Maloof-verbinding voor de tiende keer

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
306
187
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Omdat ik in mijn tiende jaar als zelfstandig meubelmaker bezig ben, vind ik het leuk om wat terug te koppelen naar dit forum dat mij flink heeft geholpen.
Ooit (zo'n 5 jaar geleden denk ik) was ik op zoek naar een manier om een regelloze tafel te maken uit volledig hout waarbij de poten als het ware uit het blad lijken te groeien. Het merk Artisan uit Bosnië-Herzegowina maakte tafels waar ik met bewondering naar keek en bleek die met een mega CNC-frees met complexe verbindingen te maken.
Op mijn zoektocht naar een manier om tafels zonder dat soort apparatuur te maken suggereerde #Petrolhead op dit forum "kun je dat niet met een Maloof-verbinding doen".
Ik had er nog nooit van gehoord maar ben me er in gaan verdiepen en nu, in mijn10e jaar als meubelmaker, ben ik voor de 10e keer een tafel met Maloof-verbindingen aan het maken.
De origininele thread vind je hier kleine eettafel zonder regels, hoe de poten bevestigen
Ik heb de Maloof verbinding die ik toen maakte ook op dit forum gedeeld en het leek me, bij mijn tiende, leuk om hem nog eens onder de aandacht te brengen.
Op mijn website vind je onder Maloof verbinding verschillende voorbeelden.
Echt een mooie verbinding om te gebruiken en eigenlijk, met geduld en precisie, heel goed te maken...
 

Bijlagen

  • Tafel afgeplatte ellips tegen muur overzicht.jpg
    Tafel afgeplatte ellips tegen muur overzicht.jpg
    32,7 KB · Weergaven: 157
  • 01 Boelens 2 overzicht (Large).jpg
    01 Boelens 2 overzicht (Large).jpg
    170,9 KB · Weergaven: 157
  • 01 Boelens 3 P8021021 - kopie (Large).JPG
    01 Boelens 3 P8021021 - kopie (Large).JPG
    73,8 KB · Weergaven: 152
  • 01 Boelens 4 .JPG
    01 Boelens 4 .JPG
    88 KB · Weergaven: 143
  • 02 Jansen 2 20190108_092306 (Large).jpg
    02 Jansen 2 20190108_092306 (Large).jpg
    33,8 KB · Weergaven: 142
  • 02 Jansen 3 20190109_103801 (Large).jpg
    02 Jansen 3 20190109_103801 (Large).jpg
    41,6 KB · Weergaven: 145

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Omdat ik in mijn tiende jaar als zelfstandig meubelmaker bezig ben, vind ik het leuk om wat terug te koppelen naar dit forum dat mij flink heeft geholpen.
Ooit (zo'n 5 jaar geleden denk ik) was ik op zoek naar een manier om een regelloze tafel te maken uit volledig hout waarbij de poten als het ware uit het blad lijken te groeien. Het merk Artisan uit Bosnië-Herzegowina maakte tafels waar ik met bewondering naar keek en bleek die met een mega CNC-frees met complexe verbindingen te maken.
Op mijn zoektocht naar een manier om tafels zonder dat soort apparatuur te maken suggereerde #Petrolhead op dit forum "kun je dat niet met een Maloof-verbinding doen".
Ik had er nog nooit van gehoord maar ben me er in gaan verdiepen en nu, in mijn10e jaar als meubelmaker, ben ik voor de 10e keer een tafel met Maloof-verbindingen aan het maken.
De origininele thread vind je hier kleine eettafel zonder regels, hoe de poten bevestigen
Ik heb de Maloof verbinding die ik toen maakte ook op dit forum gedeeld en het leek me, bij mijn tiende, leuk om hem nog eens onder de aandacht te brengen.
Op mijn website vind je onder Maloof verbinding verschillende voorbeelden.
Echt een mooie verbinding om te gebruiken en eigenlijk, met geduld en precisie, heel goed te maken...
Leuke verbinding en mooie foto’s. Complimenten voor dit vakwerk. Ben wel benieuwd waar je nu zelf de verbinding mee maakt? Bovenfrees, en beitel?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
306
187
Deventer
www.ernstkuhne.nl
kun je daar iets over uitweiden ? mal, waar op letten, …
In mijn eerdere threads over de Maloof verbinding staan wel voorbeelden met uitleg maar het komt op het volgende neer:
De verbinding bestaat uit 2 delen: Een sleuf met veer in het blad en een groef in de tafelpoot.
In het blad maak ik een inkeping van de dikte van poot minus de lengte van de veer die ik er later aan ga frezen.
Op het voorbeeld van de foto's hierbij een poot van 40mm dikte en een veer van 9 mm dus een inkeping van 40-/-(2x9=18)=22mm
Ik gebruik daar meestal een mal en nulfrees voor om overal precies de juiste maat te hebben.
Dan gebruik ik een sponningfrees met diameter 31,8mm met aanlooplager om aan beide zijden van het blad een sponning rond die inkeping te frezen. het verschil tussen de diameter van de frees en de diameter van het lager bepaalt hoe lang de veer wordt. Meestel maak ik dat rond de 9mm.
De inkeping + sponningen moeten dan precies zo breed zijn als de dikte van de poot.
De poot rond ik aan de binnenzijde af met een afrondfrees met radius 15,9 waardoor die ronding precies overeenkomt met de ronding van de gefreesde sponning (31,8mm (diameter sponningfrees) is immers precies 2x 15,9 (radius afrondfrees)).
Vervolgens zaag ik in de poot, dwars erop en iets meer dan de diepte van de sponning vanaf de bovenkant, een groef die precies zo breed en zo diep is als de veer die binnen de inkeping is ontstaan. Dat is een heel secuur werkje, dat ik op de formaatzaag met roltafel doe. Als het goed is, past de poot dan precies in de inkeping.
 

