Makita rt0700 frees vonkt heel erg

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Beste forumleden.

Mijn bovenfrees heb ik vrij zwaar laten weren. Hierbij gingen de koolborstels vonken en de motor onregelmatig lopen gecombineerd met een vervelende geur, niet per se verbrand.
Bij het wisselen van de borstels kwamer er enkele stukjes kool uit. Van de nieuwe koolborstels die ik geplaatst heb vonkt er 1 heel erg en is bij controle van deze het koperen koordje los van de borstel gekomen. Is dit de oorzaak van het vonken en onrustig lopen of is het iets anders? Ik mis de ervaring op het probleem precies te kunnen duiden.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.553
1.154
Omgeving Leiden
Hoi,
Door dat koperen koordje loopt de stroom naar de motor. Als die los zit, dan gaat de stroom van ellende maar via het veertje. Maar dat is er helemaal niet voor gemaakt maar om de borstel tegen de collector van de motor te duwen. Ze maken slecht contact.
Nieuwe koolborstel installeren en daarbij zorgen dat het koordje niet los komt.

1677743850832.png

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.355
512
Het kan ook zijn dat je gewoon te laat was en het anker niet glad meer is.
Dan werkt het vervangen van de koolborstels niet meer.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.553
1.154
Omgeving Leiden
Afgaande op het bericht van @lemming vonkt alleen de koolborstel met het losse draadje, dus het anker doet het in elk geval nog. In welke staat die verkeert, is moeilijk te zeggen. @chevy66 heeft een glazen bol lees ik wel eens, misschien kan hij even kijken :)

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Ik hoop dat ik dan met nog een stel borstels klaar ben. Dan ga ik dat proberen. Ik hou jullie op de hoogte.

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
545
66
munstergeleen (Lb)
Het losse draadje zal wel de oorzaak zijn. Los daarvan hebben nieuwe borstels de neiging om in het begin iets meer te vonken, omdat ze nog niet dezelfde ronding hebben als het anker.

Ed

• Leuk
Waarderingen: ope1967

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
145
57
ik vijl nieuwe koolborstels altijd even aan, naar kromming van de oude, zodat er een begin ronding inzit, dat scheelt veel gevonk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.