(Masief) Houten hangende schuifdeur

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo Forumleden,

Ik heb even een vraagje. Ik moet een hoge smalle hangende schuifdeur maken van hout. 2.45m Hoog en 0.6m breed. Deur hangt aan een schuifrail welke aan het plafond is bevestigd. De buitenkant moet masief hout uitstraling hebben, de binnenkant is niet belangrijk. (het is een ombouw van de CV installatie)
Hoe kan ik dit nu het beste doen om het recht te houden. Het is dus een smalle hoge deur. Helemaal van masief hout maken of iets op een (multipex?) plaat bevestigen.

Ik heb totaal geen ervaring met deuren. Zou jammer zijn als alles straks helemaal krom gaat trekken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet Roelof
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Beetje een kansloze klus in mijn optiek om daar zelf iets voor te gaan maken :).

Koop gewoon een mooie gefineerde plaat MDF of Multiplex en zaag die op maat. Kan je de achterkant altijd nog verstevigen met wat latten of profielen. Evt een deklat aan de randen (of kantenband) en het lijkt net echt (hout).

En dan hopen dat de bevestiging aan het plafond een beetje fatsoenlijk is.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Beetje een kansloze klus in mijn optiek om daar zelf iets voor te gaan maken :).

Koop gewoon een mooie gefineerde plaat MDF of Multiplex en zaag die op maat. Kan je de achterkant altijd nog verstevigen met wat latten of profielen. Evt een deklat aan de randen (of kantenband) en het lijkt net echt (hout).

En dan hopen dat de bevestiging aan het plafond een beetje fatsoenlijk is.
Plafondbevestiging kan 200kg hebben. Zou toch genoeg moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Populiermulitplex. relatief goedkoop, standaard b/bb, licht en trekt nauwelijks krom. Eventueel een kantbandje op de kopse kanten en een paar stalen profielen aan de binnenzijde.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Beverstiging aan plafond is stevig genoeg. Kan een deur van 200kg aan hangen.

Plaatmateriaal was eerst ook mijn gedachte. Maar
245 hoog, 60 breed... Klinkt als een rechtop gezet aanrechtblad. Zou dat... ?
Willekeurig voorbeeld voor 49 euro :D
Zou kunnnen, maar het moet wel iets worden wat er minder plastic uitziet. Mijn vrouw wil het liefst van Iepenhout, dat hebben we namelijk ook in de kamer. Dat geeft dan een beter geheel tussen kamer en bijkeuken
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb vorig jaar deuren gemaakt van 220 hoog en 60 breed. Het moest eikenhout worden van de leidinggevende. Ik heb het eerst van massief 18mm eiken gemaakt, maar dat trok meteen al zo krom als een hoepel. Ik heb ze daarna van 12mm mdf gemaakt met op beide kanten een 3mm dikke eiken fineerlaag. En het is nog zo recht als wat.
Wel belangrijk om beide kanten hetzelfde te behandelen. Qua hout en afwerking. Anders krijg je alsnog kromme deuren!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik heb vorig jaar deuren gemaakt van 220 hoog en 60 breed. Het moest eikenhout worden van de leidinggevende. Ik heb het eerst van massief 18mm eiken gemaakt, maar dat trok meteen al zo krom als een hoepel. Ik heb ze daarna van 12mm mdf gemaakt met op beide kanten een 3mm dikke eiken fineerlaag. En het is nog zo recht als wat.
Wel belangrijk om beide kanten hetzelfde te behandelen. Qua hout en afwerking. Anders krijg je alsnog kromme deuren!
Dit lijkt mij een mooie oplossing. Heb ik meteen een businesscase om een lintzaag te kopen voor herzagen van de planken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Als het voor een project voor je vrouw is, zou ik niet twijfelen en kopen die zaag...
Ja, sorry schat, maar jij wilde een massief houten deur...
Wel niet bijvertellen dat je dat hout ook op maat kunt kopen natuurlijk.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Als het voor een project voor je vrouw is, zou ik niet twijfelen en kopen die zaag...
Ja, sorry schat, maar jij wilde een massief houten deur...
Wel niet bijvertellen dat je dat hout ook op maat kunt kopen natuurlijk.
Ja. Dat is vaak ook mijn tactiek. Maar ze vroeg laatst wel wat nu mijn hobby was; houtbewerker of gereedschap sparen🤣
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik heb bij onze cv een deur gemaakt mbv franse louvre delen. Te koop oa bij de hornbach. Check even de handleiding van je cv ketel of je deze in een afgesloten ruimte mag hangen. Vaak staat er bij dat die ruimte goed geventileerd moet zijn
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Al aan een holle deur gedacht? honigraad plaat bijvoorbeeld. plaatmateriaal gaat (bijna) altijd kromtrekken als je het gaat hangen. (40mm multiplex gaat soms nog wel goed) . Kijk eens naar schuifdeur systemen, deze bestaan voor zover ik weet allemaal uit samengestelde stukken of holle profielen. zelf platen op elkaar plakken voor deuren is bij mij een recept voor drama geweest.
ben benieuwd wat de ervaring van anderen is met betrekking tot hangende deuren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.