Mankement nieuwe Festool Kapex

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
ik zou mijn geld terug eisen, en wat anders zoeken.:mad:

Dat is ook niet het probleem want dat is al gebeurd. Maar wat anders zoeken, maar wat dan ?

Kreeg net nog een mail uit Duitsland, is nog vaag wat ze nu gedaan en gemeten hebben en bespreken het probleem
met de afdeling Anwendungstechnik op 25/3.:confused:
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Een goede handzaag, werkt altijd.

Helaas werkt een handzaag niet, die loopt vast in het merbau, als je halverwege bent kan je een wig erin slaan om de zaag er enigsinds weer heel uit te krijgen
en anders moet je er naast nieuwe zaagsnedes maken om de druk eraf te krijgen, ben je zo een half uur bezig om de zaag er heel uit te krijgen:mad:
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De Kapex 120 is eindelijk weer terug uit Duitsland.
De machine is nog fijner afgesteld (alle tolerantie's die bij een eerste afstelling binnen de +0.3 en -0.3 mm vallen worden goedgekeurd, maar het kan dus
met wat extra moeite nog beter). Zoals ik al vermoede is uit het testrapport gebleken dat voor de hardste houtsoorten de festool zaag bladen universeel 60 tanden en 80 tanden niet geschikt zijn. Festool heeft nu een zaagblad met trapzium carbide geharde tanden meegeleverd.
Moet het nog uitgebreid gaan uitproberen maar in ieder geval is nu bevestigd dat het niet aan de machine zelf lag.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
De Kapex 120 is eindelijk weer terug uit Duitsland.
De machine is nog fijner afgesteld (alle tolerantie's die bij een eerste afstelling binnen de +0.3 en -0.3 mm vallen worden goedgekeurd, maar het kan dus
met wat extra moeite nog beter). Zoals ik al vermoede is uit het testrapport gebleken dat voor de hardste houtsoorten de festool zaag bladen universeel 60 tanden en 80 tanden niet geschikt zijn. Festool heeft nu een zaagblad met trapzium carbide geharde tanden meegeleverd.
Moet het nog uitgebreid gaan uitproberen maar in ieder geval is nu bevestigd dat het niet aan de machine zelf lag.

Het bed was niet vlak toch? Nu wel?? Of is het niet vlak gebleven omdat je "te" hard hout hebt gezaagd?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het bed was niet vlak toch? Nu wel?? Of is het niet vlak gebleven omdat je "te" hard hout hebt gezaagd?

Van de eerste die ik kreeg was de tafel niet vlak en heb ik niet mee gezaagd, van de 2e die ik kreeg was de tafel vlak maar het zagen ging niet goed.
De derde die toen kwam was wederom niet vlak maar niet mee gezaagd en gelijk teruggestuurd.
De 2e is toen naar Duitsland gestuurd om uit te sluiten dat het niet aan de machine zelf lag maar aan de zaagbladen, ik had merbau meegestuurd
zodat ze het zelf konden zien en testen.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Van de eerste die ik kreeg was de tafel niet vlak en heb ik niet mee gezaagd, van de 2e die ik kreeg was de tafel vlak maar het zagen ging niet goed.
De derde die toen kwam was wederom niet vlak maar niet mee gezaagd en gelijk teruggestuurd.
De 2e is toen naar Duitsland gestuurd om uit te sluiten dat het niet aan de machine zelf lag maar aan de zaagbladen, ik had merbau meegestuurd
zodat ze het zelf konden zien en testen.

oke helder! Ik twijfel nog, maar wil wellicht ook een kapex aanschaffen. Lijkt me stug dat er veel foute modellen van de band afkomen.
Wel goed om het bij de dealer te halen ipv internetshop. Dan kun je tenminste makkelijk terug gaan en/of zelfs ter plekke controleren!
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
oke helder! Ik twijfel nog, maar wil wellicht ook een kapex aanschaffen. Lijkt me stug dat er veel foute modellen van de band afkomen.
Wel goed om het bij de dealer te halen ipv internetshop. Dan kun je tenminste makkelijk terug gaan en/of zelfs ter plekke controleren!

Het doet er toe wat voor zaagwerk je ermee wilt doen, voor ruwbouw heb je geen kapex nodig, maar wil je echt haaks of zuiver in verstek zagen
en gemakkelijk verstellen dan is deze zaag de beste keuze. Alleen het meegeleverde zaagblad is niet voor alle houtsoorten,
zelfs een ecotools blad van €18 zaagt beter door merbau dan het universele blad.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mooi man, heb e.e.a. bij jou even afgewacht en ook een uitgeklede kapex gescoord, werkt als een tierelier, heelaas nog geen tijd om uitgebreid aan de zaagtand te voelen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De KS88 als uitgeklede kapex benoemen vind ik de machine teveel onrecht doen,
Enige was de machine mist is de laser en de handvatbediening voor de hoekinstelling, de laser vind ik fijn in gebruik
maar de hoekinstelling gebruik ik bijna nooit en of deze bediening nu zoveel extra gemak geeft vraag ik me af.

