Maloof-verbinding voor de tiende keer

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Schitterend! Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Het lijkt me erg mooi om ook eens te maken.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
met een afrondfrees met radius 15,9 waardoor die ronding precies overeenkomt met de ronding van de gefreesde sponning (31,8mm (diameter sponningfrees) is immers precies 2x 15,9 (radius afrondfrees)).
Hahaha. Hoewel ik geen voorstander ben van het gebruik van allerlei Engelse termen in de houtbewerking, maak ik hier toch wel een uitzondering. Ik vermoed dat je een frees van 1 1/4 inch en een van 5/8 inch gebruikt.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
11) Nu gaan we de groeven in de poten zagen...
Daarvoor meten we eerst de dikte van de "veer" die in de sleuven in het blad is blijven staan nadat we de sponningen hadden gefreesd. In mijn geval was dat precies 15 mm en dat klopt want ik had immers aan beide zijden van het blad een sponning van 12,5mm gefreesd in een blad van 40mm en dan blijft er 15mm staan.
Is het niet handiger/preciezer om het andersom te doen en eerst de sleuf in de tafel ongeveer op de juiste breedte te maken en vervolgens de veer met behulp van de fijnafstelling van de bovenfrees (die volgens mij veel nauwkeuriger is) na te frezen zodat deze precies past bij de gemaakte groef?

Als je vaak dezelfde maten verbindingen maakt kan je wellicht ook vaste mallen maken en er voor zorgen dat je de dikte van de poot op de vandiktebank precies op de juiste maat freest? Ook die is (in ieder geval in mijn geval, Hammer A3 met telwerk in wiel) nauwkeuriger in te stellen dan een mal.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Is het niet handiger/preciezer om het andersom te doen en eerst de sleuf in de tafel ongeveer op de juiste breedte te maken en vervolgens de veer met behulp van de fijnafstelling van de bovenfrees (die volgens mij veel nauwkeuriger is) na te frezen zodat deze precies past bij de gemaakte groef?

Als je vaak dezelfde maten verbindingen maakt kan je wellicht ook vaste mallen maken en er voor zorgen dat je de dikte van de poot op de vandiktebank precies op de juiste maat freest? Ook die is (in ieder geval in mijn geval, Hammer A3 met telwerk in wiel) nauwkeuriger in te stellen dan een mal.
je kunt inderdaad de volgorde in beide gevallen net zo goed omkeren en in de praktijk doe ik dat ook wel hoor. Ik heb een Festool 1010 bovenfrees en de diepte instelling is weliswaar precies, maar verloopt nog wel eens (de fijninstelling verdraait tijdens het frezen door de trillingen) daarom vertrouw ik die minder en ik gebruik inderdaad herhaald dezelfde mallen en pas dan soms de dikte van de poten aan omdat de fijninstelling van de Hammer vandiktebank inderdaad perfect is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.