massief eik traptreden verlijmen op multiplex

Geert007

Nieuw lid
12 jul 2022
4
0
België
Ben op zoek naar raad welke lijm te gebruiken voor verlijming van massieve eiken traptrede van 4cm dik (droog hout) op een beklede betonen trap met multiplex .
Dus eik op multiplex.
Ik dacht aan polymeerlijm voor parket .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.228
2.644
Ik denk dat je de dikte een heel eind terug moet brengen als je kromtrekken wil voorkomen. Je komt ook niet uit met je onderste en bovenste trede. Waarom zit er nu multiplex op die betonnen trap? Zit dat er als bekleding opgeplakt? En wat doe je met de trapneuzen?
 

Geert007

Nieuw lid
12 jul 2022
4
0
België
Hey chevy66 , multiplex is speciaal geplaatst om eik er op te verlijmen , is allemaal op maat gemaakt,dacht polymeerlijm te gebruiken zodat de eik kan werken (lees als kromtrekken) los van de rest .
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom op dit forum als kersvers lid

door meer over jouw ervaring en gereedschap/machines te vertellen, kunnen we je meer gericht raad geven :unsure:

hoe breed zijn de stroken in jouw treden ?

hoe maak je de verbinding tussen treden en optreden ?

wat zijn de technische eigenschappen van die polymeerlijm voor parket ?
(geef ons een url, zodat we zelf ni moeten gaan zoeken)

staat de trap tussen 2 muren ?
muur slechts aan 1 kant ?

hoe constant is de breedte van de trap ?

trap met treden in 90° ? of Z-trap ?

deze heb ik op betonnen treden gezet
om de treden uit te lijnen heb ik bovenop de beton mpx gelijmd met tec7
(en telkens 20 kilo op de trede)
eiken treden van 35 of 30 mm - weet het ni meer precies, en het is nu te laat om dat op te zoeken - met opvullatjes op de mpx met tec7 gelijmd
GEEN houtlijm, want die geeft niet mee

1657667638517.png
 

Geert007

Nieuw lid
12 jul 2022
4
0
België
met polymeerlijm (/www.bluedolphin.nl/en/product/bd100-ms-polymer-glue/ )bedoel ik die waar ze parket mee verlijmen op allerhande ondervloeren.
Mijn eik komt ook van gezaagde planken die al meer dan 40 jaar op zolder lagen.
optrede is vastgeschroefd aan 1trede de trede erboven ligt er los op (met groef in traptrede gefreesd)
Traptrede 24*110cm ligt tegen 1 muur dis niet ingesloten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
of deze lijm voldoende soepel blijft om het uitzetten en krimpen van de treden te volgen, lees ik niet
evenmin of die voor hout op hout geschikt is
kan me dus niet uitspreken
'Geschikt voor het verlijmen van parket op zandcement, anhydriet, marmeren, stenen, keramische, etc. ondergronden. '
optrede is vastgeschroefd aan 1trede de trede erboven ligt er los op (met groef in traptrede gefreesd)
de aantrede ligt dus op de optrede
hoe ga je vermijden dat je op de neus tussen beide een kier krijgt ?
 

Geert007

Nieuw lid
12 jul 2022
4
0
België
de optrede zit in ingefreesde groef van bovenstaande optrede
betreffende lijm heb ik niet veel keuzes; houtlijm en contactlijm zeker niet, heb elastische lijm nodig , dus volgens mij heb je dan 2 mogelijkheden polymeer parketlijm of tec 7 of andere polymeerkleefsilicone niet ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
de optrede zit in ingefreesde groef van bovenstaande optrede
technische vraag: die groef is doorlopend, dus aan de zijkant zichtbaar ?
betreffende lijm heb ik niet veel keuzes; houtlijm en contactlijm zeker niet, heb elastische lijm nodig , dus volgens mij heb je dan 2 mogelijkheden polymeer parketlijm of tec 7 of andere polymeerkleefsilicone niet ?
ik heb reeds parket gelegd, maar niet stil gestaan bij de eigenschappen van de lijm
als die een zekere soepelheid biedt, dan is die wel economischer dan een reeks kokers van tec 7
ik begrijp dat de aantredes/stootborden los in de bovenliggende aantrede zitten
de optredes worden dus generlei in hun bewegingen gehinderd
reden waarom een verlijming over het volledige oppervlak beter is dan een beperkte verlijming links en rechts, zoals ik met die trap op beton gedaan heb
als het hout reeds jaren oud is, dan is de kans op overmatig werken klein
hoe breed zijn de stroken ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.