Mal voor beton voet.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik heb ook betonpoeren onder mijn veranda.

ik heb de gaten uitgegraven en daarna beton met wat bewapening gestort. Geen bekisting gebruikt.
In het beton zitten draadeinden met steunplaten waar de staanders op rusten.

Wel onderin een plastic laag aangebracht tegen het te snel wegtrekken van het water, dat heeft het beton zelf nodig om chemisch uit te harden.

zitten aandige blokken onder, denk aan een formaat van 60x80 en 60 diep ofzo.....op sommige plekken was dat lastiger zoals bij de erfafscheiding maar dan ging ik breder om dat wat op te vangen.

veranda.jpg
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Thermisch verzinkt is heel wat anders dan de electrolytische zinklaag op boutjes of schroeven.
Deze zinklaag is net zo dik als bij een steigerbuis of dikker, dat roest amper. En krassen worden beschermd door het omliggende zink, kathodische bescherming of hoe dat ook heet.
Palen boren en volstorten met beton gebeurt veel meer inderdaad, kartonnen buis is nergens voor nodig. En die amerikanen bouwen inderdaad een stuk minder degelijk als hier in Europa.
Dus niet alles baseren op de filmpjes van over de plas, een strook fundering is gewoon een stuk beter.
Amerikanen hebben vaak last van rotsen en dergelijke, daarom graven ze zo min mogelijk.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Goedenavond,


Ik ben van plan een werkplaats te bouwen. Nu ben ik aan het zoeken voor een goede fundering en dacht ik aan beton poeren maar dan wat anders als bij de bouwmarkt. In Amerika gebruikt men vaak Quickcrete mallen van gewaxt karton. Enig idee of deze ook in Nederland verkrijgbaar zijn? Ik kwam ze niet tegen.

Bekijk bijlage 95384


Bedankt.

als je nou per se iets wilt gebruiken om je beton in te storten kun je ook even langs een luchkanalen-boer.

Die hebben vast wel reststukken liggen, dat spul heb je rond en vierkant in fikse formaten

voorbeeld rond
https://www.spirototaal.nl/luchtkanaal/spirobuizen/

voorbeeld rechthoek
https://www.ventilatieland.nl/rechte-luchtkanalen-sendzimir-verzinkt?page=3
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Is prefab betonpoer geen optie? Daar heb je soorten en maten van.
Voordeel hiervan is dat je niet hoeft te wachten op uitharden beton en kan meteen geplaatst worden. Ook zijn ze voorzien van draadeinden zodat je deze in hoogte kunt stellen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
pwoe......die zul je wel moeten halen ergens, dat spul is niet te tillen als een fatsoenlijke poer wilt hebben.


Alleen jammer is dat spiro buizen vlug roesten, dan moeten ze helemaal uit het zicht zijn, dan maakt het niet uit.

daar was ik ook vanuit gegaan inderdaad, die kartonen buizen trek je er ook vanaf uiteindelijk, di ehebben het eeuwige leven niet
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Poeren op kleigrond hebben alleen zin als onder de klei (binnen de afstand die je met poeren kan bereiken) een draagkrachtige laag bevindt. Heb je geen draagkrachtige laag, moet je of diepere palen laten maken of de druk over een grotere oppervlakte verdelen. Een strokenfundering is bedoeld voor zandgrond. Op klei gebruik je een plaat- of vorstrandfundering. Zet je poeren gewoon in de klei, gaan ze gegarandeerd wegzakken.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Prefab poeren heb ik naar gekeken maar ik wil liever iets robuusters. Bedankt voor de tip. Spiraalbuizen is ook een optie. Bedankt.

- - - Updated - - -

Poeren op kleigrond hebben alleen zin als onder de klei (binnen de afstand die je met poeren kan bereiken) een draagkrachtige laag bevindt. Heb je geen draagkrachtige laag, moet je of diepere palen laten maken of de druk over een grotere oppervlakte verdelen. Een strokenfundering is bedoeld voor zandgrond. Op klei gebruik je een plaat- of vorstrandfundering. Zet je poeren gewoon in de klei, gaan ze gegarandeerd wegzakken.

Dan zal er onder de klei bij mij een draagkrachtig vlak liggen. Mijn veranda van 10 bij 4 staat ook op poeren (gestort in PVC buizen) en staat als een huis en na 10 jaar nog steeds waterpas.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
En toch geeft een vorstrandfundering waarschijnlijk minder zetting dan op poeren. Ik zou toch wel even zeker willen weten waar de draagkrachtige laag zit en hoeveel die kan hebben voordat ik een complete werkplaats op zo'n klein contactoppervlak zet. Deel het gewicht maar eens door de oppervlakte van de poeren. Doe daarna hetzelfde met de oppervlakte van de gehele schuur. Je gaat je verbazen ;)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
een stroken fundering is bedoeld voor een redelijk draagkrachtige grond.
klei heb je in veel soorten soms heel slap maar het kan ook vrij stevig zijn en een redelijk draagvermogen hebben.
een stroken fundering verspreid de belasting over een veel groter oppervlak als een poer en kan afhankelijk van het aanlegniveau een beter draagvermogen opleveren dan een gestorte plaat.