Veel zaag plezier, de kapex is een fijne machine
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Even inhakend. Zo out of the box moet je de kapex dan nog fijn afstellen? Wat me opvalt aan de nieuwe kapex, die twee dagen geleden is gekocht (stond in de showroom)dat haaks niet zuiver haaks is. De vier zaagsnede test toegepast en krijg een verschil van 075. De formule zoals beschreven in deze pdf file snap ik niet helemaal.

De zaag nu afgesteld om de 3 boutjes wat losser te draaien en licht gecorrigeerd en het resultaat is al beter, bijna perfect . Laser klopte daarna niet helemaal en dus de gaatjes maar doorgeprikt om alles weer evenwijdig te laten lopen. Helaas hing de buurvrouw over de omheining of ik heel de dag lawaai bleef maken dus gestopt om niet in het programma "bonje met de buren" te komen.

Laser ook gecorrigeerd en links heeft nu dezelfde helderheid als rechts.

Kan zo zijn dat diverse mensen aan dit model hebben lopen rukken en plukken maar vraag me nu af of je de kapex altijd even moet bijstellen en wat is nu de makkelijkste wijze om alles in het haak te krijgen? Niet alleen op 90' maar ook op 45' zowel als het te zagen ..... plat op de kapex ligt of vertikaal tegen de fenge is geplaatst (max 120mm zaagsnede), de manier om bv een kistje te maken of plinten zuiver onder een hoek van.. te zagen.

Begrijp even dat ik totaal geen ervaring heb met het afstellen van een afkortzaag en zo als onze huidige Koningin ooit zei "hij was een beetje dom".
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
messung_01.jpg
messung_02.jpg

Ik heb van Festool Duitsland een document ontvangen van de instellingen van de Kapex, veel wijzer wordt je er niet van
want mijn vragen over hoe de metingen uitgevoerd worden en welke metingen dit exact zijn heb ik geen antwoord gekregen.
De bovenste instelling hebben ze gemeten zoals ik de kapex opstuurde en in de onderste afbeelding zoals
ze hem opnieuw afgesteld hadden maar bij terugkomst waren de instellingen gewoon slecht.
Alles wat tussen de -0,3 en + 0,3 mm valt wordt goedgekeurd dat zijn festool tolerantie waarden.
Ze meten waarschijnlijk ook niet opnieuw als ze de verstelling hebben uitgevoerd, met de schroefjes vastdraaien verloopt
de verstelling snel als je even niet oplet.
Ik heb de machine nu zelf weer ingesteld naar mijn toleranties, maar er is 1 ding dat nog niet goed gaat en dat is de 0-45 graden
instelling met de knop achterop, de 0 graden heeft daar een afwijking van 0,25 graden, Festool wil niet afgeven
hoe dit ingesteld moet worden omdat de machine open moet, maar daarvoor ga ik de machine
niet nog eens terugsturen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mag ik hier uit concluderen dat je met de kapex een benadering zaagt van de gewenste instellingen en je daarna alles nog even over de futselplank moet halen? Moet ik dan een verkoper geloven dat je met een dewalt 770/777 even zuiver danwel zuiverder zaagt? Indien bevestigt is dit de laatste groene stekker!!!!!!!
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
Nou, even de manual gelezen waarnaar Huib verwijst, http://www.waterfront-woods.com/festool/Kapex_KS120_R3_1.pdf
quote
Calibration and Adjustment:
The Festool Kapex miter saw comes fully calibrated from the factory and should not require further calibration out of the box, or following normal use. The following calibration techniques should only be necessary in the event that your saw is knocked out of alignment, such as can happen during frequent, or unsecured transport.
end quote
In normaal Nederlands: De Kapex wordt compleet gecalibreerd afgeleverd, en heeft geen verdere calibratie nodig, als hij is uitgepakt. De volgende calibratieprocedure is alleen noodzakelijk in het geval dat de Kapex met geweld uit zijn afstelling is gestoten, zoals kan gebeuren tijdens veelvuldig of niet zorgvuldig transport.
endquote
Ik heb knocked out wat vrij moeten vertalen, kon zo vlot geen goed Nederlands woord vinden.

