massief eiken kastdeuren

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
218
28
Gendt
www.vlodt.nl
Voor m'n keuken wil ik graag kastdeuren maken van massief eiken. De afmeting zijn 600 breed bij 210 hoog.
Om kromming tegen te gaan wil ik graag blind een stalen pen toepassen. In plaats een zichtbaar stalen profiel aan de achterkant.

Nu heb ik geen langgat boor. En onderzoek ik de alternatieven. Heeft iemand van jullie ervaring met deze bouwmethode? En lukt zoiets voldoende met bijvoorbeeld een kolomboor? Eventueel met mal om elke plank op de juiste plek te voorzien van een boorgat?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.424
3.044
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zou dan toch 22 nemen
dan kan je daar een stang van 8 mm in kwijt
of je beter 2 mm speling neemt, weet ik niet uit ervaring, maar zelf zou ik het doen
de houtlijm gaat die speling opvullen

in principe lukt het met een kolomboor
zaak is dat je mogelijks enkel met een hulpstuk (in L-vorm) de planken mooi vertikaal kan zetten
een kolomboor gaat meestal slechts tot 10 cm diep

met een langgatboor is het makkelijker
planken kan je makkelijker tegen de tafel klemmen
en meestal gaan ze dieper dan 10 cm

in het draadje 'hulp gevraagd' kan je een collega met een kolomboor zoeken

lengte-afstanden blijkt bij beide dezelfde uitdaging

al bij al een interessante vraag van jou
heb een dergelijke reeds voorbij zien komen
maar heb ze toen minder aandacht gegeven
massieve deuren verschijnen in mijn interesseveld

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
229
163
Zuid Holland
De stalen pen van 8 mm zit in het hart van het paneel en de uiterste vezel van het staal zit slechts op 4 mm van de neutrale lijn en hoeveelheid staal rondom deze 4 mm afstand van de neutrale lijn is zeer klein door de ronde vorm van de doorsnede. Het hout heeft zijn uiterste vezel op 11 mm van de neutrale lijn en heeft ook een behoorlijk groot oppervlakte aan materiaal op/dichtbij deze 11 mm. Hoeveel staven wil je er eigenlijk in zetten?

Hoewel staal een hogere e modulus heeft dan hout zal de bijdrage in stijfheid in het uiteindelijk paneel minimaal zijn door de vormgeving die je voor ogen hebt. Een u-profiel waarmee je meer staal ver van de neutrale lijn brengt is heel veel meer effectief.

Je doel is om het paneel vlak te houden door toevoegen van staal. Hoe stijver het staal is ten opzichte van het hout, hoe beter dit gaat. Dus je wilt eigenlijk het staal zo dik mogelijk maken en het hout zo dun mogelijk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.