Maple (esdoorn) bowl

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb deze bowl een tijd geleden voorgedraaid om te drogen in een papieren zak, en zag deze week bij het tussendoor wegen dat hij zo'n 20% vocht had verloren, zo genoeg vocht verlies om hem helemaal netjes af te draaien.
Afmetingen: grootste diameter 220mm, hoogte 190mm.
Zoals gewoonlijk heb ik de bowl afgewerkt met glitsa op waterbasis.
Bedankt alvast voor het kijken.
Ad




Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Jaaaa, dit vind ik mooi! Gebruik ook wel eens die watergedragen lak van b.v. glitsa. Die kun je prachtig opschuren naar b.v. korrel 1000 of 2000 en dan met een polijstmiddel, zoals voor verweerde lak, prachtig tot hoogglans brengen.

jaap
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
He Ad,

Was alle onderwerpen weer eens aan het bekijken om inspiratie op te doen. En ik heb deze zeker toendertijd gemist.

Een erg mooi werkstuk Ad. Persoonlijk vind ik Esdoorn een van de mooiste inlandse houtsoorten,
vanwege zijn uniforme nerftekening en mooie egale kleur. Sommige vinden het saai, maar ik houd van eenvoud. Wist je dat je het , nadat je het tot ongeveer korrel 400 geschuurd hebt, prachtig glad en glanzend kunt polijsten met een handvol krullen van hetzelfde hout?

Persoonlijk vind ik het wel jammer van de stukken schors die je erin gelaten hebt. Ikzelf zou dat eraf gedraaid hebben. Ook dat extra randje geeft het hele werkstuk net dat beetje extra.

Ik heb ook naar de jaarringen zitten kijken, hoe was het oorspronkelijke stuk hout vormgegeven? Was dat een stuk stam van een jonge boom, of heb je het uit een grote stam gezaagd?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
He Ad,

Was alle onderwerpen weer eens aan het bekijken om inspiratie op te doen. En ik heb deze zeker toendertijd gemist.

Een erg mooi werkstuk Ad. Persoonlijk vind ik Esdoorn een van de mooiste inlandse houtsoorten,
vanwege zijn uniforme nerftekening en mooie egale kleur. Sommige vinden het saai, maar ik houd van eenvoud. Wist je dat je het , nadat je het tot ongeveer korrel 400 geschuurd hebt, prachtig glad en glanzend kunt polijsten met een handvol krullen van hetzelfde hout?

Persoonlijk vind ik het wel jammer van de stukken schors die je erin gelaten hebt. Ikzelf zou dat eraf gedraaid hebben. Ook dat extra randje geeft het hele werkstuk net dat beetje extra.

Ik heb ook naar de jaarringen zitten kijken, hoe was het oorspronkelijke stuk hout vormgegeven? Was dat een stuk stam van een jonge boom, of heb je het uit een grote stam gezaagd?
Hoi woodworker, bedankt voor je belangstelling. Die donkere plekken die je ziet is geen schors, maar zit gewoon in het hout, surprise, surprise. Vond het zelf ook niet zo leuk maar ja als het eenmaal in het hout zit, moet je het maar zien als een gift van moeder natuur. Heb het natuurlijk met een handvol krullen glanzend gepolijst.
Heb deze boom gekregen van de ouders van mijn aanstaande schoonzoon, stond daar al zo'n 20 jaar in de tuin, ze vonden dat hij te groot werd, was zo'n 30 - 40 cm in diameter, dus een flinke boom.
Deze bowl staat nu te pronken in de kamer van de ouders van mijn aanstaande schoonzoon. Hebben ze wel verdiend. En het is tegelijk een promotie van mijn werk voor de betuwe regio.
Zo wie weet krijg ik nog wel meer hout vanuit de betuwe opgestuurd, wat overigens al eerder is gebeurd.
Beste groetjes. Ad
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ad de Crom zei:
Heb deze bowl een tijd geleden voorgedraaid om te drogen in een papieren zak, en zag deze week bij het tussendoor wegen dat hij zo'n 20% vocht had verloren, zo genoeg vocht verlies om hem helemaal netjes af te draaien.
Afmetingen: grootste diameter 220mm, hoogte 190mm.
Zoals gewoonlijk heb ik de bowl afgewerkt met glitsa op waterbasis.
Bedankt alvast voor het kijken.
Ad
Prachtig werkstuk Ad en mooie foto's! Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik begrijp dat jij deze "pot" uit nat hout gedraaid hebt en vervolgens langzaam hebt laten drogen. Handig die papieren zak, ik gebruik voor het drogen soms een plastic zak die ik min of meer open zet naar gelang er, naar mijn idee, langzamer of sneller gedroogd moet worden.
Wat is trouwens de wanddikte? Ik neem aan dat je zo veel sneller en met minder risico kunt drogen of heb ik het dan mis?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Tjeerd zei:
Ad de Crom zei:
Heb deze bowl een tijd geleden voorgedraaid om te drogen in een papieren zak, en zag deze week bij het tussendoor wegen dat hij zo'n 20% vocht had verloren, zo genoeg vocht verlies om hem helemaal netjes af te draaien.
Afmetingen: grootste diameter 220mm, hoogte 190mm.
Zoals gewoonlijk heb ik de bowl afgewerkt met glitsa op waterbasis.
Bedankt alvast voor het kijken.
Ad
Prachtig werkstuk Ad en mooie foto's! Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik begrijp dat jij deze "pot" uit nat hout gedraaid hebt en vervolgens langzaam hebt laten drogen. Handig die papieren zak, ik gebruik voor het drogen soms een plastic zak die ik min of meer open zet naar gelang er, naar mijn idee, langzamer of sneller gedroogd moet worden.
Wat is trouwens de wanddikte? Ik neem aan dat je zo veel sneller en met minder risico kunt drogen of heb ik het dan mis?
Hoi Tjeerd, ik draai voorgedraaide stukken altijd met een wanddikte van 10% van de buitendiameter. Wil tijdens het drogen nogal eens kromtrekken, vooral als het voorgedraaide werkstuk tegen de draad is gedraaid. Heb dus dan ook voldoende wanddikte om naderhand te kunnen corrigeren. De wanddikte van deze bowl is uiteindelijk 12mm geworden.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.