waterpas blijven zegt ook niet alles
als de belastingen redelijk gelijkmatig zijn kan dat ook als het pand in absolute zin tocht 20cm zakt.
nu denk je misschien dat dit erg veel is maar ik ben regelmatig betrokken bij funderingsherstelleen in Amsterdam zijn er hele huizenblokken waarvan 1 of twee trede bij de ingang ondertussen zijn verdwenen.
terwijl ze misschien 4 a 5 cm zijn scheef gezakt op 10 meter
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
het valt of staat ook even met wat voor een werkplaats je wilt gaan bouwen, wordt het een houtjetouwtje-hok of ga je een dubbelsteens-verhaal ervan maken met een verdieping erop en wat ga aan machinepark neerzetten?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Goed zo Bijtel

Poeren op kleigrond hebben alleen zin als onder de klei (binnen de afstand die je met poeren kan bereiken) een draagkrachtige laag bevindt. Heb je geen draagkrachtige laag, moet je of diepere palen laten maken of de druk over een grotere oppervlakte verdelen. Een strokenfundering is bedoeld voor zandgrond. Op klei gebruik je een plaat- of vorstrandfundering. Zet je poeren gewoon in de klei, gaan ze gegarandeerd wegzakken.

Dat had ik ook al hier uitgebreid uitgelegd maar daar wordt makkelijk overheen gelezen
Goede adviezen geven doe ik graag (ben Architect ) maar wanneer er gewoon op een voor ingesteld spoor wordt doorgeklets haak ik af .
Lees nog eens terug wat ik er over schreef.


Wanneer men zelf eigenlijk al meent te weten hoe het moet ja waarom vraag je hier dan advies

Waarom zouden toch de helft van alle gebouwen in Nederland op hijpalen staan?

Zorg eerst dat je meer inzicht hebt in de grondgesteldheid , over de lagen er onder
Bij de gemeente weten ze er wel van, kom dan eens terug.
Of doe gewoon wat je van plan was .
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Prefab poeren heb ik naar gekeken maar ik wil liever iets robuusters. Bedankt voor de tip. Spiraalbuizen is ook een optie. Bedankt.

- - - Updated - - -



Dan zal er onder de klei bij mij een draagkrachtig vlak liggen. Mijn veranda van 10 bij 4 staat ook op poeren (gestort in PVC buizen) en staat als een huis en na 10 jaar nog steeds waterpas.

Ik woon een eiland lager. Ook op klei. Maar een beetje wisselend zit de eerste laag zand op 60 tot 100 cm diep. En boven het zand zit nog een laag klei die echt knetter hard is. Voor dijkenbouw wordt wel eens Boomse klei gebruikt uit België. Die klei is zo hard dat er niets op wil groeien. Dat laagje klei bij mei is vergelijkbaar. Ik kan er met een spade en mijn volle gewicht op gaan staan, zonder dat er wat gebeurd.

Maar TS moet is even een gat boren met een grondboor. Dan krijg je vanzelf een idee hoe hard de klei is.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
bedankt allemaal voor jullie advies. Wat mij betreft kan dit onderwerp worden gesloten. Het worden poeren met houtskeletbouw 6x4 m.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
we zijn allemaal wel benieuwd, en ook als informatie voor de toekomst, wat je straks gebouwd hebt en hoe je de poeren uiteindelijk hebt gedaan. Dat is het meest waardevolle voor dit forum.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
En wat je heeft doen besluiten om nu poeren e gaan beruiken en af te stappen van je idee beton in zuizente sorten weet je al meer over de ondergrond ? Heb je dar nu in formatie over en kan je die met ons delen >
Tja uiteindelijk weten we pas over 10 of 20 jaar of je de geode keuze heb gemaakt, staat alles dan nog netjes recht en niks verzakt ? daar is het bij funderinge om te doen.hout skelet bou is altijd een mooie keuze. En dat deel van je project interesseert ons als houtmensen natuurlijk het meest. Dus "keep in tuch"
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Wat een onzinnig topic is dit geworden zeg. Plaatfundering is de enig logische optie en toch gewoon alle gefundeerde (pun intended) advies door de plee.
Zo wordt een forum nogal nutteloos, misschien volgende keer gewoon de lokale profi bouwhandel bellen...?

Ps. De Gemeente bepaalt bij vergunningsvrije bouwwerken niet wat de fundering moet zijn, dat wordt niet getoetst, dus....
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Nou Eemlio, je gaat er weer even in met je plee advies .
Iemand stelt een vraag en , leden hier dragen naar beste weten en kunnen iets bij
Dat even als inleiding.


Ps. De Gemeente bepaalt bij vergunningsvrije bouwwerken niet wat de fundering moet zijn, dat wordt niet getoetst, dus....

Blijkbaar weet je niet helemaal wat er bedoeld wordt.
ik schreef, dat je bij de gemeente informatie kan inwinnen over de opbouw van de grond . Als het een beetje goede gemeente is moeten ze dat weten
dat is toch iets anders dan "bepalen wat de fundering moet zijn"

Het is gewoon verstandig zo niet noodzakelijk iets meer te weten om een goede keuze te maken.
Daar laat ik het als gepensioeneerd architekt (met ënige "ervaring" ) even bij.
Wens AHK veel succes me zijn projekt en blijf geinteresseerd over de voorgang en het uitendielijke resultaat .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.