Materiaal voor MFT blad

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik wil zelf een MFT tafel gaan maken. Ik twijlfel alleen over het materiaal voor het blad.
iMet een mal is het goed te doen om de gaten op de juiste plekken te boren maar misschien kan ik hem ook laten maken op een CNC.
Als de gaten perfect zitten, kan je hem niet alleen gebruiken om materiaal te zagen maar ook om perfect in 90 graden werkstukken te verlijmen.

Over het lijmen gaat mijn vraag. De meeste commerciele bladen zijn van MDF maar daar houd de houtlijm ook op dus moet je steeds iets van wax papier of zo gebruiken.
Zou het handiger zijn om hem van melamine plaat te maken? Of zijn daar weer andere nadelen aan?
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik volg even mee, zelf vond ik de workbench van 3x3custom wel een elegante oplossing. Waarbij je een normale werkbank combineert met een MFT. Ik zou het MFT stuk dan van gladde betonplex maken denk ik. Melamine heeft volgens mij een spaanplaat kern wat volgens mij uit gaat breken?

3x3 Custom Bench top
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb mijn MFT van Medite MDF gemaakt.
En nadien 3x met lijnolie behandeld.
Hierdoor is hij makkelijk schoon te houden.
Lijm gaat er goed af met een krabber of beitel.
Melamine of Betonplex zou ik niet doen omdat je werkstuk hier te makkelijk op glijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Daarom ook de dubbele werkbank. 1 helft zwaar uitgevoerd om te werken. Andere zijde om te lijmen. Voordeel van betonplex is dat je een plaat voor 40 euro op verschillende plekken op marktplaats vind
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Volgens mij voldoet een hoge kwaliteit mdf prima. Als je het blad in de olie zet is je lijm er zo vanaf.
Frezen op een cnc is altijd zuiverder dan met een jig. Ik heb er best een aantal gemaakt maar ik gebruik er een stokpasser bij om de uitlijning van de gaten te controleren voordat ik ga boren.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Die van mij is ook van Medite Mdf. Ook met olie behandeld waardoor goed schoon te maken.
Ik heb de fout gemaakt om de plaat uit 22 mm mdf te laten maken zodat de dogs er stabieler in zouden staan. Nadeel is dan dat je de lijmtangen die ook in de Festool rail passen er niet in krijgt (heb tussen de ‘normale’ gaten extra groter gaten geboord hiervoor)
Neem dus 18 mm.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Overigens is melamine een transparante hars die samen met vel papier tot een fineer verwerkt wordt. Dit fineer kan in op allerlei dragers geplakt kan worden, is dus niet sltijd met een spaanplaat kern.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
137
20
Haarlemmermeer
Melamine is ook standaard in de handel op een MDF drager, zeker in het wit. Daarnaast kun je ook nog denken aan een standaard plaat met HPL toplaag. Melamine is namelijk nogal gevoelig, mocht je er een lijmklem op laten stuiteren oid zit er direct een deuk in.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die van mij is ook van Medite Mdf. Ook met olie behandeld waardoor goed schoon te maken.
Ik heb de fout gemaakt om de plaat uit 22 mm mdf te laten maken zodat de dogs er stabieler in zouden staan. Nadeel is dan dat je de lijmtangen die ook in de Festool rail passen er niet in krijgt (heb tussen de ‘normale’ gaten extra groter gaten geboord hiervoor)
Neem dus 18 mm.
onderkant van de gaten verder verzinken met een 45° frees dan kun je de bocht wel maken
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
onderkant van de gaten verder verzinken met een 45° frees dan kun je de bocht wel maken
Inderdaad, ik kwam er pas achter toen ik het blad op het onderstel had bevestigd en toen was het boren van een paar gaten met een forstner boor sneller.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.