reeds op papier bijsturen
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

alvld

Nieuw lid
19 jul 2021
3
2
Regio Rotterdam
1628716070722.png
Ok, dat duurde even, niet in de laatste plaats omdat ik niet zo handig ben met tekensoftware, maar goed. Dit is ongeveer wat ik in gedachten had (vooraanzicht uiteraard). Zal ongetwijfeld voor verbetering vatbaar zijn, dat hoor ik graag van jullie :)

Online vind ik bij Bauhaus een aardige sortering panelen. Iemand hier ervaring mee? Ze hebben naast eiken ook nog beuk en berk. Met name die laatste lijkt qua prijs interessant, maar geen idee of het geschikt is.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor de maten van dit ontwerp ben jij de enige die weet wat er in de vakken zal komen
dus over afmetingen gaan we niet discussiëren

vermits je geen zaagtafel hebt, is het aangewezen dat je alles op maat laat zagen
en op maat = op een fractie van een mm juist
rotterdam ligt buiten mijn omzwervingsgebied, dus over naar de collega's

massief hout of fineer, goedkoop of duur, is een keuze die je zelf moet maken

blijft dan nog de vraag hoe je dit in mekaar gaat zetten
de minst dure maar nog kwaliteitsvolle manier is met deuvels
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Bekijk bijlage 106327
Ok, dat duurde even, niet in de laatste plaats omdat ik niet zo handig ben met tekensoftware, maar goed. Dit is ongeveer wat ik in gedachten had (vooraanzicht uiteraard). Zal ongetwijfeld voor verbetering vatbaar zijn, dat hoor ik graag van jullie :)

Online vind ik bij Bauhaus een aardige sortering panelen. Iemand hier ervaring mee? Ze hebben naast eiken ook nog beuk en berk. Met name die laatste lijkt qua prijs interessant, maar geen idee of het geschikt is.
Zelf ooit iets vergelijkbaars gemaakt, een soort vakkenkast op maat. Ik woon net onder Rotterdam en vond het lastig om een goeie houtleverancier in deze omgeving te vinden die typen hout had liggen zodat ik het kon bekijken. Meeste ging op bestelling. Veel leveranciers hebben vooral het standaard bouw- en plaatmateriaal liggen, zoals Jongeneel en Pontmeyer (daar kan je als particulier ook kopen overigens, even een accountje via de site aanmeken). Volgens mij een houthandel zoals je in het oosten van het land heb (bv Massave), weet ik hier niet te vinden. Tips altijd welkom!

Ik heb destijds grenen meubelpanelen gebruikt, wel van Hornbach, waren voor mij prima mits je de panelen goed kan uitzoeken (ik had ze volgens mij allemaal uit het schap gehaald en gekeken naar krommingen e.d. zet ze even tegen elkaar en je ziet al of je te maken hebt met kromming, scheluw, etc.). Uiteindelijk heb ik deze panelen deels daar laten en deels zelf op maat gezaagd met een invalzaag thuis. Vervolgens heb ik ze voornamelijk met deuvels gemonteerd. Stukken waar geen zicht op is, wel met schroeven gemonteerd. Niet de elegantste oplossing allemaal en ik denk dat iedere houtbewerker hier enigszins zal fronsen, maar ik heb amper ervaring met mooie houtverbindingen e.d. en dit was voor mij al echt een uitdaging + veel werk. Volgende keer doe ik het weer een beetje beter :)

Wel iets om rekening mee te houden, bij meubelpanelen uit de bouwmarkt zijn de randen 'netjes' afgewerkt, de scherpe kant is geschaafd zeg maar (is vast een naam voor :) ), dat heb je natuurlijk zelf niet als je hebt gezaagd, ook is dit nette randje niet altijd even mooi als je bijvoorbeeld aansluit op het midden van een ander paneel, zoals in jouw tekening. M.a.w. als je het laat zagen, kan dat zo uitkomen, er dan een paar mm afzagen (corrigeren) zorgt ervoor dat het niet meer past..

Alternatief is het online bestellen en laten zagen, vrienden van mij bestellen veel bij bv. zagenzagen.nl en zijn daar tevreden over. Ik vind het zelf aan de prijzige kant, maar ik moet zeggen dat het er bij hen vaak netjes uitziet, dergelijke op maat gemaakte meubels.

Tot slot, mijn bouwsels zijn absoluut niet te vergelijken met de echte vakmannen zoals ik andere forumleden vaak bezig zie, dan denk ik, daar zit zoveel ervaringen, kennis en vakmanschap in, als ik dat echt wil, kan ik het beter aan hen uitbesteden :)
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Mocht je het bij de bouwmarkt laten zagen, laat dan steeds alles wat dezelfde lengte moet hebben direct achter elkaar zagen. Dan verstellen ze de zaag niet tussentijds. De afwijking blijft, maar alle stukken van dezelfde lengte hebben dan in ieder geval dezelfde afwijking;)
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Eerst beslissen hoe je het in elkaar wilt gaan zetten, dat heeft invloed op de zaag maten. Je hebt een frees dus je kan bv de horizontale planken infreezen in de staanders. Mooi, maakt monteren makkelijker want je plank zit automatisch recht, maar maakt je plank wel net twee keer 0.5-1 cm breder dan als je hem koud tussen de staanders deuvelt. Dus ik raad je toch aan eerst alles uit te denken en te tekenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.