Makita sp6000 zaagblad advies gevraagd

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik zoek voor mijn invalzaag een nieuw blad voor voornamelijk eiken van 20mm te zagen

Nu zit ik bij ecotools te kijken maar zie bladen van 1,1mm dik van 48 en 60 tanden. Van Makita zelf zit er standaard een iets dikker blad in. Wat is wijsheid om te kopen?
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ecotools heeft toch 2,2 mm zaagbreedte? Die heb ik hier iig liggen voor de Makita uit mn hoofd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Moet je voor die makita niet de 1,8mm bladen hebben. De zelfde als voor de nieuwere festools?
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Heeft de industrial variant echt meerwaarde tov de prof?
Ik zie industrial 1,6 blad dikte met 2,4 zaagtand
Of de 1,1 die ook op de FESTOOL passen inderdaad. Heeft 1,1 voordelen? Ik vind het erg dun en 1x stoten zou dan trillingen kunnen veroorzaken
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Als je zo nu en dan zaagt, zou ik gewoon de prof nemen. In verhouding zou ie sneller bot moeten worden dan de industrial. Hier gebruiken we alleen maaf de prof.
Je hebt zaagbladdikte en zaagbreedte he 😉, maar volgens mij heeft ecotools die niet.
 

jorisvh

Post veel
kleinere tanddikte verbruikt minder stroom omdat er minder hout verspaand moet worden. dat lijkt mij enkel nuttig voor de accu versie.
nadeel is dat het stamblad ook dunner en dus slapper wordt en dus meer gaat trillen en dus minder strak zaagt.
Makita verhelpt dit door extra demping toe te voegen. als ecotools dat niet doet, zou ik van hun dunne bladen wegblijven.

als je strip al ingezaagd is, zou ik op zoek gaan naar een blad waarbij tandbreedte min stambladdikte identiek is.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Ik heb een CMT 271.165.24H gekocht voor het schulpen met de Makita invalzaag, de verhouding tussen de kerfdikte en de bladdikte is even veel als het standaard blad, dus dat zou geen problemen moeten geven met de inzaagstrip.

Door zo'n dun blad te gebruiken kan ik met de bedrade versie in 1 keer de volledige diepte schulpen :) .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
In mijn ervaring zwabberen die dunne bladen alle kanten op, als je er in een keer dik hout mee wil schulpen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Op mijn bladen ga ik niet bezuinigen en ik bestel de originele bladen van de fabrikant. Op het aantal meters zagen maakt dat in geld niets uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
De bladen die je bij een machine geleverd krijgt, zijn over het algemeen niet de beste keuze, maar de goedkoopste acceptabele keuze voor de fabrikant. Zelfs bij festool zijn de bladen in de afgelopen jaren daar niet aan ontkomen. Mijn originele festool blad kan nog steeds geslepen worden. De latere bladen hadden half zo grote tanden. Die zijn dus al vervangen. Dat je een hoop geld voor een blad betaald omdat het merk van de fabrikant van je machine er op staat, wil niet zeggen dat je het beste blad voor je geld gekregen hebt.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
De bladen die je bij een machine geleverd krijgt, zijn over het algemeen niet de beste keuze, maar de goedkoopste acceptabele keuze voor de fabrikant. Zelfs bij festool zijn de bladen in de afgelopen jaren daar niet aan ontkomen. Mijn originele festool blad kan nog steeds geslepen worden. De latere bladen hadden half zo grote tanden. Die zijn dus al vervangen. Dat je een hoop geld voor een blad betaald omdat het merk van de fabrikant van je machine er op staat, wil niet zeggen dat je het beste blad voor je geld gekregen hebt.
Als ik een made in Germany of Switserland blad koop, dan heb ik geen twijfels over de kwaliteit.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Als ik een made in Germany of Switserland blad koop, dan heb ik geen twijfels over de kwaliteit.
Vroegah, kwamen alle bh's aan in de grote fabriek en werd er een labeltje in genaaid. Made in Holland ;) ik hecht niet zoveel waarde meer aan het 'made in' labeltje sinds me moeder me dat eens vertelde.

Maar anyway. ik heb verschillende bladen, 1 CMT waar ik erg zuinig op ben en aantal van eco tools waar ik pallets mee aan gort zaag voor in de houtkachel. Maar als die nieuw zijn functioneren ze ook prima om hout goed te zagen. Zeker hobby matig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik heb ook verschillende bladen. De ecotools industrial zijn voor het geld prima bladen. Ik ben niet zuinig op bladen. Ik koop ze om mee te zagen, zijn ze bot, dan gaan ze naar de slijper en pak ik het volgende blad van de stapel. Dat kan dan een leitz of stehle blad zijn, of weer een ecotools. Ik zie geen verschil in zaagresultaat. Er is wel verschil in stand tijd, maar dat mag je verwachten voor de dubbele prijs. Maar ieder moet dat voor zich zelf maar uit maken. De tijd dat made in germany voor kwaliteit stond ligt al minstens 30 jaar achter ons.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
@mboots

Weet niet waar jij kijkt bij Ecotools, maar de profbladen zijn volgens mij 1,6 dik met een tandbreedte van 2,2.
Keuze voor diameter 165 is overigens minder dan voor 160 zie.

20 mm eiken kun je m.i. prima zagen met de prof kwaliteit, daar heb je geen dikker blad voor nodig.
Het is wel handig altijd dezelfde dikte bladen te gebruiken zodat je splinterstrip dan blijft passen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik heb nu een profi blad op mijn festool zitten. Zaagt probleemloos, maar niet glad. Het zaagresultaat lijkt meer alsof ik het met een festool panter blad heb gezaagd. Dus ik moet er om het een beetje glad te krijgen, met de handschaaf achter aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.