Bijlagen

  • 20210210_091935.jpg
    20210210_091935.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 99
  • 20210210_092008.jpg
    20210210_092008.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 100

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.343
197
Gem. Winsum (Groningen)
Dit heeft mij vanaf mijn eerste kennismaking met het werk van Maloof - nu 12 jaar geleden - geïntrigeerd. Ik haal dit niet, vrees ik. Prachtig zowel qua vorm als vakmanschap. Dank voor dit draadje!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.490
2.740
Kan je voor de groef niet gewoon de contrafrees van je sponningfrees gebruiken? Of heeft die te veel speling?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
306
187
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Kan je voor de groef niet gewoon de contrafrees van je sponningfrees gebruiken? Of heeft die te veel speling?
Contrafrees bij mijn sponningfrees? Heb ik niet... Wat ik heb is gewoon een freesje met diameter 31,8 met daarop een verwisselbaar lagertje waarmee je dmv het kiezen van een lagertje met een andere diameter de diepte van de sponning kunt bepalen. daar zit geen contrafrees bij. Ik frees aan beide zijde van het blad met de sponningfrees een sponning rond de inkeping en bepaal met de diepteinstelling van mijn bovenfrees hoeveel ik als veer laat staan. Dan meet ik de veer op en zaag een groef precies zo breed en diep als de gemaakte veer. Ik ga deze week weer zo'n verbinding maken en dan zal ik foto's maken hoe ik het doe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
306
187
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Hierbij een poging om uit te leggen hoe ik mijn maloof-verbindingen maak, met foto's...
vragen staat vrij en opmerkingen hoe ik het mij makkelijker kan maken zijn welkom.....

Wat gebruik ik:
1) een sponningfrees met diameter 31,8mm en lager 12,7mm
IMG_20230509_142152_HDR (Medium).jpg
2) een afrondingsfrees met radius 15,9 (ik gebruik hem in mijn elu freestafeltje maar kan ook uit de hand met de bovenfrees)
IMG_20230509_184240_HDR (Medium).jpg
3) een 8mm spiraalfrees en een 24mm kopieerring in mijn bovenfrees
IMG_20230509_162106 (Medium).jpg
4) een schuifmaat om heel nauwkeurig de maten te meten
IMG_20230509_143013 (Medium).jpg

