Makita sp6000 invalzaag zaagbladbout muurvast

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Ik dacht even lekker wat te gaan hobby’en voordat we aan het 2e kerstdiner moeten. Alles klaargezet, alleen nog even een ander zaagblad op de invalzaag. Wat denk je? Met geen mogelijkheid krijg ik de bout los. Met handkracht niet, met tikken van de hamer op de imbussleutel niet, zelf met de slagschroevendraaier geeft hij geen krimp... na een uur heb ik gefrustreerd weer alles aan de kant gezet, zonder 1 zaagsnede te maken...

Heeft iemand hier ooit last van gehad? En heeft er iemand een oplossing? Ondertussen wordt het imbusgat ook steeds ruimer... heb nog wat wd40 erop gespoten maar dat deed ook nog niks...

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Even de andere kant op draaien. Engelse draad. Je bent niet de eerste ;)
Volgens mij is dat hier niet het geval. Heb dat ook geprobeerd in de hoop hem die kant op in ieder geval in beweging te krijgen. Maar in de handleiding staat ook dat je tegen de klok in moet draaien.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.233
Fryslân
Heb je eerst niet met veel kracht de verkeerde kant opgedraaid, zodat het blad nu te vast zit? Eventueel met een passende imbus met verlengstuk kracht zetten.

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Heb je eerst niet met veel kracht de verkeerde kant opgedraaid, zodat het blad nu te vast zit? Eventueel met een passende imbus met verlengstuk kracht zetten.
Nee ook niet, ik heb dit zaagblad vaker vervangen (al is de vorige keer al een hele tijd geleden), en ik ben gewoon meteen linksom gaan draaien. Ik krijg hem niet los, wat ik ook probeer, en ondertussen wordt de imbusbout steeds ruimer waardoor mijn kansen alleen maar afnemen... misschien moet ik mijn vraag anders formuleren: hoe krijg je een dergelijke bout eruit als die dol is? Uitboren? Of loop ik dan risico op meer schade?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.351
512
met een schroef verwijderaar of een linkse tap
je kan hem ook de kop er afboren en dan het stukje er met een punttang uithalen als de bot niet los komt doordat hij erg vast is gedraaid haal je hem er meestal zo uit als de kop er af is.

wel een orginele nieuw bestellen

• Leuk
Waarderingen: Steve88

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.114
366
Het land van Maas en Waal
Klap er op gegeven met een hamer om te laten schrikken?
Vervolgens zou ik een zo goed mogelijk passende inbussleutel er op zetten, deze iets verlengen voor wat meer momentum, de bout dan stevig onder spanning zetten (=proberen los te draaien) en dan nogmaals (dus terwijl het spul onder spanning staat) een paar ferme tikken om te laten schrikken.

• Leuk
Waarderingen: Beny en Steve88

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.881
3.484
Als je de voorkant van de inbussleutel inkort tot hij weer scherp is en goed in het gat tikt, dan draai je hem er niet zo snel uit. Je moet er niet op slaan, maar er een stuk pijp op zetten en dan langzaam het koppel vergroten.

• Leuk
Waarderingen: Steve88 en jelmer

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Verwarmen helpt steeds bij mij om "onmogelijke" bouten edm los te schroeven.
Ooit eens de trapas van mijn fiets fout gedraaid (omgekeerde draad). Ik kon 'm alleen loskrijgen na verhitting (met hete luchtblazer) en een hefboom.
Succes!

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Dat blad zit zo vast, omdat ie waarschijnlijk te hard heeft moeten werken, waardoor hij vaster gaat zitten.
Zo'n standaard inbussleuteltje doet dan niet veel zonder extra verlening.
Belangrijk is om met twee handen te werken en de zaag vast op de werkbank te plaatsen, zodat hij niet mee kan draaien.
Dan met goed gereedschap, ratel (of wringijzer) met inbusdop of inbussleutel met passende lange pijp, onder de juiste hoek dat ding losdraaien.
Waar woon je?

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
68
40
Staden
Als die inbusbout teveel uitgesleten is kan je nog altijd proberen een torx in te slaan. Die houden normaal een stuk beter. Zo proberen wij het meestal eerst op het werk en werkt in de meeste gevallen wel.

• Leuk
Waarderingen: XL500SZ

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Ik heb een dergelijk probleem met skeelers gehad. Elke inbusbout draaide dol. Wat was de oplossing? Met een kleinere boor een gaatje midden in het inbusgat boren hoeft niet door. Ik kon toen zonder veel weerstand alles losdraaien. Waren wel alu bouten. Er schijnt een soort spanning op de bouten te zitten en die verdwijnt als je er een gaatje inboort. (bron vikingschaatsen)

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Super bedankt voor alle reacties! Ik heb vandaag met nieuwe energie een poging gewaagd met een fohn en een nieuw afgeslepen imbussleuteltje, en raad eens. De fohn is nu ook kapot😅. Die was al niet goed meer, en tijdens het blazen brak het ventilatortje af... Het moet niet gekker worden.

ik denk overigens dat het goed kan dat dit is gekomen door het te hard laten werken van de zaag. Een vriend van me heeft een tijdje geleden de zaag geleend, niet gekeken wat voor blad er op lag, en vervolgens met een 60 tands zaagblad een of ander hardhout multiplex gezaagd... het blad heeft daar flink onder geleden (verbrand en bot), en dat krijg ik dus ook een nieuwe van hem, maar ik had nog niet gedacht dat dit verdere gevolgen zou kunnen hebben...

Ik heb de zaag nu meegegeven aan mijn pa, die heeft als TD’er met metaal als specialiteit ervaring met dit soort gevallen (en op het werk de beschikking over goed gereedschap). Inmiddels moet er sowieso al een nieuwe bout in doordat het gat inmiddels flink ruimer is geworden, dus uitboren of iets dergelijks kan ook...

N3lis

Nieuw lid
7 feb 2023
2
0
Eindhoven
Hij is los! Mijn pa heeft het voor elkaar gekregen met goed gereedschap (en door de bout om zeep te helpen). Nu dus wachten tot de nieuwe bout er is voor ik kan zagen, maar ik ben al lang blij dat hij los is!
Goed om te horen dat het je uiteindelijk toch gelukt is. Dit is al weer een tijdje geleden, maar wat heeft je pa gedaan om hem eruit te krijgen? Zit helaas met hetzelfde probleem...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.