Materiaal keukenkastdeurtjes

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Goededag,
Om onze op maat gemaakte keuken voorzien is van allerlei afwijkende maten deurtjes had ik het idee om deze zelf te maken. We hebben momenteel deurtjes voorzien van een kader en willen deze graag vervangen door gladde deurtjes. Nu ben ik aan het twijfelen over het materiaal wat ik er voor zal gaan gebruiken MDF of HDF? Ik wil de deurtjes aflakken maar weet dat je de kopse kanten van MDF moeilijk strak geverfd kunt krijgen. Nu heb ik de vragen, welk materiaal kan ik het beste voor de deurtjes gebruiken (moeten ook wel tegen vocht kunnen) en hoe krijg ik de zijkanten van het materiaal mooi stak in de lak?

Hopelijk hebben jullie nuttige tips.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
om jezelf de ellende van het glad houden van de mdf/hdf te besparen, start je best met mdf/hdf met een grondlaag of grondfolie
heb je dan nog de keuze tussen mdf en hdf is, dan ga je best voor hdf omdat dat meer geperst is, harder en kompakter, waardoor je het gladder af kan werken, en zeker de kopse kanten
om de kopse kanten bij het lakken strak te houden, schuur je ze eerst, waarna je er een grondlaag op zet, waarna je weer schuurt, en dit herhaalt tot de kant zo strak is als je wenst
denken dat je een niet-strakke kant wel strak zal krijgen door die veel keren te lakken, is een misdacht
als de mdf/hdf tegen vocht moet kunnen, dan neem je groene of 313
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou ook eens kijken wat het laten spuiten van je deurtjes gaat kosten, wij hebben het dit voorjaar laten doen en zijn zeer te spreken over het resultaat.De kosten waren ongeveer €65 per deurtje, maar dan alleen de voorkanten. Tweezijdig was niet eens zoveel duurder geweest, omdat ze dan niets hoeven af te plakken.
Voor €150 de trip-trap spuiten ging ons wat te ver, maar het laten spuiten van de trapleuningen gaan we zeker overwegen als de leuning opnieuw geverfd moeten worden.
 
Laatst bewerkt:

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Je kunt je keuken(deurtjes) tegenwoordig ook laten wrappen in folie. Qua kosten valt dat zeer mee en ze (het bedrijf wat het bij ons gaat doen) geeft 7 jaar garantie.

De beschikbare patronen en kleuren zijn legio en strakker ga je het niet krijgen!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor het schuren van de kanten neem je een blokje hout met schuurpapier
zelf gebruik ik een execentrische schuurmachine
welk materiaal je hebt / waarvan je droomt, weet ik ni
heb mij een festool 125 ets gekocht, en nadien een haaks hulpstuk zodat ik in 90° kan schuren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.