De Kapex wordt dus afgesteld en opgestuurd met vrij ruime toleranties, de instellingen zijn niet dermate degelijk dat ze normaal transport overleven, waardoor je via het Internet kanaal een niet goed afgestelde Kapex ontvangt. De toleranties na afstelling van dit apparaat door de fabriek liggen binnen 0.1 mm, dus ruim binnen de blijkbaar door de fabriek gestelde marges van 0.3 mm.
Mijn voorlopige conclusie is dat de Kapex niet geschikt (gemaakt) is voor postorder verzending, dus niet geschikt is om via Internet te kopen, je moet de Kapex blijkbaar kopen bij een deskundige dealer die voordat je de Kapex afhaalt, een hercalibratie uitvoert, inclusief de 0-45 graden instelling met de knop achterop.
Ik hoop dat de marketeers van Festool niet bewust slecht gecalibreerde Kapexen via het Internet kanaal laten leveren met als doel de eigen dealers te beschermen, maar dat begint er met deze lijdensweg wel wat op te lijken.
Het wordt tijd dat de concurrentie eens vergelijkbare producten gaan leveren, wat zijn eigenlijk de alternatieven?
succes verder
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@jiill, bedankt voor je toelichting en het verduidelijken. Festool niet meer dan wat andere producten aanbieden en een marketing merk dat de duur betaalde ..... niet waarmaakt. Komt er op neer dat je teveel betaalt, voor een produckt wat suggereert...... Vandaar alle knopjes, doorprikken van om uiteindelijk in een doolhof..... van terecht te komen.
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Mag ik hier uit concluderen dat je met de kapex een benadering zaagt van de gewenste instellingen en je daarna alles nog even over de futselplank moet halen? Moet ik dan een verkoper geloven dat je met een dewalt 770/777 even zuiver danwel zuiverder zaagt? Indien bevestigt is dit de laatste groene stekker!!!!!!!

Nee, je moet gewoon bij aankomst controleren of alles wel aan je toleranties voldoet en zo niet dan stel je het opnieuw
in en dan zaag je echt zuiver. Met het TF64 blad wat er nu opzit heb ik van een andere afkort zaag nog nooit
zo'n mooie zaag oppervlak gezien.

- - - Updated - - -

Nou, even de manual gelezen waarnaar Huib verwijst, http://www.waterfront-woods.com/festool/Kapex_KS120_R3_1.pdf
quote
Calibration and Adjustment:
The Festool Kapex miter saw comes fully calibrated from the factory and should not require further calibration out of the box, or following normal use. The following calibration techniques should only be necessary in the event that your saw is knocked out of alignment, such as can happen during frequent, or unsecured transport.
end quote
In normaal Nederlands: De Kapex wordt compleet gecalibreerd afgeleverd, en heeft geen verdere calibratie nodig, als hij is uitgepakt. De volgende calibratieprocedure is alleen noodzakelijk in het geval dat de Kapex met geweld uit zijn afstelling is gestoten, zoals kan gebeuren tijdens veelvuldig of niet zorgvuldig transport.
endquote
Ik heb knocked out wat vrij moeten vertalen, kon zo vlot geen goed Nederlands woord vinden.

De Kapex wordt dus afgesteld en opgestuurd met vrij ruime toleranties, de instellingen zijn niet dermate degelijk dat ze normaal transport overleven, waardoor je via het Internet kanaal een niet goed afgestelde Kapex ontvangt. De toleranties na afstelling van dit apparaat door de fabriek liggen binnen 0.1 mm, dus ruim binnen de blijkbaar door de fabriek gestelde marges van 0.3 mm.
Mijn voorlopige conclusie is dat de Kapex niet geschikt (gemaakt) is voor postorder verzending, dus niet geschikt is om via Internet te kopen, je moet de Kapex blijkbaar kopen bij een deskundige dealer die voordat je de Kapex afhaalt, een hercalibratie uitvoert, inclusief de 0-45 graden instelling met de knop achterop.
Ik hoop dat de marketeers van Festool niet bewust slecht gecalibreerde Kapexen via het Internet kanaal laten leveren met als doel de eigen dealers te beschermen, maar dat begint er met deze lijdensweg wel wat op te lijken.
Het wordt tijd dat de concurrentie eens vergelijkbare producten gaan leveren, wat zijn eigenlijk de alternatieven?
succes verder

99% van de machines die verkocht worden en bij aannemers terecht komen of constructie bouwers daar is
de nauwkeurigheid van minder belang en wordt niet gecontroleerd.
In Januari en december had Festool ook een leveringsprobleem met de Kapex, dus wat er precies allemaal gaande daar was
blijft gissen.
Ik ben heel lang opzoek geweest naar de beste afkortzaag en ben uiteindelijk op advies bij de Kapex uitgekomen,
dit heeft wel wat voeten in de aarde gehad maar ben nu uiterst tevreden met het zaagresultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.