Het meetproces en maken van de mal
  1. Ik meet eerst heel nauwkeurig de dikte van het hout waarmee ik de poot heb gemaakt
    (zie foto boven, precies 40mm zegt de schuifmaat)
  2. Nu bepaal ik hoe breed de sleuf moet worden die in het tafelblad komt; deze is afhankelijk van de dikte van de poot en van de sponning die ik ga gebruiken:
    De poot werd 40 mm
    De sponning die ik maak is: het verschil tussen de diameter van mijn sponningfrees (31,8mm) en het lager dat ik daarop gebruik (12,7mm) : 31,8-12,7mm=19,1mm
    Dan wordt de sleuf 40mm-19,1mm=20,9mm
  3. Mal om de sleuven te maken
    Om steeds exact dezelfde sleuf te frezen (voor alle vier de poten) maak ik een mal om de sleuven te frezen... deze moet heel exact zijn omdat die eigenlijk bepaalt of de verbinding straks mooi aansluit in het blad... in de praktijk ben ik hier wel even mee bezig omdat je het resultaat as indirect ziet...je kun het pas controleren als je én een sleuf hebt gemaakt én daaraan een sponning hebt gefreesd waar de poot precies in moet passen.
    eerst de mal bepalen:
    Ik wil een sleuf frezen van 20,9 mm (zie boven) en ik heb een freesdiameter van 8mm en een kopieerring van 24mm dus mijn mal moet 24mm-8mm= 16mm breder zijn dan de sleuf.... dan wordt mijn mal 20,9+16mm =36,9mm breed
  4. De mal maak ik op de formaatzaag met de zaag heel hoog en exact haaks en gewoon heel veel zaagsnedes naast elkaar, zo kreeg ik een mal met een sleuf van 36,9mm breed en 103mm diep
    (zoals gezegd, heb ik hem ook eerst zorgvuldig getest voor ik hem kon gebruiken)
  5. Die mal klem ik op mijn tafelblad, op de plaats waar ik de poot wil hebben en met de diepte van mijn poot (waarbij ik weer rekening moet houden met de sponning, maar dat voert nu even te ver)
    In mijn geval moest hij precies onder 45graden op een ronde hoek van 10cm radius... ook een uitdaging..
    IMG_20230509_162605_HDR (Medium).jpg
  6. Nu frees je de sleuven met de bovenfrees met kopieerring en spiraalfrees...dat gaat uiteraard in stappen maar zo'n spiraalfrees vreet zich er geweldig doorheen, ik doe de eerste stappen in 5mm per keer en dan 10mm per gang... zorg dat je mal goed vast zit en dat je de bovengfrees stevig op de mal drukt zodat hij perfect horizontaal blijf.
    Tussentijds steek ik steeds grofweg het dijkje weg dat onstaat tussen de freesbanen zodat dat stuk hout straks niet in het rond vliegt
    IMG_20230509_162059_HDR (Medium).jpg
  7. Dan ontstaan fraaie, haaks gefreesde sleuven, die overal dezelfde maat hebben e van waaruit je de sponningen kunt gaan frezen
    IMG_20230509_162256 (Medium).jpg
  8. Nu ga je dus de sponningen frezen met de sponningfrees, met alleen de sleuf als geleider. Let erop dat je pas gaat frezen als je zeker weet dat het lager in de sleuf is gezakt en pas er voor op dat je aan de rand van de het tafelblad niet de hoek om freest (daar heb ik ook nog geen goede oplossing voor, is gewoon het secuur frezen daar), Ik doe de eerste gang heel ondiep (ongeveer 3 mm) en daarna direct naar de gewenste, en op de bovenfrees ingestelde diepte (in mijn geval 12,5mm).
    Het is belangrijk dat je die instelling voor alle vier de sleuven (pootverbindingen) gebruikt dus zorg dat hij niet verstelt tussen de sleuven door.Ik heb geen foto tijdens het frezen, maar hier zie je een tussenresultaat±IMG_20230509_155355 (Medium).jpg
  9. ls je alle sleuven van sponningen hebt voorzien aan de bovenkant, draai je het tafelblad om en freest dezelfde sponningen ook aan de onderkant
    IMG_20230509_194837 (Medium).jpg
  10. Nu is je tafelblad klaar en kun je aan de poten beginnen. Deze worden eerst aan de bovenkant, aan de binnenkant van de poten, waar ze straks in de maloofverbinding moeten gaan schuiven, afgerond met de afrondingsfrees van 15,9mm zodat ze straaks precies passen in de ronding die we zojuist in de sponning in het tafelblad hadden gefreesd (met de 31,8mm sponningfrees)
    IMG_20230509_185131_HDR (Medium).jpg
Ik ga verder in het volgende bericht want ik ben aan het maximum aantal foto's
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
306
187
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Vervolg op mijn poging uit te leggen hoe ik mijn maloofverbindingen maak.
We waren gebleven bij het afronden van de bovenkant van de poten, om ze in de maloof-sleuf te laten passen. Als het goed is, pas hij zo netjes:
IMG_20230509_184228 ronding poot proef.jpg
(hier zie je een foto van een proefopstelling, want ook bij het instellen van de diepte van de afrondfrees maak ik eerst een paar proefjes om de perfect sluitende ronding te krijgen)

