Materiaal afzuiging

Bart Vermeulen

Nieuw lid
16 feb 2021
4
0
Goedemorgen,

Ik wil graag een vaste afzuiging installeren in mijn (kleine) werkplaats (2,20 x 4). Primair voor afzuiging draaibank, lintzaag en (kleine) frees. Ik denk vooralsnog aan buizen van 100 mm en zie dat deze in allerlei soorten aanwezig zijn en dat er nog al forse prijsverschillen zijn. Ik zie kunststof o.a. Axminster maar ook verschillende typen metaal o.a. ducomat en spiro. Wat zijn de voor en nadelen van de diverse systemen? Het gaat vooral om relatief licht hobbymatig gebruik in de weekenden.

Alvast bedankt voor de tips.

Groeten, Bart
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hoi Bart,
ik heb zelf gekozen voor spiro, prijstechnisch vond ik het erg interessant en het is kinderlijk eenvoudig in erlkaar te zetten. Nooit scherpe hoeken in je systeem maken maar dat wist je wellicht wel al? Altijd max 45graden in 1 keer.

Succes!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
Axminster heeft systemen met transparante buizen. Voordeel is dat je kan zien of het houtstof/ de spaanders goed worden afgevoerd en waar een verstopping zit. Nadeel is dat je in één keer een heel pakket koopt waar je of teveel aan hebt , of aan tekort komt.
Ducomat wordt industrieel gebruikt. Snel in elkaar te zetten met klembanden en daardoor ook snel te servicen bij verstoppingen. En makkelijk uit te breiden. Belangrijk voor bedrijven. Ziet er strak uit. Buizen kan je onderling aan elkaar bevestigen met klembanden. Misschien lastig aan te komen voor een particulier.
Spirobuis ziet er niet zo mooi uit, als je dat belangrijk vindt. Voor het koppelen van buizen heb je een apart koppelstuk nodig. Je kan koppelstukken met rubberseal gebruiken, zodat je de boel gewoon in ekaar steekt.
Maar je kan ook schroeven; dan moet je wel alle naden aftapen. Spiro kan je overal kopen.
 

Bart Vermeulen

Nieuw lid
16 feb 2021
4
0
Hoi Bart,
ik heb zelf gekozen voor spiro, prijstechnisch vond ik het erg interessant en het is kinderlijk eenvoudig in erlkaar te zetten. Nooit scherpe hoeken in je systeem maken maar dat wist je wellicht wel al? Altijd max 45graden in 1 keer.

Succes!
Hallo,

Ben echt een beginner maar wist wel dat 90 graden ineens niet kan. Kun je wel aansluitend y stuk en 45 graden combineren voor bocht 90 graden (of 45 en 45 graden bocht) of moet er altijd een recht stuk tussen?

Weet je of er voor spiro ook blastgates te koop zijn. De afzuiger staat in dezelfde ruimte en kan niet te groot worden dus het is wel van belang dat ik takken die niet functioneel zijn kan afsluiten.

Groeten en dank, Bart
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ben echt een beginner maar wist wel dat 90 graden ineens niet kan. Kun je wel aansluitend y stuk en 45 graden combineren voor bocht 90 graden (of 45 en 45 graden bocht) of moet er altijd een recht stuk tussen?
Hoi Bart,
ja dat is geen probleem. er hoeft volgens mij geen recht stuk tussen dan omdat de bocht flauw genoeg is. Ik heb de spiro met rubber pakkingen. Die blijven al bijna uit zichzelf aan elkaar klemmen omdat ze meteen echt strak zitten. Voor de extra stevigheid nog even ductape om de naad heen en het is echt strak en zeer luchtdicht. Ik heb alles besteld bij ventilatieland dacht ik.

Bij mij hangt alles vast aan de balken met dit spul. Je bent dan extreem flexibel in wat je kan. Het is zeker niet het mooiste maar voor mij is het hier vorm volgt functie ;)

Schermafbeelding 2021-04-04 om 18.53.11.png

Groeten, Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.