11) Nu gaan we de groeven in de poten zagen...
Daarvoor meten we eerst de dikte van de "veer" die in de sleuven in het blad is blijven staan nadat we de sponningen hadden gefreesd. In mijn geval was dat precies 15 mm en dat klopt want ik had immers aan beide zijden van het blad een sponning van 12,5mm gefreesd in een blad van 40mm en dan blijft er 15mm staan.
Ook moeten we weten hoe diep de groeven moeten worden, want zo hoog ga ik het zaagblad in de zaagtafel zetten. De diepte is precies de breedte van de sponning en die was 19,1mm / 2= 9,05mm.
Ook nu maak ik eerst een proefstuk om een perfect passende verbinding te krijgen, zowel breedte als diepte van de groef moeten precies pas zijn, niet te ruim maar ook niet te krap... dus flink proberen
Ik laat de poten ongeveer 1-2 mm boven het blad uitsteken om ze straks mooi glad te kunnen schaven dus de groef van 15mm breed komt op 12,5 (sponningmaat) + 2mm =14,5mm vanaf de bovenkant van de poten.
Je zaagt de groef aan beide lange zijden en één (de afgerondde) korte zijde van de poot.
IMG_20230509_203058 (Medium).jpg
IMG_20230509_203309_HDR (Medium).jpg
12) de gezaagde groeven pas je in de gleuven in het tafelblad en je steekt ze glad met de beitel, waarbij je meteen ook de binnenhoek in de groef,even rond steekt, omdat de gleuf in het tafelblad ook een ronde binnenhoek heeft (die is immer uitgefreesd met de 8mm spriraafrees en heeft geen scherpe hoeken.
IMG_20230509_212222_HDR (Medium).jpg
14 uiteindelijk is de maloof verbinding klaar om erin geschoven te worden, gelijmd en afgewerkt.... maar zover ben ik nog niet
Bij mij pasten ze perfect..
IMG_20230509_202506 (Medium).jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.323
598
Eanske
ingoogni.nl
Hoe ver zou je een poot in het blad kunnen steken zonder in de problemen met het werken van hout te komen? Denk aan een poot in 'boomerang' vorm.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
306
187
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Hoe ver zou je een poot in het blad kunnen steken zonder in de problemen met het werken van hout te komen? Denk aan een poot in 'boomerang' vorm.
ik weet niet wat je bedoelt met de problemen bij een boomerang poot maar ik ga maximaal 10 cm het blad in en de verbinding zit in het midden van het hout waardoor de krachten in de hoogte mooi verdeeld zijn. Meestal staan de poten onder 45 graden tov de nerf richting van het blad dus de werkingverschillen tussen breedte en lengtkrimp worden ongeveer gehalveerd
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
306
187
Deventer
www.ernstkuhne.nl
30cm is een heel eind om de maloog verbinding in te schuiven, ik had bij één van de laatst gemaakte poten al dat de verbinding aan de krappe kant was en ik hem er echt in moest slaan... maar het moet kunnen maar constructief heeft deze
bovenkant van de boemerang geen enkele nut , het is alleen voor de sier dan, dat ze er zo ver in steken... een leuke uitdaging, succes!
Je loopt hier wel echt het risico dat er krimpscheuren in je blad zullen komen. daar waar de maloof verbinding dwars op de houtnerf van het blad wordt toegepast, je zou dan kunnen overwegen de verbiding alleen aan de binnenkant, midden in het blad, ter verlijmen, zodat de rest kan blijven schuiven
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.323
598
Eanske
ingoogni.nl
Je loopt hier wel echt het risico dat er krimpscheuren in je blad zullen komen.
Daar was ik al bang voor.
Met bamboe plaat kan het wel een aardige zijn als je naturel en gekaramelliseerd combineert.
Ik vermoed dat je uiteindelijk te veel belasting krijgt in het midden van het blad & dan 'moet' je het toch aan de onderkant ondersteunen.
Ja, als de 'inlopers' te dicht bij elkaar komen zie ik het wel breken.

Ter zijde, het is misschien ook wel een mooie verbinding om planken in de lengte met elkaar te verbinden (kop-staart). Daarmee dan een tafelblad oid maken.

Dank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.